2669
Sök

Förslag / Hjälp med billjud första bygge.

3 187 Inlägg
10 april 2012
Keepitcoming skrev:
Nu har det varit tyst länge här känns det som, så tänkte att jag skulle ta och plocka fram lite info om slutstegen så kanske ni kan roa er med att berätta vad för kabblar osv jag behöver! big_smile

det första steget är ett : Hifonics zeus steg (zx6000)  det ger 300 x 2 watt...

Link  http://www.sonicelectronix.com/item_365 … X6000.html

Nästa är ett crunch steg blackmaxx 600-800 watt ser inte riktigt på bilden tror det är 2 kanals...

http://www.google.se/imgres?q=crunch+bl … 3,s:0,i:71

sen har jag även ett annat som jag tror ligger runt 500 watt också.. 2-4 kanals ändå rätt ok grejer...

men jag har ingen aning hur jag ska göra med ström kabblar för antagligen sätter jag steget som ger mest och kopplar allt till basarna och kör ett annat på framsystemet, sen e frågan om man ska göra något av hatthyllan...

har som sagt 3 steg som bara ligger smile)

men man drar väl inte 3 ström kabblar för det, antar att man får dra en grovare kabbel, aja vet inte.. m en nu finns det lite info om stegen iaf!!

// mvh

dra en 50 mm2 kabel bak, sen splittar du den till 2 st 25mm2 så när stegen som möjligt, med ett säkringsblock.

kör ett steg till basarna/basen och ett till framsystemet.

60 Inlägg
12 april 2012
Trådstartare
Will do baws, men en annan fråga, 50mm2= 50 kvadrat mm?
inte fattat det riktigt, dock säger det ju inget men antar att det har med kabbelns tjocklek att göra... Tänkte bara generelt vad det mm2 indikerar ang kablar tongue

409 Inlägg
12 april 2012
Precis, 50mm2 = 50 kvadrat mm och det är kabelarean smile

60 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
men då är det väl ändå en relativt tunn kabel? med tanke på att den måste vara 4,5m x Bredd? yikes

vad äre man mäter när man tar ett sådant mått på en kabel då äre så enkelt som att det är längden gånger breden lr? förrvirad

564 Inlägg
13 april 2012
Keepitcoming skrev:
men då är det väl ändå en relativt tunn kabel? med tanke på att den måste vara 4,5m x Bredd? yikes

vad äre man mäter när man tar ett sådant mått på en kabel då äre så enkelt som att det är längden gånger breden lr? förrvirad

Allt är väl relativt, i detta sammanhang är det rätt stort! För att få fram arean tar du radien*radien*pi(3,14)= x mm²

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

409 Inlägg
13 april 2012
Brukar väl vara typ 15mm eller så i diameter med mantel, tillräckligt grovt..

27 Inlägg
13 april 2012
Vilken av dessa två basar är bäst? båda är nedsatta till 500!
Mutant: http://www.blekingebilradio.se/product. … -info-tabs

Audiobahn: http://www.autohifi.se/?category_id=251 … _id=AW1251

60 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
A så jag tänkte men jag blev helt förrvirad, men 15 mm på en ström kabel är ju rätt maffigt lär ju lätt ge strömen som behövs hoppas jag, annars är stegen och basarna massivt hungriga haha smile

Audiobahm högtalarna är nedsatta till 1/3 av org priset ^.- dom är ju dubbelt så bra som mutanterna så vitt jag förståt det, dubbelt så hög rms dess 1,100 watt
92 db

Tycker dock dom är fula dom har försökt göra det snyggt men ser bara biligt ut, mutanterna är mkt mer stilrena.

Föresten någon som vet var man köper biligaste bästa kablarna wink? hittade precis ett paket för 850 kr tkr dock det är rätt mycket?

Bra och billigt 50mm2 kabelpaket.
Material: CCA
Innehåller följande:
5 Meter 50mm2 transparant Röd aluminiumkabel strömkabel.
0.9 Meter 50mm2 transparant Brun aluminiumkabel jordkabel.
1st 5 meter flätad lågnivåkabel/RCA.
1st 5 meter blå Remot Kabel.
6 meter transparant Svart 1.3mm2 högtalarkabel.
1st ANL säkringshållare.
1st 150 Amp ANL Säkring.
1st batteripolsko (plus)
2st Ringkabelsko (Röd).
2st Ringkabelsko (Svart).
1st Röda skarvhylsor.
10st 10cm buntband.
1 meter slitsad robotslang.

Och svara gärna på vilka högtalare som är bäst! smile jag säger heltklart audibahn

//mvh boyz

3 466 Inlägg
14 april 2012
Nu kan jag inte komma in på BBs hemsida men jag misstänker att de e samma mutantbas som har varit "nedsatt" till 500kr sedan den kom för ngt år sedan.

