3781
Sök

Startspärr problem Audi A4 -97

59 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
Hej, har ett mega problem med min audi som har uppstått nu i veckan. Det började med att bilen startade men dog efter ca 2 sec. Eftersom startspärr lampan slocknade som den skulle så började jag felsöka (bränsle relä,pump,filter osv) men hittade inget. Laddade upp batteriet till fullt så startade den igen. Körde en liten sväng med den och var dum nog att stänga av den innan jag va på parkeringen och samma problem igen.

Jag försöker starta den igen och hör hur reläerna slår som kulsprutor. Efter ca 10 försök så ser jag hur startspärr lampan börjar blinka. Då tänker jag okej de finns inte tillräckligt med ström för att startspärren skall kunna läsa nyckeln (dåligt med kontakt). Så jag slänger på startkablar på batteriet och vips så startar skiten.

Jag hinner köra ca 100 meter innan jag märker att startspärr lampan börjar lysa sen slocknar. Bilen börjar bete sig helt mongo hoppar i varv tal sjukt ojämnt, går ner till 0 rpm och sen till 5000 rpm osv. Vilket jag tycker är sjukt konstigt eftersom generatorn borde ha matat den? Innan detta problemet så visar temp mätaren konstant 70 grader när den skall va ca 90.

Är det bara att bärga den till verkstad eller? Har svår att tro att turk verkstäderna kan lösa detta problemet och har inte råd att lämna in den hos audi sad tips?

Fri fart för ett fritt folk!
14 219 Inlägg
20 januari 2012
Generatorn kanske inte laddar batteriet
eller så har batteriet gått sönder

Kör fort så hinner inget hända...

59 Inlägg
20 januari 2012
Trådstartare
Det är ett 3 mån gammalt batteri i den ... och laddar inte generatorn så borde en lampa lysa?

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
20 januari 2012
sakray skrev:
Det är ett 3 mån gammalt batteri i den ... och laddar inte generatorn så borde en lampa lysa?

Borde, jo. Men mät med en multimeter för att vara säker.

Kan man läsa av felmeddelanden på bilen eller måste den in till verkstad för det?

Sök