Big Al skrev:
En turbin på en turbo drivs av 2 olika saker lite enkelt förklarat.
Det ena är dynamiskt tryck och det andra är statiskt tryck.
För att få en turbo att spoola så tidigt som möjligt så vill man så snabbt som möjligt få ett statiskt "grundtryck" mot turbinen.
Ett högre tryck medför en högre gashastighet och en högre gashastighet får turbinen att snurra snabbare. Är samma sak som att använda ett mindre avgashus fast "utan" nackdelen med högre mottryck på toppen.
Kan man med samma massa få en högre gashastighet utan att måsta tillföra en större massa så har man direkt vunnit i effektivitet.
Däremot EFTER turbinen så ska man ha så lågt tryck som möjligt, därav t.ex stor downpipe. Där ska man absolut inte isolera då man vill få bort värmen för att sänka trycket.
verkligen informativ!
-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)