Audiobahn-basen är verkligen nedsatt till 500kr, de beror på att de enbart finns en eller två kvar i lager om jag minns rätt. (Jag var där för ngn vecka sedan)
Ska du ha mer än 1 så skulle jag rekommendera att dra iväg ett mail till supporten o höra om där finns fler.

Vad gäller kabelkit så kan du lika gärna satsa på hollywoods, 150 kr billigare 10cm längre jordkabel 200A säkring ist för 150 och 6mm2 högtalarkabel istället för 1,3mm2...
http://www.autohifi.se/?category_id=192 … id=HE-3020

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

60 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
Tackar, Jag försökte bara snabbt klicka på köp audibahn basen, utgående artikel och kunde därför bara köpa en, Hittade där emot en billigare som vart ännu bättre så, blev väl lite mer glad nu bara hoppas att den finns kvar! big_smile

http://www.autohifi.se/?category_id=251 … X2-1280-D4

60 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
Äre några större skillnad mellan alu kabblar och koppar?

Pris skillnade är mer än stor, 180kr/m för koppar
90kr/m för alu vi snackar 53mm2 kabblar.. :]

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
21 april 2012
Kopparn leder mycket bättre, så alu behöver vara några mm2 grövre för att leda lika bra som kopparn.

1 727 Inlägg
21 april 2012
Lillalilja skrev:
För att få fram arean tar du radien*radien*pi(3,14)= x mm²

Det ska vara radien*radien*3,14(pi)=kvadratmillimeter.

Men det är inte helt sant med kablar som har trådar(kardeler)
Uträkningen gäller solid kabel(tråd)

T.ex så ser Supra Octopower 25 klenare ut än en 20mm2 av annat fabrikat vi har.
Det har att göra med Supras mycket tunnare kardeler som gör den mer "solid".
Samma sak gäller Skyllermarks kabel, ser tunn ut, men har feta kvadrat.

Man kan inte bara "kolla vilken fet kabel". wink

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

1 727 Inlägg
21 april 2012
Keepitcoming skrev:
180kr/m för koppar

Ojj, måste nog höja priset illa kvickt.

Pierre

564 Inlägg
21 april 2012
Horsyhorse skrev:
Lillalilja skrev:
För att få fram arean tar du radien*radien*pi(3,14)= x mm²

Det ska vara radien*radien*3,14(pi)=kvadratmillimeter.

Men det är inte helt sant med kablar som har trådar(kardeler)
Uträkningen gäller solid kabel(tråd)

T.ex så ser Supra Octopower 25 klenare ut än en 20mm2 av annat fabrikat vi har.
Det har att göra med Supras mycket tunnare kardeler som gör den mer "solid".
Samma sak gäller Skyllermarks kabel, ser tunn ut, men har feta kvadrat.

Man kan inte bara "kolla vilken fet kabel". wink

Pierre

Nu är jag iof lite trött men jag tycker att bägge formlerna är lika? Jo det är klart med kardelerna, men man kan väl räkna på ett ungefär för att se vad man har i bilen. Att det är en felmarginal är svårt att komma förbi, dock så kan ju även lika stora kablar se olika feta ut beroende på höljet smile

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

1 727 Inlägg
21 april 2012
Haha, nu ser jag vad du menar, jag är den trötte.
Som tur skrev jag inte fel, det blev en upprepning och ett påhopp. wink

Pierre (3,14+e+r*2+e) nu blev ni trötta på mig ochså........big_smile

564 Inlägg
21 april 2012
Horsyhorse skrev:
Haha, nu ser jag vad du menar, jag är den trötte.
Som tur skrev jag inte fel, det blev en upprepning och ett påhopp. wink

Pierre (3,14+e+r*2+e) nu blev ni trötta på mig ochså........big_smile

Haha det är lugnt. Kanske skulle införa barnlås på datorn efter klockan elva? wink

1 727 Inlägg
21 april 2012
Lillalilja skrev:
Haha det är lugnt. Kanske skulle införa barnlås på datorn efter klockan elva? wink

ELVA!!?? Redan? Här sitter man o jobbar/fixar, det ska tydligen bli nån träff här i Kungsängen......cool

Pierre

6 851 Inlägg
21 april 2012
Horsyhorse skrev:
Lillalilja skrev:

ELVA!!?? Redan? Här sitter man o jobbar/fixar, det ska tydligen bli nån träff här i Kungsängen......cool

Pierre

Ja hörde något om det..va någon jäkla 666 som bjöd in mej :p
Hade vart kul, men tror inte ja har möjlighet tyvärr:(

954 Inlägg
23 april 2012
och här tänkte ja hoppa in  bilden smile i hans läge skulle en ALU kabel räcka gott o väl om de e 53mm2 tongue då kan han ju t,o,m kasta in ett litet extra batteri i skuffen för att slippa blinkande lampor om han skulle få detta problem tongue

Sök