2410
Sök

Gaspedalen trög/hänger sig??

105 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
Nu har kylan kommit och idag så har gaspedalen börjat vara lite konstig.

När jag står still vid tex rödljus och ska starta vid grönt så är första cm av gaspedalen väldigt trög och känns som den står emot. När jag väl kommit förbi den lilla spärren så gasar bilen som vanligt men så fort jag stannat igen och släppt gasen så är det samma lilla tryck igen när jag väl ska starta iväg. Vad kan det vara för något?

Kylan som spökar?

2 624 Inlägg
3 februari 2012
Kort sagt JA. wink allt blir trögt när de är kallt tongue

105 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
Jo men ja tänkte med så då jag inte haft några problem med gasen utan den har gått jämnt o fint. Kan jag smörja något eller liknande så den inte hänger sig i början? Inte så kul vara tvungen trycka till lite varje gång man ska starta

105 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
? Någon som har tips på om jag kan ordna så pedalen fungerar som den ska trots kylan?

2 140 Inlägg
4 februari 2012
MondeoMk3 skrev:
? Någon som har tips på om jag kan ordna så pedalen fungerar som den ska trots kylan?

vänta ut kylan smile precis samma sak för mig, växelspaken går trögt, gaspedalen går trögt, kopplingen går trögt, bromsen går trögt och ratten är KALL! wink
Senast redigerat av AntrE (4 februari 2012)

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

7 381 Inlägg
4 februari 2012
har du mkt is i bilen,, mv?? för då kan du tina upp bilen å avisa den wink vi har stora problem med våra jobbarbilar då man drar in extremt mkt snö i dem,, så vi får ta in dem ofta å tina upp dem, de står normalt ute i en carport

6 628 Inlägg
4 februari 2012
Tror det är wire på gamla Mondeon, prova ta lite WD40 vid fjädern på gasspjället

De/Dem

105 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
Nee drar inte in så mycket snö men den står i ett parkeringshus utan skydd för vind och snö så det blir rätt kallt om kvällarna upp till minus 20.

Malheus skrev:
Tror det är wire på gamla Mondeon, prova ta lite WD40 vid fjädern på gasspjället

Vart ligger det? Kan man nå det från insidan av bilen vid gaspedalen eller måste jag lyfta bilen?

6 628 Inlägg
4 februari 2012
Lyft på huven och bort med motorkåpan, bara o slita lite..sitter med gummibussningar~

Bör se något om du följer luftburken

De/Dem

1 412 Inlägg
4 februari 2012
Waahlvik skrev:
igår var de ju -40 här. på mersan får ja inte ens i mopplingen eller växlarna smile så har dämparna frysi ihop i bottenläget, så du kan nog vara lugn..

Jo mopplingen blir ofta trög på mercor, inbland krånglar även dromsen och baspedalen på dom. wink

1 412 Inlägg
4 februari 2012
Waahlvik skrev:
OpelP1 skrev:
Waahlvik skrev:
igår var de ju -40 här. på mersan får ja inte ens i mopplingen eller växlarna smile så har dämparna frysi ihop i bottenläget, så du kan nog vara lugn..

Jo mopplingen blir ofta trög på mercor, inbland krånglar även dromsen och baspedalen på dom. wink

förlåt att jag råka skriva en bokstav fel. kopplingen heter de.

Jo jag förstod det, kände bara för att retas lite. tongue

105 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
Joo men problemet är löst det var Kylan. Hade bilen i värmegarage i ca 10 timmar idag och när jag nu åkte hem med den så fungerade allt som det skulle. Bara att smörja allt med lite Wd-40 som Malheus tipsa om då det inte kommer försämra utan snarare förbättra mekanismen smile

Sök