3137
Sök

Höger mellanregister problem

9 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
Tjena, sen igår har mitt mellanregister på höger sida börjat låta konstigt. Helt plötsligt låter de precis som om högtalaren är sprängd, minsta bas så riktigt skorrar det. Sen ibland låter den som den ska! Har aldrig spelat så högt heller att högtalaren skulle kunde vara sprängd ens. Är det nåt fel med delningsfiltret? Mina högtalare är helt nya också förövrigt, JBL-P-6560C Power series

9 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
Okej de var inget fel på delningsfiltret ivarjefall. Rör de sig om tillverkningsfel?

21 761 Inlägg
5 februari 2012
Om du väldigt försiktigt trycker in konen 2-3 millimeter, skrapar det då?

Tryck så jämnt som möjligt över konen så att den inte trycks snett. smile

9 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
Testade och när jag skulle trycka till så typ klickade de till precis som om elementet fastnat och lossnade när jag tryckte till så tänkte att de kanske var problemet, fast lät fortfarande skit när jag satte igång musiken tongue Hörde inte direkt något skrapande dock, ivarjefall inget tydligt. Filmade en video hur de låter när jag spelar musik: http://www.youtube.com/watch?v=SVAIQcCZ … e=youtu.be

Som ni ser behöver jag inte alls ha högt för att de ska låta skit, elementet rör sig knappt vid den volymen tongue
Senast redigerat av Micke-Mouse (5 februari 2012)

21 761 Inlägg
5 februari 2012
Om konen klickar till på det där sättet så tror jag att talspolen kan vara mer eller mindre bränd, men helt säker är jag inte. hmm

9 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
Ajdå lät inte bra tongue har inte spelat sönder dem elr nåt men kan de blivit någon kortslutning som orsakat det?

2 041 Inlägg
6 februari 2012
Har själv en DLS R6 som lider av samma problem. Låter lite likdant, men har inte tagit isär den för att kolla om det är talspolen som är sönder. Men nu när jag trycker in konen så låter inget vilket är lite konstigt, för senaste gången så skrapade det rätt så bra...

564 Inlägg
6 februari 2012
Har du kollat så att det inte är glapp någonstans, eller kolla om så att allt är rätt med talspolen. Kör du på steg?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

Sök