3309
Sök

Volkswagen VW Oval Bubbla - bygge från grunden...

Detta är ett bygge från scratch - d.v.s. en icke-komplett bil köpt helt nedplockad - som jag genomför tillsammans med min son Andreas. Det som gjorts hittills i stora drag är att laga rost, modifiera karossfästen, byta... Visa mer

VWetgirig hobbymekare
865 376 Visningar
Uppdaterades senast 24 februari 2013
56 Inlägg
13 april 2012
#421
-MATS- skrev:
Blev väl inte så mycket mekat med Bubblan idag eftersom jag ställt till det för mig genom att samtidigt försöka få ordning på min Edsel roll Men eftersom det äntligen var uppehållsväder idag var vi ju bara sååå tvungna att testa hjulen till bottenplatta och kaross big_smile

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/912383.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/912382.jpg

Med skärmar:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/912381.jpg
Fram OK. Bak – hög som ett hus hmm (Måste ha det för att flytta bottenplattan över våra höga garagetrösklar. Den SKA ner i backen bak också wink )

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/912380.jpg
”SOMMAR; SOMMAR OCH SOL; HAVET OCH VINDEN OCH DOFT AV KAPRIFOL ♪♫♫” lol

Fortsättning följer…

fan man blir ju avis på väder och bil smile

kolla mina projekt också :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=241396
flockar instrumentpaneler och dörrsidor i bilar och sen lackerar jag också :) www.rblack.se

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#422
volvorille skrev:
fan man blir ju avis på väder och bil smile

tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

5 071 Inlägg
VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#424
JohnWayne skrev:
Mycket snyggt jobbat, som vanligt big_smile

big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#425
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/913169.jpg
Vi skär ut denna detalj från originalbottenplattan som vi lyckligtvis ej hunnit slänga ännu…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/913168.jpg
…och borrar ur punktsvetsarna.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/913167.jpg
Vi skär bort hela motsvarande bit från bottenplattan…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/913166.jpg
…och efter att ha nästat fast biten lite lätt testar vi stolen: Den glider på hur lätt som helst cool !!

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/913165.jpg
Sedan blir det mer svetsning…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/913164.jpg
…och slutligen slipning smile

Rotade dessutom lite mer i olika lådor och hittade samtliga reglage big_smile :

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/913174.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/913173.jpg
Elsystemet lär dock behöva en smärre översyn, med detta blir en senare fråga…

Fortsättning följer…

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

75 Inlägg
14 april 2012
#426
6v eller 12v original? Ska ni konvertera till 12 om det är 6? smile

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#427
DieselGudrun skrev:
6v eller 12v original? Ska ni konvertera till 12 om det är 6? smile

Vi har en nyare bottenplatta med 12V, så vi kör på det smile Enda strulet blir blinkerspilarna, men vi tänker sätta ett motstånd så att de inte bränns sönder wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#428
Ibland arbetar vi lite för fort… Vi har i efterhand kunnat konstatera att den avtagbara bakplåten inte är helt lyckad. Meningen är ju att ”sticka in” plåten i ett par hål och skjuta den uppåt på plats…men vänta – då måste man skjuta den neråt när man tar bort den. Neråt? Ja men där sitter ju ett ormbo i vägen hmm Hur tänkte vi där??

En ny anordning måste konstrueras: Steg 1 blir att kapa av järnen i ovankant eftersom plåten måste sättas på rätt plats direkt utan någon förskjutning i höjdled.

Steg 2 blir att fixa en kylplåt som saknas för tillfället

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/912411.jpg
Vi punktar fast en rostfri plåt…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/912410.jpg
…och meningen är att få det så tätt som möjligt.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/912409.jpg
Vi kan dock inte ha plåten bredare än hålet och kapar därför av material…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/912408.jpg
…och måttar mot motorn…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/912407.jpg
…för att göra så att plåten ligger dikt an mot skärminfästningarna på varje sida.

Sedan kommer dagens akrobatiska övning lol :

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/912406.jpg
Jag kravlar mig in under bilen (tur att vi inte sänkt den ännu, he, he) för att måla streck…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/912405.jpg
…längs bakre kylplåten wink

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/912404.jpg
Efter att ha skurit längs linjen blir det inte så pjåkigt, va?

