3564
Sök

Vw Golf VR6 -97 startproblem.

- Fartdåre
91 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#1
Halloj!
Har en fråga..
En Volkswagen golf vr6 97:a alltid fungerat klockrent, men efter att ha stått i vinter vart batteriet dåligt, men startade med startkablar, nu efter några dagar ska ja starta igen med startkablar, då går all el igång, lampor fläkt osv.. men ingenting händer när man vrider på nyckeln.. :-S
Dvs startmotorn går inte runt, o hör knappt något "klick", jag tänkte om nån vet nått man borde kolla?
Kan de vara startspärren som hängt sig?
Om det ens finns någon dvs, vet bara att den har larm, osäker på om de är inkopplat med startspäärr larmet är av märket DEFA. Och de spökiga är att när man bogserar den, för att sedan "rulla igång den" händer ingenting..
helt stendöd, varken lampor som lyser eller att den tänder överhuvudtaget.
Ingen som varit med om något liknande eller vet vad man borde kolla? Tacksam som fan för svar.

Mvh Alexxi
Senast redigerat av alexxi (11 februari 2012)

Varför åker rånare fast när Q-park alltid klarar sig?
Varför får dom inte psykvård?! :-)

...has left the building...
4 474 Inlägg
11 februari 2012
#2
Startspärr "immo" är standard från med -96 (på bilar sålda inom EU iaf?). Eftersom startmotorn inte går, o den går ej att bogsera igång så verkar det som om "immon" inte släpper...

PS: Ibland blir det inte tillräcklig kontakt med startkablar, dvs strömmen räcker för att tända lampor o liknande men "försvinner" när man vrider på nyckeln. Försök att sätta ditt starkablarna "bättre".

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

4 Inlägg
11 februari 2012
#3
Hade liknande fel på min bil.. Det var larmet som hade strulat så att dem inte gick att starta. Jag laddade batteriet och "låste och låste upp bilen" sen gick den att starta fint


- Fartdåre
91 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#4
Sipe skrev:
Hade liknande fel på min bil.. Det var larmet som hade strulat så att dem inte gick att starta. Jag laddade batteriet och "låste och låste upp bilen" sen gick den att starta fint

Provat det redan med startkablar ett par ggr, hjälper inte.. Låser o låser upp som den ska men fortfarande samma sak! :-/

Varför åker rånare fast när Q-park alltid klarar sig?
Varför får dom inte psykvård?! :-)

- Fartdåre
91 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#5
Får en felkod på mätarn som står på 1n02
om jag minns rätt
Senast redigerat av alexxi (11 februari 2012)

Varför åker rånare fast när Q-park alltid klarar sig?
Varför får dom inte psykvård?! :-)

- Fartdåre
91 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#6
Jag "bumpar" denna tråd då problemet fortfarande kvarstår o än sålänge inte fått nått vettigt svar.. Mvh/Alexxi

Varför åker rånare fast när Q-park alltid klarar sig?
Varför får dom inte psykvård?! :-)

...has left the building...
4 474 Inlägg
12 februari 2012
#7
Alexxi: Öh...Yxskaft. Inte fått nåt vettigt svar? Du har fått ett vettigt svar från mig: den inbyggda fabrikslevererade "immon" släpper inte? Testa med reservnyckeln. Funkar det inte så läser du av felkoderna...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

- Fartdåre
91 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#8
dawwe skrev:
Alexxi: Öh...Yxskaft. Inte fått nåt vettigt svar? Du har fått ett vettigt svar från mig: den inbyggda fabrikslevererade "immon" släpper inte? Testa med reservnyckeln. Funkar det inte så läser du av felkoderna...

Testat med båda nycklarna.. vart får man felkoden? är det den som kommer upp vid tripmätarn?
får en kod där som jag skrivit längre upp i tråden, o samtidigt då så blinkar larmet när man vrider den till "startläget".. mvh

Varför åker rånare fast när Q-park alltid klarar sig?
Varför får dom inte psykvård?! :-)

...has left the building...
4 474 Inlägg
12 februari 2012
#9
Läst men inte förstått...Din  bil har med största sannolikhet fabriksmonterad "immo", det blev standard -96, helt oberoende av om man har larm eller ej. Läsa av felkoder gör man via VAG-Com, dvs man kopplar upp bilen mot en laptop med lämpligt interface, ELLER så tar man bilen till en verkstad som kan läsa av felkoder. DEFA larmet är eftermonterat o saknar högst troligt "immo" då din bil har detta som standard, så är det iaf på min "Tysk" från -98, "immo" är standard men 1:a ägaren valde ej till larm, vid importen så monterades det ett DEFA utan immo.
När immon strular kan det vara så enkelt som att "mottagaren" vid tändningslåset gått sönder, inte helt ovanligt.
Gällande felkoden i instrumenthuset får du googla den själv, du borde få mängder med träffar

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

75 Inlägg
13 februari 2012
#10
1n02 är bara en service-indikering om jag inte minns helt fel.



/Ciaaao


2 656 Inlägg
13 februari 2012
#11
alexxi skrev:
Jag "bumpar" denna tråd då problemet fortfarande kvarstår o än sålänge inte fått nått vettigt svar.. Mvh/Alexxi

vad har du förspänning över batteriet ? har det stått ute i minus grader är chansen stor att en cell gått i batteriet och då kan man oftast inte starta med startkablar


Vw trimmare
2 995 Inlägg
13 februari 2012
#12
Ciaaao skrev:
1n02 är bara en service-indikering om jag inte minns helt fel.



