2949
Sök

Byte från F motor till FK?

70 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
#1
Hej undra om någon gjort detta har lite problem då det gäller kabbelstamsbytet, För det måste man väl byta pga av svänghjulsgivaren som ej fanns på min bil från början. Alla tips är välkomna hur man ska får ihop detta för jag vet inte hur man ska göra eller är det så enkelt kan man skulle kunna behålla orginal stammen.

Det är volvo 740 detta gäller.

Mvh lena


TBM NINJA
917 Inlägg
21 januari 2012
#2
har du lh2.2 eller i bilen? om du har lh2.4 i bilen så behöver du bara koppla in spridarmotstånd för att den ska gå ihop med en fk motor utan problem... och förlänga lmm kabeln...inget annat

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

Volvoskadad
6 017 Inlägg
TBM NINJA
917 Inlägg
21 januari 2012
#5
volvo740_ulla skrev:
Men hur vet man om man har ih2.2 eller ih2,4 ? smile

har du 2.4 har du diagnostik uttag vid höger stötdämpar torn om du tittar in under motorhuven...
det ser ut som en svart liten tändsticksask ungefär...lite tjockare, så kolla om du har en sådan eller om bilen är yngre än 88B ..är det 88a eller äldre så ärre 2.2 du har

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

70 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
#6
Då har jag 2,2 an går det inte då eller är det ett jädra jobb då?


Fri fart för ett fritt folk!
14 206 Inlägg
21 januari 2012
#7
det går fortfarande men lite mer krångel

ett tips är att köra med 240ins motorel
finns guider på nätet hur man kopplar in det osv
helt klart snabbbaste sättet att få i en b230fk i en äldre 240/740

Kör fort så hinner inget hända...

70 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
#8
Growe skrev:
det går fortfarande men lite mer krångel

ett tips är att köra med 240ins motorel
finns guider på nätet hur man kopplar in det osv
helt klart snabbbaste sättet att få i en b230fk i en äldre 240/740

Ok. Har du en länk till guidningen? Tack för hjälpen.


Hjultomte
1 500 Inlägg
21 januari 2012
#10
Kan inte vänta. Måste bara.... Använd SÖK smile Inget personligt ville bara skriva tongue

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

70 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
#11
Tror jag ger upp det här nu =/ Får bli en vanlig motor.


TBM NINJA
917 Inlägg
21 januari 2012
#12
sälj bilen å skaffa en med 2.4 bara...de fick jag göra, orka inte klydda

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

Fri fart för ett fritt folk!
14 206 Inlägg
21 januari 2012
#13
henke_92 skrev:
sälj bilen å skaffa en med 2.4 bara...de fick jag göra, orka inte klydda

ähh det är verkligen super lätt att göra ordning elen så den fungerar

monterade själv en sån där härva i en 740 ihop med att vi bytte motor tog 1dag att montera motorn+elen
dock var det en F motor vi monterade i en 740 91:A med regina system

Kör fort så hinner inget hända...

70 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
#14
Okej jo men det är annorlunda med FK har suttit en F i den innan ju, Man måste tydligen byta ut hela elsystemet från där bak och hela vägen fram typ hela bilens el system. Inget jag gör räcker med resten man gjort.
Jo men ska behålla bilen för jag har lagt ner får mycket jobb på den så som ormlackering m.m Så får väl bli en F motor igen. Fast en som gått mindre än den som satt i.


Fri fart för ett fritt folk!
14 206 Inlägg
21 januari 2012
#15
nej nej det behövs inte det räcker med motor elen är 9elkablar att koppla in
så det är inte svårt

sen flytta över lmm kontakten från vänster till höger sida och löda in ett motstånd till spridarna

är ett välbeprövat och inget svårt på en 240/740 som redan innan har sprut för då sitter allt färdigt draget till pumpar och annat

lättast är väll att hänga i ett lh2.4system men det är betydligt mycket mer skruvande då

men tycker inte du ska oroa dig över elen för det är verligen inte ett problem
är tråkigare och skitigare att byta motorn
elen är bara lite finlir

Kör fort så hinner inget hända...

70 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
#16
Okej Så det går med dom el kablar som sitter i bilen nu då? Är inte så duktig på det här men el och motorer men försöker lära mig, El är väl mitt svaga ämne det man är rädd för är att motorn inte ska starta när man väl kopplat in allt =/ och jag vill ha ut denna bilen till våren nu den har typ stått 5 års tid nu får renovering detta är det sista som ska göras, Hade behövt någon här som var en jäkel på el eller som vet hur man gör så man själv kan lära sig också.


Fri fart för ett fritt folk!
14 206 Inlägg
22 januari 2012
#17
du kör med den elen som sitter och sen kopplar du in 240 motorhärva och kopplar då in kablar till vissa saker i bilen

inget krångel och inget man bör oroa sig för detta har mägnder med folk testat så det är välbeprövat
tog inte mig många minuter att komma fram till hur det ska kopplas
och allt fungerade direkt

så det fixar du även om du med all rätt ska vara lite fundersam över elen
så fixar det sig garanterat

fixa motorelen från en 240Gl/glt 88b-93 så är det 100% problem fritt
så du inte får en lh2.2 härva så kan du välja 89-93 så är du garanterad att få rätt motorel

sök lite på B230ft b230fk 240 elsystem osv på google så kommer du nog bli ganska säker på att du fixar det

Kör fort så hinner inget hända...

70 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
#18
Men det jag undrar är behöver man ta ur hela inredningen i bilen och dra om allt under panelen? och hela vägen bak?


Fri fart för ett fritt folk!
14 206 Inlägg
22 januari 2012
#19
nej bara motorutrymmet och handsfacket och säkringsdosan måste lyftas ur sitt hål men kan sitta kvar

jag drog in sladdarna vid handsfacket kopplade alltid vid säkringsdosan och där runt i kring

så inredning kan sitta bort räcker med att skruva bort handsfacket stereon+konsolen under stereon och askoppen sen lätta på säkringsdosan och vända den upp och ner och montera sladdarna
fördelen på din bil är att det redan sitter kablar framdragna så istora drag kan du bara koppla in dig vid gamla styrboxen om man vill gör det riktigt enkelt för sig

Kör fort så hinner inget hända...

70 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
#20
Du menar boxen som sitter på passagera sidan nu inte den andra som sitter under ratten? Får kolla in i detta. hittar inte så bra bilder på googel men ska kolla vidare om man kan bli något klockar på detta. smile



Sök