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/912403.jpg
Dock har vi nu fått spalt mellan innerskärm och kylplåt, vilket vi ska fixa senare smile

Fortsättning följer…

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

Yawn...
3 151 Inlägg
14 april 2012
#429
Ser finfint ut, som vanligt. smile

Får man fråga var ni köper eran plåt?

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
#430
Mervolic skrev:
Ser finfint ut, som vanligt. smile

Får man fråga var ni köper eran plåt?

Tack big_smile

Jag handlar plåtstycken på AD-Center, men den biten vi satte dit nu kommer faktiskt från en skrotad ugnslucka i rostfritt som min svåger dragit till garaget (han brukar 'rädda' lite ur företagets skrotback och betalar ett lågt kilopris rakt över...) wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
#431
Har nu även letat upp en fin mintgrön blinkersspak i gömmorna:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/914750.jpg
Åh – ljuva 80-tal med härliga pastellfärger tongue roll

Modiferingen av mellanplåten bak fortsätter:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/913172.jpg
Vi förbereder tillfällig borttagning av nya kylplåten och tar ut lutningen med en s.k. smygvinkel…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/913171.jpg
…och vi tar även vinkelslipen till hjälp när vi skär bort rundstaven.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/914749.jpg
Vi lutar åt att förlänga ”förstärkningen” på sidorna enligt detta mönster, men funderingarna fortsätter

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/914748.jpg
Här sticker avgassystemet fram smile

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/914745.jpg
Denna lilla klack i nerkanten på varje sida ställer till det lite grann, eftersom den gör att plåten måste skjutas uppåt vid montering eller neråt vid demontering och…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/914747.jpg
…för att mellanplåten ska sitta på plats har nederkanten nupits ihop med hammare hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/914746.jpg
Vi försöker få tillbaka den ursprungliga formen något sånär med hjälp av gummiklubba och kombinationstång…

Bygge av avgassystem:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/914744.jpg
Andreas råkar skära 'fel' så att böjen svänger av åt vänster istället för höger.

FRÅGA: Finns det någon anledning till att ombyggda avgassystem på Bubblorna man sett alltid böjer av åt höger – eller kan man köra vidare med vänsterböj?? DARE TO BE DIFFERENT cool

Fortsättning följer…

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
15 april 2012
#432
finfint arbete ni gör smile

Blir det en sån här där under sen då? tongue

https://static.doghouseengines.com/images/products/2332Turnkey02.jpg


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
#433
Peter_Eriksson skrev:
finfint arbete ni gör smile

Blir det en sån här där under sen då? tongue

https://static.doghouseengines.com/imag … nkey02.jpg

Tack smile

Motorn ska bli en "storkubikare" när ekonomin tillåter (dock inte med ett sådant avgassystem som på bilden eftersom vi ska ha motorlucka...) cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
15 april 2012
#434
Trevligt, stora motorer ger bra vrid, har själv uppgraderat till 2 liter i golfen smile

Edit. har för mig att när man var yngre, och dreglade i dalhemskatalogen, läste att det går att bygga en vw boxer 4:a på runt 3 liter..?

Njae.. sen låter det lite väl med raka pipor.. hade själv s.k. california pipes på en buggy för ett antal år sen, hehe
Senast redigerat av Peter_Eriksson (15 april 2012)


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
#435
Peter_Eriksson skrev:
Trevligt, stora motorer ger bra vrid, har själv uppgraderat till 2 liter i golfen smile

Edit. har för mig att när man var yngre, och dreglade i dalhemskatalogen, läste att det går att bygga en vw boxer 4:a på runt 3 liter..?

Njae.. sen låter det lite väl med raka pipor.. hade själv s.k. california pipes på en buggy för ett antal år sen, hehe

Japp - originalet är det inte så mycket 'klipp' i hmm

Jag tror man kan bygga nästan vad som helst nu för tiden - det finns MASSOR av trim till boxerfyror nu för tiden cool

Ljudet är det nog ingen fara med - utan tänkte mest på att piporna måste vinklas ner för att inte avgaserna ska stanna inne i bilen wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
16 april 2012
#436
hehe, nä.. är väl ok att bara glida fram i, men man vill ju kunna dra på lite också. Vet inte hur det ser ut med växellådor, hade ju varit gött att kunna använda en 5-växlad.. men då kanske man får gå över till porsche (??).

