3265
Sök

Kamrem slak

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
22 januari 2012
#21
Jag vet inte hur det är på Volvo men på många andra motorer är ju spänningen till remmen en "engångs" grej som inte går att montera tillbaka utan måste ersättas med en ny.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

695 Inlägg
22 januari 2012
#22
På dessa gamle volvomtorer är de en löprulle som sitter på ett fäste med en fjäder, när man fått på remmen släpper man en mutter så fjädern får fjädra ut och spänner muttern igen så har man perfekt spänning..
Så om bara ventilkåpan varit av förstår jag inte riktigt varför du monterat av remmen. Skulle du kunna ta ett par bilder hade detta underlättat då jag inte tycker du har förklarat riktigt och de känns lite som att du inte riktigt (ursäkta min rena svenska) har koll på va du pysslat med...

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

194 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
#23
såhär är det.    efter att jag plockat ihop allt så startar jag och den går fint.   då ser jag att den läcker olja bakom ett kamdrev.  jag lossar ena kamaxeln (den med rotorn) och tar upp den och ser att jag glömt o lägga en packbox rätt.   lägger dit den skruvar ihop allt.   nu startar den inte.     

var ju tvungen att demontera kamrem då jag skulle ha veck ena kamaxeln.      och jo jag har full koll på vad jag sysslat med då jag skruvat b234f i åtminstone 2 år.

Allfixare
1 475 Inlägg
22 januari 2012
#24
casto skrev:
såhär är det.    efter att jag plockat ihop allt så startar jag och den går fint.   då ser jag att den läcker olja bakom ett kamdrev.  jag lossar ena kamaxeln (den med rotorn) och tar upp den och ser att jag glömt o lägga en packbox rätt.   lägger dit den skruvar ihop allt.   nu startar den inte.     

var ju tvungen att demontera kamrem då jag skulle ha veck ena kamaxeln.      och jo jag har full koll på vad jag sysslat med då jag skruvat b234f i åtminstone 2 år.

Och ändå säger att topplocket är tredelat?


194 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
#25
men jag räknar med ventilkåpan förfan!

695 Inlägg
22 januari 2012
#26
Då vill jag bara påpeka att en 16v topp innehar betydligt fler delar än 3st.. Har du haft remmen RIKTIGT på plats sen du satte ihop toppen, asså innan du fick riva av kamaxeln igen? och va de då du försökte få i gång maskinen eller du försökte starta med slak rem?.. Du är juh inte direkt respektingivande i dina inlägg så vill du ha hjälp kan du åtminstone svara på våra frågor eller tänka ut ett bra sätt att förklara innan du skriver att du behöver hjälp, kan man inte så skriver man de, men du skriver att du kan detta så då får du vara beredd på mothugg när du skriver så tosigt som du gjort. O är de så att du har skruvat b234f i "minst" 2 år borde du kunna ge oss vad vi behöver för att vi ska kunna ge dig den hjälp du vill ha..
Senast redigerat av nesum (22 januari 2012)

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

Allfixare
1 475 Inlägg
22 januari 2012
#27
Skit i å hjälp fanstyget. Hoppas han kuggade skiten fel så ventilerna krokna. Kan man inte va mer uppfostrad än såhär ska man fan inte ha hjälp heller. Har man satt dit kamremmen 100ggr borde man få dit den som den ska med förbundna ögon tycker man...
Senast redigerat av fish (22 januari 2012)


695 Inlägg
22 januari 2012
#28
fish skrev:
Skit i å hjälp fanstyget. Hoppas han kuggade skiten fel så ventilerna krokna. Kan man inte va mer uppfostrad än såhär ska man fan inte ha hjälp heller.

Håller med till fullo, tycker gott han kunde få en andra chans o börja om, bollen ligger i hans korg....

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

Forummoderator
26 349 Inlägg
22 januari 2012
#29
fish skrev:
Skit i å hjälp fanstyget. Hoppas han kuggade skiten fel så ventilerna krokna. Kan man inte va mer uppfostrad än såhär ska man fan inte ha hjälp heller.

