2971
Sök

Avgastemperatur, varför föreda hög temperatur?

040 RedLine
1 219 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#1
När man läser i alla forum här på internet så påstår de flesta att man skall isolera avgasröret för att hålla det varmt och därmed få högre avgastemperatur. Anledningen till det är att varma avgaser färdas snabbare än kalla.

Har funderat lite kring detta, varma avgaser färdas snabbare för att de tar mer plats. Alltså bilas ett högre mottryck och de vill ut snabbare. Helt plötsligt måste du ha ett grövre avgasrör för att erhålla samma mottryck?

Och hur är det på en turbo där man vill ha ett visst mottryck innan turbinen?

Ja finns en hel del för er att förklara nu smile Vill endast att folk som kan detta svarar!

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Dr. Turbo
459 Inlägg
11 februari 2012
#2
En turbin på en turbo drivs av 2 olika saker lite enkelt förklarat.
Det ena är dynamiskt tryck och det andra är statiskt tryck.
För att få en turbo att spoola så tidigt som möjligt så vill man så snabbt som möjligt få ett statiskt "grundtryck" mot turbinen.
Ett högre tryck medför en högre gashastighet och en högre gashastighet får turbinen att snurra snabbare. Är samma sak som att använda ett mindre avgashus fast "utan" nackdelen med högre mottryck på toppen.
Kan man med samma massa få en högre gashastighet utan att måsta tillföra en större massa så har man direkt vunnit i effektivitet.
Däremot EFTER turbinen så ska man ha så lågt tryck som möjligt, därav t.ex stor downpipe. Där ska man absolut inte isolera då man vill få bort värmen för att sänka trycket.


040 RedLine
1 219 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#3
Big Al skrev:
En turbin på en turbo drivs av 2 olika saker lite enkelt förklarat.
Det ena är dynamiskt tryck och det andra är statiskt tryck.
För att få en turbo att spoola så tidigt som möjligt så vill man så snabbt som möjligt få ett statiskt "grundtryck" mot turbinen.
Ett högre tryck medför en högre gashastighet och en högre gashastighet får turbinen att snurra snabbare. Är samma sak som att använda ett mindre avgashus fast "utan" nackdelen med högre mottryck på toppen.
Kan man med samma massa få en högre gashastighet utan att måsta tillföra en större massa så har man direkt vunnit i effektivitet.
Däremot EFTER turbinen så ska man ha så lågt tryck som möjligt, därav t.ex stor downpipe. Där ska man absolut inte isolera då man vill få bort värmen för att sänka trycket.

Okej ja då hänger jag med! smile Men på en sugmotor då? Där borde det bara vara negativt att isolera...

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

KHRacing
11 februari 2012
#4
BrajjAxx skrev:
När man läser i alla forum här på internet så påstår de flesta att man skall isolera avgasröret för att hålla det varmt och därmed få högre avgastemperatur. Anledningen till det är att varma avgaser färdas snabbare än kalla.

Har funderat lite kring detta, varma avgaser färdas snabbare för att de tar mer plats. Alltså bilas ett högre mottryck och de vill ut snabbare. Helt plötsligt måste du ha ett grövre avgasrör för att erhålla samma mottryck?

Och hur är det på en turbo där man vill ha ett visst mottryck innan turbinen?

Ja finns en hel del för er att förklara nu smile Vill endast att folk som kan detta svarar!

Isolera röret för att få högre AVGASHASTIGHET - inte temperatur - stor skillnad i min värld smile

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
11 februari 2012
#5
Big Al skrev:
En turbin på en turbo drivs av 2 olika saker lite enkelt förklarat.
Det ena är dynamiskt tryck och det andra är statiskt tryck.
För att få en turbo att spoola så tidigt som möjligt så vill man så snabbt som möjligt få ett statiskt "grundtryck" mot turbinen.
Ett högre tryck medför en högre gashastighet och en högre gashastighet får turbinen att snurra snabbare. Är samma sak som att använda ett mindre avgashus fast "utan" nackdelen med högre mottryck på toppen.
Kan man med samma massa få en högre gashastighet utan att måsta tillföra en större massa så har man direkt vunnit i effektivitet.
Däremot EFTER turbinen så ska man ha så lågt tryck som möjligt, därav t.ex stor downpipe. Där ska man absolut inte isolera då man vill få bort värmen för att sänka trycket.

verkligen informativ!smile

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

18 Inlägg
11 februari 2012
#6
KHRacing skrev:
BrajjAxx skrev:
När man läser i alla forum här på internet så påstår de flesta att man skall isolera avgasröret för att hålla det varmt och därmed få högre avgastemperatur. Anledningen till det är att varma avgaser färdas snabbare än kalla.

