Som ni kanske har märkt så har det inte blivit uppdatering på ett tag, detta på grund utav att att CF kortet till kameran har börjat ge upp.
Detta märktes en kväll när jag skulle uppdatera och många bilder var helt försvunna, detta skapade oro och jag började fråga runt bröder osv ifall dem hade rört systemkameran eller lånat kortet...men så var ej fallet.
Några dagar senare så märkte jag att ytterligare fler bilder hade försvunnit och jag började googla.
Sektorerna på kortet håller på att fasa ut och iom att kortet är ganska gammalt (4år) så är det väl nästan dags att byta.
Nu till det jobbiga.
Alla mina projektbilen på golfen och mina datorbyggen ligger på kortet, utöver andra övriga arbeten och bilder jag tagit på bil träffar osv.
Kortet är hos en kontakt till en vän som jobbar med "data-recovery" och jag har fått info om att statusen till m minneskortet är väldigt dåligt och att han skall försöka rädda det som går att se helt enkelt
Så vad har jag lärt mig utav detta ?
GÖRA BACKUP! Jag har aldrig gjort detta då jag inte tyckt att det var nödvändigt pga att jag inte tar så jättemycket bilder, som min tvillingbror tex gör.
Detta är även något som han tjatat hela tiden på mig om och jaa...han hade rätt.
Jag beställde ett minneskort för några dagar sedan, och en 3TB WD Red HDD har inhandlats och huserar datorn
Jag har inte bestämt om jag skall köpa en till likadan och köra en RAID setup som jag tycker är passande för just ändamålet, men det får vi se
Bilder kommer runt mitten utav denna vecka
!