3032
Sök

Vad är skillnaden på en vanlig bakaxel och 1031axeln?

400 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
#1
Hej smile

Jo jag undrar lite vad det är för skillnad på en vanlig bakaxel och en 1031axel?

jag har nog en vanlig enkel på min just nu, men funderade om  det var så att man skulle rega bilen med b230fk eller t5an någon gång så måste jag väl byta axel?

Räcker det inte att bara byta klumpen? tongue

tacksam för svaren man kan få smile

Mvh,

Zerox

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
19 januari 2012
#2
Det räcker nog med att byta klump smile men vet dock inte vad det är för skillnad tror det är utväxlingen bara smile
Men byter du bara klump tror jag inte hastighetsmätaren funkar smile

man blir aldrig klar med en bil, man får alltid nya ideér ;)

Pim_Pim
19 januari 2012
#3
Vad är en vanlig axel? 1031 för mig är väldigt vanligt.

JFU104
19 januari 2012
#4
Är det en 1030 du menar med "vanlig"? Isf är det väl att 1031 är en hållbarare axel som har en annan utväxling. Det går att bara byta ut klumpen. Är ungefär lika mkt jobb att byta klump eller hela axeln, bara olika sorts jobb.
Du behöver nödvändigtvis inte byta axel om du ska byta till B230FT, om den inte är väldigt sliten förstås. Jag har 1030 axel och b230FT i min bil, men ska byta till 1041 när jag bygger om den eftersom jag vill ha slungdiff.
Men det kanske är bättre att satsa på att byta koppling på din först?smile

400 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
#5
JFU104 skrev:
Är det en 1030 du menar med "vanlig"? Isf är det väl att 1031 är en hållbarare axel som har en annan utväxling. Det går att bara byta ut klumpen. Är ungefär lika mkt jobb att byta klump eller hela axeln, bara olika sorts jobb.
Du behöver nödvändigtvis inte byta axel om du ska byta till B230FT, om den inte är väldigt sliten förstås. Jag har 1030 axel och b230FT i min bil, men ska byta till 1041 när jag bygger om den eftersom jag vill ha slungdiff.
Men det kanske är bättre att satsa på att byta koppling på din först?smile

Jo precis det ska ju helt klart göras först smile

tänkte mer vad besiktningen och det skulle säga vid en eventuel reg besiktning

Zerox

612 Inlägg
19 januari 2012
#6
1031 är så gott som standard i 740, några har 1041 (samma axel med slungdiff). 240 har 1030 eller 1031 standard. 1031 är väl ungefär så vanlig som en axel kan bli...?

400 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
#7
G-sson skrev:
1031 är så gott som standard i 740, några har 1041 (samma axel med slungdiff). 240 har 1030 eller 1031 standard. 1031 är väl ungefär så vanlig som en axel kan bli...?

aha tongue okej a jag har ju noll koll när det gäller det tyvärr :'(

Zerox

Jajjemen!
1 512 Inlägg
19 januari 2012
#8
Ska man regga 740/940 med annan motor så finns de inga krav på bakaxel. Stötdämpare är de anda som man måste ha "rätt".

De är på 240 man ska ha 1031 axel för att få regga med högre effekt.

1031 till 240 är ca 10cm kortare än 740/940 axel.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

400 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
#9
Manne skrev:
Ska man regga 740/940 med annan motor så finns de inga krav på bakaxel. Stötdämpare är de anda som man måste ha "rätt".

De är på 240 man ska ha 1031 axel för att få regga med högre effekt.

1031 till 240 är ca 10cm kortare än 740/940 axel.

Jaha smile Tackar För det Manne smile

Zerox

15 Inlägg
21 januari 2012
#10
Ända skillnaden på en 1030 & 1031 axel är att 1031:an har större kronhjul, det märks på en liten "bula" på toppen av klumpen. Ska du montera på 240 så tänk på att 740 har 11cm bredare axel, så ta en 1031:a från 240 isåfall!
Sitter oftast på GLT modellen. Ska du ha elektrisk hastighetsmätare så ta en från -88b och senare.
Senast redigerat av impala65 (21 januari 2012)

400 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
#11
impala65 skrev:
Ända skillnaden på en 1030 & 1031 axel är att 1031:an har större kronhjul, det märks på en liten "bula" på toppen av klumpen. Ska du montera på 240 så tänk på att 740 har 11cm bredare axel, så ta en 1031:a från 240 isåfall!
Sitter oftast på GLT modellen. Ska du ha elektrisk hastighetsmätare så ta en från -88b och senare.

sant ska inte på något på en 240 tongue var till 745an jag tänkte på smile

men blev glad när man såg att man slapp smile
Senast redigerat av Zerox1 (21 januari 2012)

Zerox

Fri fart för ett fritt folk!
14 288 Inlägg
21 januari 2012
#12
använder du fk motorn tror jag inte ens dämpare är krav

är bara 135hk i dom så

men annars säger man bara att man bytt till turbons dämpare och uppger art nummer

iof skadar det aldrig att ha bra dämpare på en gammal 740
dom brukar sällan vara friska

kommer ha ett komplett Ft paket med m90 över om några månader om allt går min väg
blir 5:a konvertering av min 740 om allt går min väg någon gång

Kör fort så hinner inget hända...

400 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
#13
Growe skrev:
använder du fk motorn tror jag inte ens dämpare är krav

är bara 135hk i dom så

men annars säger man bara att man bytt till turbons dämpare och uppger art nummer

iof skadar det aldrig att ha bra dämpare på en gammal 740
dom brukar sällan vara friska

kommer ha ett komplett Ft paket med m90 över om några månader om allt går min väg
blir 5:a konvertering av min 740 om allt går min väg någon gång

Härligt smile är precis min tanke också wink

Zerox


Sök