3500
Sök

Motorproblem, Volvo 740 -90

16 Inlägg
6 september 2006
Trådstartare
#1
Jag var ute och lekte lite för ett par dagar sen då det var blött. Allt funkade som det skulle tills jag skulle köra där ifrån. Ca 500m efter parkeringsplatsen dör bilen bara rakt av. När jag sedan försökte starta den lät den mycket lustigt.

När man vred om nyckeln gick startmotorn ca 2ggr snabbare nästan.. Det är svårt att förklara. Men det var någon som sa att kamremmen kan ha gått av, och nja, den hade delvis gått av, en bit på ca 1 X 80cm hade trillat bort, så jag bytte den.. själv.. Jag tror att jag ställt alla hjulen till kamremmen rätt, i alla fall nästan helt rätt. Gör det något om det är en kugg hit eller dit?

Hur som hellst.. Bilen funkade fortfarande inte, och jag pratade vidare med folk.

Så nu har jag bytt kamrem, tändstift, fördelarlock, och den lilla grejen som snurrar däri (rotor?). Tändkablar hade jag ingen lust att köpa då dem kostade över 400kr, men dem ser fina ut.

Bilen låter vanligt igen när man försöker starta den. Men den vill inte starta, inte ens en puff. Den bara står och tuggar.
Kanske ska lägga till att det luktar bensin från motorn när man försökt starta den så det verkar inte vara soppapumpen.

EDIT: Efter en uppladdning av batteriet är motorn (startmotorn) lika dan igen.. ca 2ggr snabbare

Så nu vänder jag mig till proffsen på Garaget wink kan ni ge mig förslag på vad det kan vara / vad jag ska testa. (Jag kan yttest lite om motorer, så förklara så gott ni kan är ni snälla)

MvH // Krille
Senast redigerat av soxer (6 september 2006)

- Just because I don't care doesn't mean I don't understand -

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
6 september 2006
#2
Hej, kolla så att du ahr gnista på stiften, ta bort kabeln till rotorn och sätt i ett stift istället, lägg mot jord och vrid om och se... Funkar det så kan du komptesta, görs med en kompressionsprovare... Troligtvis så har du väldigt dålig komp och då får fixa toppen och montera remmen RÄTT!


Fartygsingenjör
550 Inlägg
6 september 2006
#3
Hm låter knepigt men en sak är iaf säker att allt som rör kamen måste vara exakt annars vill inte bilen samspela för då öppnas ju inte ventilerna i den takt dom ska.

MvH

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
6 september 2006
#4
soxer skrev:
Gör det något om det är en kugg hit eller dit?

jaa... det gör väldigt mycket... smile på kamremmen har du på 3 ställen vita streck, på ett ställe e det 2 streck precis bredvid varann, den ska vara vid märkningen nere vid vevaxlen (längst ner) sedan e det ett streck, ska vara där du har en liten vit prick på kamaxlen, sedan det tredje strecket ska vara vid den vita plutten på balansaxlen (den i mitten) ifall du har ett stäck rätt på kammen å strecken rätt på veven men inte hittar ett sträck till balans så har du remmen på fel håll...

lycka till... smile


16 Inlägg
6 september 2006
Trådstartare
#5
Tack för era svar, ska prova lite i morgon.

Jag har bara en liten fråga till.
Ska det komma besin från/till denna slangen när man försöker starta bilen? I vilket fall som hellst så gör det inte det.
http://img104.imageshack.us/img104/5518/b230fjh2.th.jpg
(Inte min bil på bild, hittad på Google)

- Just because I don't care doesn't mean I don't understand -

10 287 Inlägg
6 september 2006
#6
Motorn startar även om kammen står nån kugg fel.

Kolla om du har gnista.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
6 september 2006
#7
Nej, detta är en vakuumslang.

/Göran

soxer skrev:
Ska det komma besin från/till denna slangen när man försöker starta bilen?
http://img104.imageshack.us/img104/5518/b230fjh2.th.jpg
(Inte min bil på bild, hittad på Google)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

16 Inlägg
6 september 2006
Trådstartare
#8
Sharky skrev:
Motorn startar även om kammen står nån kugg fel.

Kolla om du har gnista.

/Göran

Ja, jag kollade det precis, jag har gnista. (tror jag i alla fall..) Testade med kabeln från fördelarlocket och därifrån hade jag det, sen om jag har det inne i motorn vet jag inte.

hur kan man kolla om det kommer fram bensin till motorn då? Misstänker att det kan vara något sådant problem.

- Just because I don't care doesn't mean I don't understand -

26 Inlägg
6 september 2006
#9
ta ett komp test på den,  låter som du blåst topp packingen


16 Inlägg
6 september 2006
Trådstartare
#10
_MODD_ skrev:
ta ett komp test på den,  låter som du blåst topp packingen

Det ska komma en kille till mig på söndag som ska kolla det (om det inte är fixat tills dess..) Just nu vill jag bara veta 2 saker. Hur kollar man så att det kommer fram soppa till motorn och hur mycket kostar en topplockspackning?

Tackar för alla svar än så länge..

- Just because I don't care doesn't mean I don't understand -

26 Inlägg
6 september 2006
#11
en topp packings satts kostar ca 500kr   antingen skruvar du ur tändstiften å vrider på nyckeln så seru om du kommer soppa eller så taru ur spridarna ur insuget å lägger varge i en plast mugg å så köru på starten så seru om de kommer soppa i muggarna


16 Inlägg
6 september 2006
Trådstartare
#12
_MODD_ skrev:
en topp packings satts kostar ca 500kr   antingen skruvar du ur tändstiften å vrider på nyckeln så seru om du kommer soppa eller så taru ur spridarna ur insuget å lägger varge i en plast mugg å så köru på starten så seru om de kommer soppa i muggarna

Funkar den "B23/230 (1.4 mm)" till en 740 -90 B230F?
http://folkraceshop.se/packningar.php

- Just because I don't care doesn't mean I don't understand -

plööp
49 Inlägg
19 september 2006
#13
ajjemen det funkar fin fint... skriv gärna va det va för fel på bilen??

Cittramek
68 Inlägg
20 september 2006
#14
jag tror att du har ställt kamdrevet lite fel. jag gjorde de på en kompis bil å då luktade det bensin och startmotorn gick snabbare. å det berodde  på att det inte fanns något komp eftersom att kamdrevet va fel. så nollställ motorn så att alla märkningar är rätt så testa sen

lycka till smile


Sök