3317
Sök

All el på en säkring död Volvo 240

41 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
#1
Höll på och levde om i bakluckan  på min Volvo 240 då jag höll på att dra lite ljud.

Det slutade med att lampan som sitter i bagageutrymmet slutade fungera. Tänkte att det spelar inte så stor roll då jag ändå inte använder den belysningen.

När jag sedan hoppade in i bilen insåg jag att även innerbelysningen hade slutat fungera. Så jag kikade säkringarna och då hade ju självklart säkringen till: Bagagelucke-belysningen, innerbelysningen, klockan osv gått. Så jag bytte säkring och testade att sätta igång belysningen igen.

Fortfarande stendöd.
Vad kan ha hänt? Allt som är kopplat till denna säkring är stendöd..

21 761 Inlägg
19 januari 2012
#2
Mät om det kommer spänning till säkringen, kommer det spänning dit så mäter du efter säkringen att det verkligen skickas vidare. Säkring 5-9 ska ha konstant spänning in, de försörjs av en kabel från plusplinten ute i motorrummet. smile
Senast redigerat av Drönirettab (19 januari 2012)

41 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
#3
Men fan de är ju så skumt, kan de vara någon kabel som ligger och drar kortis? Borde inte säkringen gå då igen?

21 761 Inlägg
19 januari 2012
#4
Gör en mätning, som jag beskrev. Utifrån det kan du kanske få mer förslag på felsökning. smile

41 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
#5
Okej, tack så länge. Får vänta till imorgon smile

41 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
#6
Mätte uppe vid taket där innerbelysningen sitter, fick ut 1,4v lite lågt kanske?

21 761 Inlägg
21 januari 2012
#7
Det kan man säga, spänningen bör ha nära batterispänning (minus kanske 0,1-0,5 V, finns alltid små förluster). Spänningen vid säkringsdosan är som sagt det viktiga att veta, mät där också. smile

41 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
#8
Jag försökte mäta på varsin sida om säkringen, fick dock inget utslag då? Lär jag gå direkt på kabelskorna och mäta?

21 761 Inlägg
21 januari 2012
#9
Ja, mät i så fall på själva kabelskorna. Det kan bli lite dålig kontakt om man mäter på kontantblecken i säkringsdosan, orsaken är att det ofta finns lite oxid på ytorna och man får "skrapa" med mätpinnen för att det ska bli kontakt.

Det ska som sagt finnas konstant spänning till säkring 5-9 och finns det ingen inkommande spänning till den säkring du just nu försöker kolla upp (nr 8 antar jag) så borde en del andra saker ha slutat fungera, vilket du i så fall borde ha märkt tycker jag. smile

Exempelvis säkring nr 6 ger ju matningsspänning till pumprelät, har man insprutning så startar helt enkelt inte motorn. Bromslyset får spänning från säkring 7, varningsblinkersen får spänning från säkring 9. Som sagt, man märker om säkring 5-9 tappar sin matningsspänning.
Senast redigerat av Drönirettab (21 januari 2012)

238 Inlägg
22 januari 2012
#10
har inte läst riktigt allt, men de är inte så att du har råkat komma när en jordkabel i skuffen när du koppla ljud?
Kolla de smile



Sök