Såg en som byggt insprutning med jenveyspjäll på en bubbla, tror han körde det med autronic eller om det var något annat mappbart sprut.. hade varit grejer det 8-)

Absolut, men vet av egen erfarenhet att man ledsnar på brölet förr eller senare smile Ormbo och en dämpare under skärmen är det som är tänkt eller ska den sitta utanför åt sidan?


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
#437
Peter_Eriksson skrev:
hehe, nä.. är väl ok att bara glida fram i, men man vill ju kunna dra på lite också. Vet inte hur det ser ut med växellådor, hade ju varit gött att kunna använda en 5-växlad.. men då kanske man får gå över till porsche (??).

Såg en som byggt insprutning med jenveyspjäll på en bubbla, tror han körde det med autronic eller om det var något annat mappbart sprut.. hade varit grejer det 8-)

Absolut, men vet av egen erfarenhet att man ledsnar på brölet förr eller senare smile Ormbo och en dämpare under skärmen är det som är tänkt eller ska den sitta utanför åt sidan?

Min garagepolare och svåger har en VW typ3 där han lagt i en 5-växlad Porschelåda till sin strokade typ4-motor med dubbla Webrar tongue

Vi har tänkt ett avgasbygge av helt hemmagjord design med dämpare under skärmen smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
16 april 2012
#438
Åfan, tänkte väl att det måste gå att pilla ihop med porsche när det är "samma" grejer. Porsche var inte mer än en trimmad folka från början smile

Okok, låter som det kan bli cleant stuk. Har ni funderat ut lackval ännu? Måste säga att jag inte var så förtjust i flashlisten.. Däremot gillar jag tvåtonslack på bubblan 8-)


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
#439
Peter_Eriksson skrev:
Åfan, tänkte väl att det måste gå att pilla ihop med porsche när det är "samma" grejer. Porsche var inte mer än en trimmad folka från början smile

Okok, låter som det kan bli cleant stuk. Har ni funderat ut lackval ännu? Måste säga att jag inte var så förtjust i flashlisten.. Däremot gillar jag tvåtonslack på bubblan 8-)

Porsche 914 hade väl just ett sånt kraftpaket om jag minns rätt?!

Vi får se vad det blir cool ...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
#440
Andreas fortsätter så smått att bygga på sitt vänstervridna avgassystem:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/916368.jpg
Men på grund av materialbrist kommer han inte längre denna dag hmm

Arbetet med bakre mellanplåten fortsätter också:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/916369.jpg
Här har vänstra biten formats färdigt.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/916370.jpg
Vi har borrat hål för att kunna ta bort bitarna i det fall motorn ska tas ur rakt bakåt.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/916371.jpg
Vi svetsar fast muttrar i innerskärmarna. (Vad vi inte tänker på här, är att den bakre mutter hamnar i konflikt med bakskärmen…men det ordnar sig säkert wink )

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/916372.jpg
Bilden visar hur vi fäst en slags förlängningar på ömse sidor…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/916373.jpg
…som sedan den nytillverkade bakre kylplåten ska ligga an emot.

För att få mellanplåten i rätt position innan vi svetsar fast kylplåten i denna så monterar vi motorlucka med lås och allt:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/916374.jpg
cool

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/916375.jpg
Vi fäster mellanplåten med svetsklämmor och lägger ringnycklar som distanser innan vi punktar plåten på ett par ställen. (Som synes krävs gott om belysning – den gamle börjar se illa roll )

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/916376.jpg
Vi demonterar mellanplåten på nytt och fäster med flera punkter. Vi helsvetsar inte denna bit utan tänker täta spalten med karosserikitt wink

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/916377.jpg
Så här ser det ut när det är färdigt big_smile

Nu har vi gjort det arbete som kräver att karossen ligger på bottenplattan. Men innan vi lyfter karossen igen gör vi en check så att inget passar illa och behöver justeras. Då gör vi en tråkigt upptäckt sad :

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/916380.jpg
Karossen låg tidigare snyggt bak vid domkraftsfästena, men nu när vi lagat och riktat trösklarna så ’rider’ plötsligt bilen på de högsta punkterna hmm

Bara att sätta kapen i domkraftsfästena och måla om yikes !

Vi lyfter av karossen och ställer den på en ställning för att få bra arbetshöjd:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/916005.jpg
Vi testar att montera skärmar, bakljus och motorlucka. Jag kan säga så mycket som att viss justering krävs wink !

Fortsättning följer…

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>


Sök