3968
Sök

Ibiza -01 verkar inte gå på alla cylindrar

7 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
Hej har en Seat Ibiza -01 1,6L den har ett vinterproblem förra vintern tändes motorlampan men bilen gick bra så jag lät det bero 2 veckor senare slocknade lampan. Denna vinter har problemet återkommit den har tänds för att sedan slockna. Men idag märkte jag att den inte varva ordentligt gasar jag i friläge kommer jag inte över 5000 rpm.  Fundera först på tändspole men en sådan funkar väl inte plötsligt? Bilen går bra när den stått i värmegarage. Någon som har ett tips på vad jag bör börja med?

Har beställt en felkodsläsare.

//Dafen

133 Inlägg
18 februari 2012
Att den inte går över 5000rpm vill jag minnas är för att kamaxelgivaren eller vevaxelgivaren är död och den går i säkert läge.

...has left the building...
4 474 Inlägg
18 februari 2012
Att den klipper vid ca 5000 beror på, som det redan sagts, att den går i "felsäkert läge". Nu känner jag INTE till just 1.6 från -01, men på en VW 2.0 typ 96-99 (motorkod AGG) så går den i felsäkert om kamgivaren inte ger "rätt" signal vid start, i sådana fall räcker det med en omstart. Om vevgivaren ryker så startar inte motorn, samma borde gälla din motor kan man tycka. Iaf börja med att radera alla felkoder. Kör sedan e sväng med bilen, läs av felkoderna. För att läsa av feloderna behöver du VAG-Com, alternativt betala för att en verkstad gör detta åt dig.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 498 Inlägg
18 februari 2012
Kolla i databoxen om det är fukt isåfall är du inte du den första :-S Hade samma problem med min ibiza 1.6 00

Sök