Har man hållt på med dylika motorer i över två år så bör man väl - sånt geni som trådskaparen tydligen ser sig vara som - också veta vad som är fel..
Senast redigerat av Mack (22 januari 2012)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

767 Inlägg
24 januari 2012
#30
casto skrev:
såhär är det.    efter att jag plockat ihop allt så startar jag och den går fint.   då ser jag att den läcker olja bakom ett kamdrev.  jag lossar ena kamaxeln (den med rotorn) och tar upp den och ser att jag glömt o lägga en packbox rätt.   lägger dit den skruvar ihop allt.   nu startar den inte.     

var ju tvungen att demontera kamrem då jag skulle ha veck ena kamaxeln.      och jo jag har full koll på vad jag sysslat med då jag skruvat b234f i åtminstone 2 år.

Men problemet var ju inte att bilen inte startade utan att remmen var slak?
Så remmen är slak och bilen startar inte? Men det är varför remmen är slak du vill ha hjälp med?
Om du satt dit allt rätt så ska inte remmen vara slak annars får du lossa på spännaren så den spänner hårdare.
Varför bilen inte startar beror nog inte på att remmen är slak, om nu remmen inte är så slak att den inte drar runt kugghjulen. Då har du nog missat ett hjul på vägen eller så är det åt helvete fel rem...


5 198 Inlägg
24 januari 2012
#31
Jiimpa skrev:
casto skrev:
såhär är det.    efter att jag plockat ihop allt så startar jag och den går fint.   då ser jag att den läcker olja bakom ett kamdrev.  jag lossar ena kamaxeln (den med rotorn) och tar upp den och ser att jag glömt o lägga en packbox rätt.   lägger dit den skruvar ihop allt.   nu startar den inte.     

var ju tvungen att demontera kamrem då jag skulle ha veck ena kamaxeln.      och jo jag har full koll på vad jag sysslat med då jag skruvat b234f i åtminstone 2 år.

Men problemet var ju inte att bilen inte startade utan att remmen var slak?
Så remmen är slak och bilen startar inte? Men det är varför remmen är slak du vill ha hjälp med?
Om du satt dit allt rätt så ska inte remmen vara slak annars får du lossa på spännaren så den spänner hårdare.
Varför bilen inte startar beror nog inte på att remmen är slak, om nu remmen inte är så slak att den inte drar runt kugghjulen. Då har du nog missat ett hjul på vägen eller så är det åt helvete fel rem...

jag går nog på den vägen att nåt hjul har missats. .annars skulle inte remmen va slak om den är rätt ditsatt.

194 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
#32
men måste jag ta bort remmarna för att få bort kåpan?    vill ju se hur det ser ut där nere.

695 Inlägg
24 januari 2012
#33
casto skrev:
men måste jag ta bort remmarna för att få bort kåpan?    vill ju se hur det ser ut där nere.

Hur länge hade du skruvat B234F?.....

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

194 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
#34
,alltså snälla sluta gnäll nu.

695 Inlägg
24 januari 2012
#35
casto skrev:
,alltså snälla sluta gnäll nu.

inget gnäll, en enkel fråga, du har juh trots allt framställt dig själv som "mekaniker av B234F sedan 2 år tillbaka". Och, ja, jag har för mig att du blir tvungen att hiva av remmarna för o komma åt, är ingen större grej heller ju...

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

klabbarpan
3 041 Inlägg
25 januari 2012
#36
Väldigt underhållande läsning detta må jag säga. Du påstår under flertalet gånger att du skruvat med motortypen under ca 2 år, men du frågar fortfarande om massa grundläggande saker som du vid denna tidpunkt borde kunna efter soppas lång erfarenhet...


194 Inlägg
25 januari 2012
Trådstartare
#37
Kan folk sluta skriva i denna tråd nu?  Vi skiter i det här

Forummoderator
26 349 Inlägg
25 januari 2012
#38
casto skrev:
Kan folk sluta skriva i denna tråd nu?  Vi skiter i det här

Kan du inte bara erkänna i stället som det är, och sen få hjälp utifrån dem kunskaperna du har i stället?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

767 Inlägg
25 januari 2012
#39
casto skrev:
men måste jag ta bort remmarna för att få bort kåpan?    vill ju se hur det ser ut där nere.

vilken kåpa menar du? Ventilkåpan? isåfall är svaret nej du behöver inte ta bort remmarna på att ta bort kåpan!
Men du hade ju redan plockat bort den och satt ihop den igen?
du har nog rätt det är lika bra vi lägger ner nu...


Sothora <3
1 201 Inlägg
25 januari 2012
#40
Så här skrev du den 21 JAN :

Gängorna i hålet till en spännare är lite taskiga så den går inte dra åt riktigt hårt


så punkt här , du har svarat dig själv

Bildemonterare samt egen verkstad. !


Sök