/Ciaaao

Inspection 02 står den för.

Många snöar in sig på immobilizer som sällan går sönder utan anledning, det vanligaste felet är tändingslåset


- Fartdåre
91 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
#13
ekelund88 skrev:
alexxi skrev:
Jag "bumpar" denna tråd då problemet fortfarande kvarstår o än sålänge inte fått nått vettigt svar.. Mvh/Alexxi

vad har du förspänning över batteriet ? har det stått ute i minus grader är chansen stor att en cell gått i batteriet och då kan man oftast inte starta med startkablar

D skall den väll ändå kunna gå att rulla igång?smile

Varför åker rånare fast när Q-park alltid klarar sig?
Varför får dom inte psykvård?! :-)

56 Inlägg
15 februari 2012
#14
Hade min gamla bmw stod ute över förra vintern med batteriet inkopplat och mot våren så starta den varken med startkablar, rulla i gång den, jag ladda till och med batteriet utan något resultat! så jag smällde i ett annat batteri och då gick den att starta! Så testa med ett annat batteri smile


2 656 Inlägg
15 februari 2012
#15
alexxi skrev:
ekelund88 skrev:
alexxi skrev:
Jag "bumpar" denna tråd då problemet fortfarande kvarstår o än sålänge inte fått nått vettigt svar.. Mvh/Alexxi

vad har du förspänning över batteriet ? har det stått ute i minus grader är chansen stor att en cell gått i batteriet och då kan man oftast inte starta med startkablar

D skall den väll ändå kunna gå att rulla igång?smile

nej du får inte ju inte upp nånspänning om cellerna e gångna


- Fartdåre
91 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
#16
ekelund88 skrev:
alexxi skrev:
ekelund88 skrev:

vad har du förspänning över batteriet ? har det stått ute i minus grader är chansen stor att en cell gått i batteriet och då kan man oftast inte starta med startkablar

D skall den väll ändå kunna gå att rulla igång?smile

nej du får inte ju inte upp nånspänning om cellerna e gångna

okey, ska prova o byta batteri då smile

Varför åker rånare fast när Q-park alltid klarar sig?
Varför får dom inte psykvård?! :-)

- Fartdåre
91 Inlägg
16 februari 2012
Trådstartare
#17
ekelund88 skrev:
alexxi skrev:
ekelund88 skrev:

vad har du förspänning över batteriet ? har det stått ute i minus grader är chansen stor att en cell gått i batteriet och då kan man oftast inte starta med startkablar

D skall den väll ändå kunna gå att rulla igång?smile

nej du får inte ju inte upp nånspänning om cellerna e gångna

Provat med nytt batteri nu, samma skit.. Indikerar bara 1n02:-/

Varför åker rånare fast när Q-park alltid klarar sig?
Varför får dom inte psykvård?! :-)

- Fartdåre
91 Inlägg
16 februari 2012
Trådstartare
#18
Hör även något pipljud från spjällhuset, men som sagt startmotorn går inte runt och den klickar knappt..

Varför åker rånare fast när Q-park alltid klarar sig?
Varför får dom inte psykvård?! :-)

Putsbög
70 Inlägg
19 februari 2012
#19
okej nu ska jag försöka hjälpa dig här, har haft 2 vr snurror själv,  det som är vanligt på de hära bilarna är att starttändkontakten ger sig och då¨blir det det här fenomenet,, men först tycker jag att du borde läsa av felminnet på bilen, ibland får man ej ut så mkt o gå på beroende på vad det är men du borde kunna mäta så du har batterispänning på trigger kabeln på startmotorn , har du ej det, så sitter felet troligen i tändkontakten skulle jag gissa på eftersom ja läste här ovan att bilen inte gick att rulla igång ens

lycka till Mvh

En VW går aldrig sönder, den kan bara tillfälligt upphöra att fungera

246 Inlägg
19 februari 2012
#20
Låter precis som min första VR6a!

I mitt fall var det dålig jord så när jag drog nyckeln till startläget så nollställdes allt, trots dygn i batteriladdare och startkablar samt ett nytt batteri...

Testa att sätta en startkabel mellan batteriet (minus) och motorn (satte min i öglan) och sen startkablar som vanligt från en annan bil, plus till plus och minus till jordpunkt på din bil! smile Funkar det nu så är det din jordfläta batteri-kaross-motor som är kass!

Du kan också testa (om du är säker på att batteriet har kräm) att bara sätta en startkabel från batteriet (minus) till öglan!
Senast redigerat av TernFis (19 februari 2012)


Sök