Har funderat lite kring detta, varma avgaser färdas snabbare för att de tar mer plats. Alltså bilas ett högre mottryck och de vill ut snabbare. Helt plötsligt måste du ha ett grövre avgasrör för att erhålla samma mottryck?

Och hur är det på en turbo där man vill ha ett visst mottryck innan turbinen?

Ja finns en hel del för er att förklara nu smile Vill endast att folk som kan detta svarar!

Isolera röret för att få högre AVGASHASTIGHET - inte temperatur - stor skillnad i min värld smile

Fast hastigheten är ju en funktion av temperaturen så... wink


77 Inlägg
11 februari 2012
#7
Den genomsnittliga kinetiska energin per molekyl i en gas för en stor mängd gas är lika med 3kT/2. Alltså kommer hastigheten på avgasernas molekyler att öka med den absoluta temperaturen. Detta stämmer endast till 100% för en ideell gas, men dom gaser som finns är närapå ideella och därför är denna formel nästan helt korrekt.

TBM Yamaz
199 Inlägg
12 februari 2012
#8
Perraa skrev:
KHRacing skrev:
BrajjAxx skrev:
När man läser i alla forum här på internet så påstår de flesta att man skall isolera avgasröret för att hålla det varmt och därmed få högre avgastemperatur. Anledningen till det är att varma avgaser färdas snabbare än kalla.

Har funderat lite kring detta, varma avgaser färdas snabbare för att de tar mer plats. Alltså bilas ett högre mottryck och de vill ut snabbare. Helt plötsligt måste du ha ett grövre avgasrör för att erhålla samma mottryck?

Och hur är det på en turbo där man vill ha ett visst mottryck innan turbinen?

Ja finns en hel del för er att förklara nu smile Vill endast att folk som kan detta svarar!

Isolera röret för att få högre AVGASHASTIGHET - inte temperatur - stor skillnad i min värld smile

Fast hastigheten är ju en funktion av temperaturen så... wink

skulle precis skriva de xD

Dreams are like rainbows... only idiots chase 'em
Min projekt-tråd finner du här: BMW E30, styling, interiör samt uppfräschning. - RALLYSTUK

866 Inlägg
13 februari 2012
#9
kvartvågsresonan påverkas av temperaturen om rören är avstämda .
Men ser man på ljudhastigheten så kan man justera effektiviteten på kvartvågsresonan med lindning. det är inte mycket men när det jagas 10 delar på bana så kan man vinna lite. Varmare avgaser hamnar funktionen högre i varvtalet. :-)
Exempel vid ca 1,3 m rör så FÅR man effektiviteten vid 300 grader 4000 v/min vid 500 grader 5000V/min
Nu avrunda jag siffrorna lite men principen smile

77 Inlägg
14 februari 2012
#10
Ljudvågorna tänkte jag inte ens på! tongue Precis som tekniknissen sa, högre temperatur kommer även att öka ljudresonansen.
Senast redigerat av 3CSi (14 februari 2012)

040 RedLine
1 219 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
#11
Ja men det är inget problem.. hastigheten ökar med 0,6 m/s för varje grad, så bara o räkna me de innan man bygger grenrör.

Men har inte fått något riktigt svar angående sugmotorer? Hjälper de i isolera, borde det ju inte göra, eller?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

866 Inlägg
15 februari 2012
#12
På ford zetec motorerna vet jag att med lindade grenrör med 1,4 m runner så ökar brädden på vridmomentet där
kvartsvågen är efektiv med 500-600v/min. Vad för !! ? Min teori är att temperaturen blir stabilare så man får effektivitet punkten inte flyttar sig så hela området utnyttjas i  varvtalsregistret.
Sen är där en fördel till , Det är att värmen inte hamnar i motorrummet.


Sök