2451
Sök

Köra på " Fuldiesel " ?

110 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
Om jag rent hypotetiskt skulle kunna ordna grön diesel , vad finns det för negativa aspekter ?
Kör en audi A4 2.0 TDi B8 -09

Mvh / Henrik

84 Inlägg
3 februari 2012
Grön diesel innebär bara att de är skattefritt? Eller väldigt mycket billigare som bara företag får tanka i sina lastbilar?

Har jag för mig iallafall... tror man får böter av snuten men inte kollar de i tanken.... Om jag inte blandar ihop me nå annan diesel

56 Inlägg
3 februari 2012
Grön diesel får inte tankas i något fordon och polisen kollar färgen på dieseln i tanken.

Att ge makt och pengar till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar :P

89 Inlägg
3 februari 2012
Ajabaja, endast redskaps-bärare som får använda grön diesel... smile

110 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
Jag är medveten om att man inte får tanka den ..
Är cetantalet lägre eller det är samma som du tankar på macken?
Senast redigerat av smulan_shamn (3 februari 2012)

529 Inlägg
3 februari 2012
Finns ju olika typer av "grön diesel" Du har ju eldningsolja som inte är samma som du tankar på macken.
http://www.preem.se/templates/ProductIn … _1008.aspx

Sen så finns det ju även färgad diesel som är diesel från macken utan RME men med tillsatt färg.
http://ipreem.preem.se/sm/prod3NySite.n … enDocument
Senast redigerat av JimpeBoy (3 februari 2012)

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

110 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
Samt minimala avlagringar i förbränningsrummet.. låter sådär

Scania Euro 6 Trucker
219 Inlägg
3 februari 2012
Säger bara snällt att prova det inte, det blir inget bra av det hehe! Den du tjänar åker du garanterat på att betala igen när du börjar få klydd efter ett par 100mil;) Har testat med inget vidare resultat

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)

110 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
Nä inte värt det..  men snålheten bedrar visheten wink

257 Inlägg
3 februari 2012
Har du otur kan din katalysator gå paj om du kör på grön diesel!

Scania Euro 6 Trucker
219 Inlägg
3 februari 2012
Hehe ja den brukar banemaj göra de
smulan_shamn skrev:
Nä inte värt det..  men snålheten bedrar visheten wink

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)

Sothora <3
1 201 Inlägg
4 februari 2012
Varför skulle den göra det?? vill ha ett motiverat svar

Bildemonterare samt egen verkstad. !

1 071 Inlägg
4 februari 2012
Enligt egen erfarenhet så funkar grönt bättre än mack diesel pga att dieseln på macken har så pass lite smörjegenskaper för att kunna klara av alla miljö krav som inte finns på gröndiesel.

Onödigt inlägg^^

89 Inlägg
4 februari 2012
-AJ- skrev:

Men... Vet många som gör det och har gjort i många år utan motortekniska problem...

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
4 februari 2012
antesacc skrev:
Grön diesel innebär bara att de är skattefritt? Eller väldigt mycket billigare som bara företag får tanka i sina lastbilar?

Har jag för mig iallafall... tror man får böter av snuten men inte kollar de i tanken.... Om jag inte blandar ihop me nå annan diesel

bara lantbruks skit på gården som får gå på sån diesel lastbilarna ska ha den dyrare "riktiga dieseln"

snutarna kollar visst i tanken de pumpar upp skiten kollar färg är de så de misstänker fusk för att du blandat den biliga med nått annat för och ändra färg skickar dom de till labbet så man torskar vilket som. för skattebrott bla bla

110 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
-AJ- skrev:
-AJ- skrev:

Men... Vet många som gör det och har gjort i många år utan motortekniska problem...

Har en kompis som hade en mazda 6 d som bara krånglade efter han börja köra på den .. =S

Sothora <3
1 201 Inlägg
4 februari 2012
9 av 10 gånger en bil börjar krångla för man kör på färgad diesel är för att de är en klåpare som har tanken.

Inte tillräckligt noga med rengöring osv.  I diesel växer bakterier.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

235 Inlägg
4 februari 2012
Intressant det här, JAG KANSKE har provat att köra på gröndiesel men bilen gick märkvärt sämre vid belastning, effekten kom i omgångar typ, jätte irriterande, kör på vanlig diesel nu igen och bilen går klockrent, vill inte tro att de är dieslens fel så ska KANSKE prova tanka det en gång till senare framöver.
Senast redigerat av Hermansson (4 februari 2012)

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)

1 071 Inlägg
4 februari 2012
Många av dom i Finland som kör trimmade Mercedes diesel bilar har bänkat mer hk med så kallad ful diesel gämfört med mack diesel.
Undrar varför deras 400-500hk bilar går bättre på ful diesel när vanliga bilar går sämre enligt många förstå sig påare? wink

Onödigt inlägg^^

1 948 Inlägg
4 februari 2012
Vet flertalet bilar, både nya och gamla, som rullat flera tusen mil på "bonn-diesel" utan några bekymmer.
Dom som får problem är dom som tankat ifrån någon som inte kan hålla sin tank ren! dvs INTE dieselns "fel".

Sök