3649
Sök

Corrado g60 går konstigt vid fullgas?

349 Inlägg
25 januari 2012
Trådstartare
#1
Tjaba!

Behöver lite hjälp med min corrado då jag inte kan så mycket själv. (Sitter chip, eaton kompressor, dumpventil, avgassystem, gröna spridare) 

Bilen gick jätte bra innan kamremsbyte, vattenpump+hus, spännrullar, kompressor rem, tändstift. Men nu går den jätte skumt, den startar jätte bra och inga missljud. Men det är det när jag ger halvgas eller mer så känns det som den lixom får kämpa för att komma upp i hastighet som om det är fördröjning på soppan? Den går bättre vid 4500varv men inte i närheten av vad den gjorde innan. Tändningen är ställd med strobb lampa och är rätt. Går dessutom lite bättre när den är kall. Motor temp är ok, tändstiften ser bra ut och den funkar som sagt jätte bra förutom detta?

Så frågan är om det kan ha något med dumpventilen att göra? Då det lite jag sökt och läst på så kan den spöka väldigt mycket.  Jag vet inte detalj enligt hur en kompressor fungerar heller, men av det jag kan så ser jag absolut ingen fördel med att ha dumpventil? (satt dumpventil på när jag köpte den)

Soppa pump var första tanken men då tycker jag inte den borde gått så pass bra den gjorde innan allt byttes.

Om jag blir idiot förklarad så behöver ni inte påpeka det, jag försöker så gott jag kan.

Tacksam för hjälp!

443 Inlägg
25 januari 2012
#2
Det kan inte vara så att kamremmen ligger ett kugg fel då? Lätt hänt när man byter kamremm

349 Inlägg
25 januari 2012
Trådstartare
#3
Det tror jag inte har varit väldigt noga med markeringarna..  Och det har varit noga kontrollerat allting och har absolut inte stress meckat alls. Men får väll bli en extra koll allting är ju möjligt

443 Inlägg
25 januari 2012
#4
Skadar ju inte att kolla, men det låter ju som om det inte är remmen då.
Vad gäller dumpventil på kompressor vet jag inget om.

Ubåtsingenjör
7 327 Inlägg
25 januari 2012
#5
cewee skrev:
Tjaba!

Behöver lite hjälp med min corrado då jag inte kan så mycket själv. (Sitter chip, eaton kompressor, dumpventil, avgassystem, gröna spridare) 

Bilen gick jätte bra innan kamremsbyte, vattenpump+hus, spännrullar, kompressor rem, tändstift. Men nu går den jätte skumt, den startar jätte bra och inga missljud. Men det är det när jag ger halvgas eller mer så känns det som den lixom får kämpa för att komma upp i hastighet som om det är fördröjning på soppan? Den går bättre vid 4500varv men inte i närheten av vad den gjorde innan. Tändningen är ställd med strobb lampa och är rätt. Går dessutom lite bättre när den är kall. Motor temp är ok, tändstiften ser bra ut och den funkar som sagt jätte bra förutom detta?

Så frågan är om det kan ha något med dumpventilen att göra? Då det lite jag sökt och läst på så kan den spöka väldigt mycket.  Jag vet inte detalj enligt hur en kompressor fungerar heller, men av det jag kan så ser jag absolut ingen fördel med att ha dumpventil? (satt dumpventil på när jag köpte den)

Soppa pump var första tanken men då tycker jag inte den borde gått så pass bra den gjorde innan allt byttes.

Om jag blir idiot förklarad så behöver ni inte påpeka det, jag försöker så gott jag kan.

Tacksam för hjälp!

jadu ... vet inte hundra vad det kan vara, kan ju vara att kamremen kommit en kugg fel. Men när jag gjorde det felet så gick fan knappt motorn...


på frågan om du behöver dump så är svaret nej ! du har en returventil på din kompressor som släpper ut överflödigt laddtryck, ser inga fördelar med att köra med dump istället för returventilen


349 Inlägg
25 januari 2012
Trådstartare
#6
Vi satt den fel första gången 2 eller 3 hack och då lät som det var en 240 med förgasare som gick på 3burkar så känns inte som kamremen är problemet då den går så pass fint på tomgång och vid lätt gas. Men får kolla en gång till. 

