3063
Sök

Kopplings problem Audi A6 1.8T

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
Hej kära läsare ^^

I fredags skulle min mamma låna min bil och kom väl inte riktigt upp för våran backe och slirade rätt mycket på kopplingen på rätt höga varvtal. Sedan dess har den luktat bränd koppling. bilen har gått drygt 25k mil.

Det som jag upplever som skrämmande är att kopplingen tar väldigt högt upp samt att när man skall dra igång på 1:an går det inte att slira eller ha något vettigt dragläge. så fort man försöker det så hugger sig bilen frammåt.

Börjar man försiktigt på 1:an och släpper kopplingen helt innan man gasar går det fint, De andra växlarna inkl backen går jätte bra att köra på, kanske främst för att man inte använder kopplingen. (dock backning där man använder koppling går fint vilket gör mig lite klyven)

Vad är det som håller på att hända med min bil? och bör jag sluta köra den och ta in den på verkstad?

26 Inlägg
6 mars 2012
hmm låter lite som mitt problem..
fast min e trög även i backen o ibland är ja tvungen o köra fram för att kunna lägga i backen sad
hur hare gått för dig?

lycka till

mE3ndII

2 405 Inlägg
6 mars 2012
Hon har väl bränt kopplingen så det är bara att byta lamell+ tryckplatta. Min faster gjorde lika dant i min bil men den gick inte alls fram efteråt tongue Kunde växla hur jag ville utan att koppla för att det fanns inget kvar av lamellen...

26 Inlägg
6 mars 2012
aaaj då.. värkar nog va i samma läge för mig då.. tongue

mE3ndII

Sök