Nu drar jag i nödbromsen här
Välkommen till bilstereons förvirrade värld först o främst
Förstår att du har en uppsättninga av +4år högtalare samt diverse steg.
Finns nog bara 1 sak jag kan hålla med om i svaren jag läst, att köp en hyfsat vettig stereo av ett erkänt märke, mest för pengarna får du nog av Kenwood, Pioneer etc. Lägg inte pengarna på "No-Name" kopior.
Sen skulle jag lagt mina kronor på en låda Silent Coat och dämpat dörrsidorna & kört men prylarna som du har.
Åren som högtalarna har på nacken är inte relevanta om dom inte ens varit monterade.
Utan läs "Bilstereo i praktiken" som finns gratis på nätet, lägg kronorna på en bra montering för har du inte de så kommer bra prylar t.om att spela som skit, beräkna kabelarean (mm2 relaterat till avstånd & effekt) för högtalarna och köp hyfsade kablar som du för för 10-15kr löpmetern .
De är ett vanligt nybörjarmisstag att slänga in massa prylar utan kunskap & efter ett tag så är man inte nöjd och får jaga nytt, och de kommer bespara dej många kronor i framtiden kan jag lova dej
Va inte för ivrig på nya prylar utan samla kunskap så dina nuvarande & framtida ljudsystem får dom bästa förutsättningarna. De handlar MINST lika mycke om monteringen & materialvalet som högtalarna själva!
Lycka till