2181
Sök

Kamkedjebyte saab 9-3 2.0t -99 något att ge sej på själv?

lastbilsmekaniker
67 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
#1
hej!  hörde häromdagen att något har börjat skramla om motorn, lät precis som om kamkedjan börjar bli dålig. så min fråga är är det nått man ska ge sej på att byta själv?

bara kör för satan kan ju inte mer än gå åt helvete!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
26 januari 2012
#2
Det är väl inte direkt svårt att göra men du måste ju iaf bort med gavel på motorn och sen byta kedjan och skenorna. Efter det så är det ju bara nolla motorn och montera tillbaka allt på och runt motorn...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

lastbilsmekaniker
67 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
#3
TBOC_Razor skrev:
Det är väl inte direkt svårt att göra men du måste ju iaf bort med gavel på motorn och sen byta kedjan och skenorna. Efter det så är det ju bara nolla motorn och montera tillbaka allt på och runt motorn...

okej. bör man byta spännaren me? och ska man byta ballanskedjan me när man ändå är där?

bara kör för satan kan ju inte mer än gå åt helvete!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
26 januari 2012
#4
Vet inte om man måste byta spännaren men jag hade gjort det "bara för att"...

Och balansaxelkedjan kan ju vara bra att byta samtidigt då du annars måste ner med all skiten igen för att byta den när den blir sliten. Eller så plockar du helt enkelt bort den, axlarna och knackar lagren wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

lastbilsmekaniker
67 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
#5
TBOC_Razor skrev:
Vet inte om man måste byta spännaren men jag hade gjort det "bara för att"...

Och balansaxelkedjan kan ju vara bra att byta samtidigt då du annars måste ner med all skiten igen för att byta den när den blir sliten. Eller så plockar du helt enkelt bort den, axlarna och knackar lagren wink

kollade på speedparts nu å tror allt ingick i deras rep sats big_smile

bara kör för satan kan ju inte mer än gå åt helvete!

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
27 januari 2012
#6
Du är medveten om att det är skapligt jädra trångt va. Sen ett tips, nolla motorn INNAN du river, inte sedan som någon sa i tråden.

Kamrepsatsen kostar inte ens 2000 spänn på Saab och den lådan innehåller alla hjul, bägge kedjorna, släpor, spännare mm.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
27 januari 2012
#7
hotrodder skrev:
Du är medveten om att det är skapligt jädra trångt va. Sen ett tips, nolla motorn INNAN du river, inte sedan som någon sa i tråden.

Kamrepsatsen kostar inte ens 2000 spänn på Saab och den lådan innehåller alla hjul, bägge kedjorna, släpor, spännare mm.

Nej, man ska ju se till att nolla motorn innan man river av gamla kedjan. Skrev lite bakvänt där tongue

Det är ju ingen stor fara om man glömmer det men det innebär en del onödigt jobb...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

klabbarpan
3 041 Inlägg
27 januari 2012
#8
Lossa alla motorfästen och flytta motorn åt vänster sida, då får du ett par extra cm att leka på. Bästa är att släppa ner oljetråget. Kan garantera att du kommer skada toppackningen annars = oljeläckage. Bytte på min 9-5 i mellandagarna, tog ca 2 dagar. Tog det iof väldigt lugnt så allt blev rätt. Två tips lossa drivknuten på höger sida, annars komer den indre dammasken i sträckning vilket får den att spricka. Olje pumpen sitter i bröstkåpan med en stor segersäkring. Plocka väck denna innan du monterar dit kåpan, då har du automatiskt ett större spann att vinkla in den på om du har motorn i. Behöver du mer hjälp så säg till:-)


lastbilsmekaniker
67 Inlägg
27 januari 2012
Trådstartare
#9
tack för svaren big_smile tänkte ta och mäta spännaren idag å se hur akut det är, men har inte riktigt förstått hur man mäter den? men förstått att är de mer än 15mm så börjar det bli kris.

bara kör för satan kan ju inte mer än gå åt helvete!

klabbarpan
3 041 Inlägg
27 januari 2012
#10
Närmar den sig arton så:-P. Lossa den mindre bulten först, sitter en liten fjäder där i, sedan den store, så mäter du antal hack den klickat ut:-)


lastbilsmekaniker
67 Inlägg
27 januari 2012
Trådstartare
#11
nixon89 skrev:
Närmar den sig arton så:-P. Lossa den mindre bulten först, sitter en liten fjäder där i, sedan den store, så mäter du antal hack den klickat ut:-)

okej:) ska kolla de då smile men har pratat med saab verkstan nu å dom sa att på den gamla motorn behöver man oftast bara byta kedjan? bara den e regelbundet servad.

bara kör för satan kan ju inte mer än gå åt helvete!

klabbarpan
3 041 Inlägg
27 januari 2012
#12
Jag bytte bara kedja drev till kammarna drev till veven samt skenor, ej balanaxlarna, dessa var hur fina som helst. Sträckarna var även de fina.


5 710 Inlägg
27 januari 2012
#13
masterr skrev:
så min fråga är är det nått man ska ge sej på att byta själv?

Skit svårt att svara på eftersom det beror på hur du är "tränad" och om du har rätt utrustning osv.
Ungefär som att fråga: Hur svårt är det att springa 1 mil på 45min?
Jag skulle tycka det är skitsvårt mendans en vältränad atlet tycket det är "plättlätt". wink

MVH Jonas
..............

lastbilsmekaniker
67 Inlägg
27 januari 2012
Trådstartare
#14
jonTe skrev:
masterr skrev:
så min fråga är är det nått man ska ge sej på att byta själv?

Skit svårt att svara på eftersom det beror på hur du är "tränad" och om du har rätt utrustning osv.
Ungefär som att fråga: Hur svårt är det att springa 1 mil på 45min?
Jag skulle tycka det är skitsvårt mendans en vältränad atlet tycket det är "plättlätt". wink

jo i och för sej, men jag går trotts allt fordon:P men sen har jag kanske inte rätt utrustning tongue

bara kör för satan kan ju inte mer än gå åt helvete!

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
27 januari 2012
#15
var beredd på en otäck syn när du börjar riva så sil och ner med tråget är nog en bra ide direkt

brukar inte vara för inte dom brukar börja låta illa tyvärr
men ta det fortast möjligen

blir billigare så dom är jhu inte direkt okända för att rasa =/

Kör fort så hinner inget hända...


Sök