Andreas fortsätter så smått att bygga på sitt vänstervridna avgassystem:
Men på grund av materialbrist kommer han inte längre denna dag
Arbetet med bakre mellanplåten fortsätter också:
Här har vänstra biten formats färdigt.
Vi har borrat hål för att kunna ta bort bitarna i det fall motorn ska tas ur rakt bakåt.
Vi svetsar fast muttrar i innerskärmarna. (Vad vi inte tänker på här, är att den bakre mutter hamnar i konflikt med bakskärmen…men det ordnar sig säkert
)
Bilden visar hur vi fäst en slags förlängningar på ömse sidor…
…som sedan den nytillverkade bakre kylplåten ska ligga an emot.
För att få mellanplåten i rätt position innan vi svetsar fast kylplåten i denna så monterar vi motorlucka med lås och allt:
Vi fäster mellanplåten med svetsklämmor och lägger ringnycklar som distanser innan vi punktar plåten på ett par ställen. (Som synes krävs gott om belysning – den gamle börjar se illa
)
Vi demonterar mellanplåten på nytt och fäster med flera punkter. Vi helsvetsar inte denna bit utan tänker täta spalten med karosserikitt
Så här ser det ut när det är färdigt
Nu har vi gjort det arbete som kräver att karossen ligger på bottenplattan. Men innan vi lyfter karossen igen gör vi en check så att inget passar illa och behöver justeras. Då gör vi en tråkigt upptäckt
:
Karossen låg tidigare snyggt bak vid domkraftsfästena, men nu när vi lagat och riktat trösklarna så ’rider’ plötsligt bilen på de högsta punkterna
…
Bara att sätta kapen i domkraftsfästena och måla om
!
Vi lyfter av karossen och ställer den på en ställning för att få bra arbetshöjd:
Vi testar att montera skärmar, bakljus och motorlucka. Jag kan säga så mycket som att viss justering krävs
!
Fortsättning följer…