2783
Sök

Är det någon skillnad mellan B230ft /fk ?

983 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#1
Tjenare.
Ska byta motor på min Volvo 945 Turbo och undrar om ja kan stoppa i en b230fk istället för en ft motor.

Är det någon skillnad på dom över huvud taget ? vet att laddet på ft'n är högre men mer vet jag inte.
Skulle vara tacksam om någon kunde berätta om det är någon skillnad.

Tack på förhand Mvh Jesper


165 Inlägg
13 februari 2012
#2
Jag kan lägga till en fråga på detta, laddtrycksmätare finns ju orginal på FT, så sitter det något uttag för givaren på FK motorn?
Vart är denna placerad i sånna fall?


Pim_Pim
13 februari 2012
#3
Bara o byta.

2 266 Inlägg
13 februari 2012
#4
Ja efter 94 är alla turboblock lika invändigt med oljesprut på kolvarna. Uttaget för laddtrycksmätaren sitter ju på insuget.

svetsdiff !!!

165 Inlägg
13 februari 2012
#5
PMPerformance skrev:
Ja efter 94 är alla turboblock lika invändigt med oljesprut på kolvarna. Uttaget för laddtrycksmätaren sitter ju på insuget.
Ja såklart, men har inte letat så noga än.
Vet inte hur den ser ut heller.
Så det sitter alltså en där från början på FK?
Senast redigerat av RymdSeglet (13 februari 2012)


2 266 Inlägg
13 februari 2012
#6
Ja du har i mitten på insuget en 3-4 mindre slangar här jag för mig en av dom går in till kupen. annars är de bara sätta t-kors på nån om du vill ha mätare

svetsdiff !!!

983 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#7
Har en liten fråga till oxå. Vad ska motorerna ligga på i "komp" ungefär ?


Jävel
2 018 Inlägg
13 februari 2012
#8
Det enda som skiljer är två brickor på WG-klockan.
Resten är lika.

You got to risk it, to get the biscuit :)

157 Inlägg
13 februari 2012
#9
Kompet borde ligga på 9:1 om jag inte minns helt fel smile

Audi A4 1.8t Quattro

983 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#10
johan_dansk skrev:
Kompet borde ligga på 9:1 om jag inte minns helt fel smile
okej smile tackar smile har kollat runt lita å några motorer liggar på 9    men vissa ligger på 11,5 eller upp till 12 :S

men då vet jag smile tackar


983 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
#11
Fungerar det att bara stoppa i en FK motor där det suttit en FT?
Med alla kablar slangar mm?
passar det med boxarna och så?

Mvh Jesper


Jävel
2 018 Inlägg
14 februari 2012
#12
Japp

You got to risk it, to get the biscuit :)

983 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
#13
Plankpojk skrev:
Japp
Så det är inga problem över huvudtaget ?
Allt passar å fungerar ?

Tack för det snabba svaret btw smile


Jävel
2 018 Inlägg
14 februari 2012
#14
Enligt mina erfarenheter, ja!
Det enda som skiljer är wgn.
Resten är exakt lika.

You got to risk it, to get the biscuit :)

983 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
#15
Plankpojk skrev:
Enligt mina erfarenheter, ja!
Det enda som skiljer är wgn.
Resten är exakt lika.
Okej tack så mycket smile farssan oroade sig att de inte skulle passa smile men nu vet jag !
tack så mycket smile


1 758 Inlägg
14 februari 2012
#16
Skoppet skrev:
johan_dansk skrev:
Kompet borde ligga på 9:1 om jag inte minns helt fel smile
okej smile tackar smile har kollat runt lita å några motorer liggar på 9    men vissa ligger på 11,5 eller upp till 12 :S

men då vet jag smile tackar
Låter som du blandar ihop kompressionsförhållande och kompressionstryck.

249 Inlägg
15 februari 2012
#17
Finns ungefär 100 trådar om deta inan, inte bara du som byt till fk sitter i dem flesta Volvo turbos nu förtiden


55 Inlägg
15 februari 2012
#18
Laddtrycksmätare, ecomätare sitter på alla ltt's från 97. Sitter antagligen någon anslutning på insuget. Själv har jag en vakuumnippel på insuget.
Skillnad är bara tryckklockan, laddtrycket.

glad
493 Inlägg
15 februari 2012
#19
ekaann skrev:
Laddtrycksmätare, ecomätare sitter på alla ltt's från 97. Sitter antagligen någon anslutning på insuget. Själv har jag en vakuumnippel på insuget.
Skillnad är bara tryckklockan, laddtrycket.
jag har 2 st 97or ltt och ingen av dom har laddtrycksmätare org.

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

1 915 Inlägg
16 februari 2012
#20
Satt ingen mätare i min LTT -97a heller...

Ekan_1 skrev:
ekaann skrev:
Laddtrycksmätare, ecomätare sitter på alla ltt's från 97. Sitter antagligen någon anslutning på insuget. Själv har jag en vakuumnippel på insuget.
Skillnad är bara tryckklockan, laddtrycket.
jag har 2 st 97or ltt och ingen av dom har laddtrycksmätare org.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01


Sök