2737
Sök

Volvo 745 Gl -89 Vägrar starta!

19 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
Hjälp! 

Våran 745 startar inte längre... det är en 1989 årsmod
Den går på startgas och har gnista, pumparna funkar.

Provade och byta över spridarrelä och ECU (Jetronic Lh 2.4) från en annan 740 med samma relä och ECU, men startade inte då heller.
Den startade och gick i somras, sen efter vi ställt ner den och skulle starta den nu i vinter har det varit hopplöst.
Den står inne i varmgarage nu så den borde starta utan problem...
Diagnostikuttaget fungerar inte heller ...

Kan man testa spridarna med 12V in på stiften? Kolla om de "klickar"?
Finns det någon tempgivare som jävlas? 
Kan det vara någon jordpunkt som lossat?

Tacksam för snabbt och bra svar!  big_smile

/Linus

651 Inlägg
8 februari 2012
aa där har du en bra metod å testa med startgas å du har ju sop problem då. spridarna brukar inte vara de som krånglar . vist ska inte säga något men testa lossa på alla spridare från insuget å sen test starta när dom fortfarande siter i röret. glöm ej dock å skriva fast dom små kablasna som sitter på skruvarna te spridar röret för är jordkablar till reläer. du vet inte om det är svänghjuls givara pån eller halgivare i fördelaren. troligt vis svänhjuls givare  tanke på 89 men om det är den i fördelaren så kan jag råda byta den för pumparna ska gå när du vrider på nyckel men när du starar så ska dom gå med och är halgivaren paj så gör dom inte de å du får inget soppa tryck då vid start å så går dom inte. samt testa byta spridar relät med. kan ju ha går sönder. inte heller ovanligt

19 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
Ska prova koppla loss spridarna men har redan provbytt spridarrelät å det gamla klickar å pumpen surrar då tongue

651 Inlägg
8 februari 2012
mjo men svårt å höra pumpen när du vrider å startmotorn går med tongue

19 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
Ja får låta någon vrida på nyckeln samtidigt som man känner på pumpen?
Jag plockade av plasthöljet på spridarrelät och den slog till när jag vred nyckeln till sista före start och när den fått tryck slog den av men när jag kör på startmotorn händer inget! Ska det va så?

Sök