3196
Sök

Tyska Ebay och moms privatperson/företag?

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
Om man beställer något från tyska Ebay som privatperson så tillkommer det inga skatter eller annat eftersom det är inom EU.

Men hur är det om man som företag köper något inom EU och ska sälja vidare?

Säljaren i Tyskland betalar ju moms i sitt land, måste företaget i Sverige betala 25% återigen då? Eller är det så att eftersom priserna på Ebay är inkl moms så kan man som företag köpa billigare utan moms (vad nu Tyskland har för % på bildelar) och sen lägger man på 25% i Sverige när det säljs till kund?

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
Alpinabiturbo skrev:
Hör med skatteverket wink

Har ringt Skatteverket tidigare och det gör jag inte gärna om.... Väldigt svårt att få ur dom det man vill veta smile Har kikat lite på deras hemsida men hittade bara exempel om man köper in material från andra länder och tillverkar saker i Sverige, men det är ju inte riktigt samma grej eftersom detta är en färdig produkt som säljs i inköpsskick.

Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

1 435 Inlägg
6 februari 2012
Det känns som det bör gå att köpa momsfritt som företag och sedan lägga på svensk moms. Fast då kanske man får gå direkt till företag som säljer istället för via ebay.

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
Alpinabiturbo skrev:
Det känns som det bör gå att köpa momsfritt som företag och sedan lägga på svensk moms. Fast då kanske man får gå direkt till företag som säljer istället för via ebay.

Hm ja nu formulerade jag mig lite dumt som vanligt. Min fråga gäller inköp av varor från företag från andra eu-länder (i detta fallet Tyskland), inte från privarpersoner smile Så behöver inte vara från just Ebay. smile

104 Inlägg
6 februari 2012
om du knallar in i butik i och handlar så behöver du ej betala moms, dock så måste du ha uppgifter på företaget, tex org nr, osäker på hur det fungerar när du beställer.
Vet många som handlar från finland å dom betalar ingen moms.
Gäller endast företagare, renskötare, skogsägare mm, vanliga privatpersoner måste naturligtvis betala moms.

v70 awd 2,5t -07
855R -97

1 435 Inlägg
6 februari 2012
rickylicious skrev:
Alpinabiturbo skrev:

Hm ja nu formulerade jag mig lite dumt som vanligt. Min fråga gäller inköp av varor från företag från andra eu-länder (i detta fallet Tyskland), inte från privarpersoner smile Så behöver inte vara från just Ebay. smile

Ja precis, det hajade jag också. Det ja menade är väl att ebay är främst för privatpersoner som köpare om jag inte missat att de har någon företagsdel. Så för att kunna handla utan moms så får man ta kontakt med företaget direkt istället för att handla av dem via ebay.
Senast redigerat av Alpinabiturbo (6 februari 2012)

1 045 Inlägg
6 februari 2012
du köper som vanligt sen lyfter du momsen i sverige som vanligt,, sprecis som om du skulle handla i sverige,,

eller om det är ett ställe du ska handla mycket ifrån så kan du ge dom ditt vat nummer så lyfter dom momsen direkt,,, 19%, 
men då har du inge ingånde moms dra av. men du slipper ligga ute med moms pengar.

Sök