Får bli att koppla bort dumpventilen då, antar att returventilen är pluggad nu när det sitter dumpventil på?
Ska mecka lite imorgon får titta nogare då, tack för bra svar

Ubåtsingenjör
7 327 Inlägg
25 januari 2012
#7
hur är skicket på soppa systemet i övrigt då ? smile dra i en injector cleaner eller liknande kanske kan hjälpa

tycker inte heller det låter som om det är remmen som är boven...

ett annat tips är att regga dig hos corrado cluben om du inte redan har gjort det wink


50 Inlägg
31 januari 2012
#8
du tror inte att det helt enkelt är att original spridarna inte flödar tillräckligt? då jag själv bygger g60 med eaton så vet jag att originalspridarna bara är att byta ut mot ett par värre, t.ex bosch 465cc, 968 spridarna.

jag ska köra med dom samt att jag kör ställbar BTR.


Ubåtsingenjör
7 327 Inlägg
31 januari 2012
#9
Dennaan skrev:
du tror inte att det helt enkelt är att original spridarna inte flödar tillräckligt? då jag själv bygger g60 med eaton så vet jag att originalspridarna bara är att byta ut mot ett par värre, t.ex bosch 465cc, 968 spridarna.

jag ska köra med dom samt att jag kör ställbar BTR.

vad jag förstod körde han med värre spridare ? annars är ju de ett problem då de är ganska klena orginal på g60in


50 Inlägg
1 februari 2012
#10
jag tog för givet att det va de gröna originalspridarna han körde med.. men det är som sagt bara han som vet?
bosch #0 280 150 905 heter de gröna och flödar 285cc vilket är rätt lite..


Ubåtsingenjör
7 327 Inlägg
1 februari 2012
#11
jo som sagt är det orginal, kan ju problemet ligga där


349 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#12
Spridarna kommer från en Audi rs2 (Porsche-Audi) Har inte kollat upp vad dom flödar faktiskt, men känns som det borde räcka iallafall för min effekt. Det konstiga är fortfarande att den gick så pass bra innan allt detta byttes.. Kammen är kontrollerad ännu en gång och den sitter fan rätt. Tror det är dumpventilen som spökar och den ska bort.

Brist på min kunskap ska jag lämna in bilen till en gammal veteran mekaniker här i trakten så får han felsöka och ställa in allting rätt så det blir 100%

Tack för tipsen

50 Inlägg
13 februari 2012
#13
Blir kul att höra vad problemet kan tänkas sitta i smile


Ubåtsingenjör
7 327 Inlägg
13 februari 2012
#14
cewee skrev:
Spridarna kommer från en Audi rs2 (Porsche-Audi) Har inte kollat upp vad dom flödar faktiskt, men känns som det borde räcka iallafall för min effekt. Det konstiga är fortfarande att den gick så pass bra innan allt detta byttes.. Kammen är kontrollerad ännu en gång och den sitter fan rätt. Tror det är dumpventilen som spökar och den ska bort.

Brist på min kunskap ska jag lämna in bilen till en gammal veteran mekaniker här i trakten så får han felsöka och ställa in allting rätt så det blir 100%

Tack för tipsen

blir intressant att få veta vad som spökar då smile Man tyckr ju att spridarna bör räcka till !


50 Inlägg
14 februari 2012
#15
Exakt om nu inte det är så att det är fel motstånd på spridarna :p men har bilen gått med dom
Tidigare så är det väl säkert inte dom.


VD
643 Inlägg
14 februari 2012
#16
Kolla slangen till boxen.. Byta bränslefilter om slangen är hel och på sin plats.. dessa två fel har jag haft på mina g60 och innan bränslefiltert bytades så bytades en massa saker för att hita felet



Sök