3325
Sök

Volkswagen VW Oval Bubbla - bygge från grunden...

Detta är ett bygge från scratch - d.v.s. en icke-komplett bil köpt helt nedplockad - som jag genomför tillsammans med min son Andreas. Det som gjorts hittills i stora drag är att laga rost, modifiera karossfästen, byta... Visa mer

VWetgirig hobbymekare
865 367 Visningar
Uppdaterades senast 24 februari 2013
VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
#981
Peter_Eriksson skrev:
92mm var det.. det är ju inget bra så dem kan ni ge till mig, hihi med 69 i slag kan det nog ge en intressant karaktär.. snabbvarvad

Ar-borrning är nog svårt att komma undan ja.. tyvärr.. Men Micke har kommit hem från Usa nu med sin ar-borr.. så om ni inte får tag i nån är det bara att höra med honom.

Jag var ju i Uppsala i helgen och hämtade. tex mitt block från buggyn (10 år sen). Det visade sig vara ett H-block, dvs ett 1500, dubbelreducerat och 10mm dragstänger. I princip det bästa av originalblocken smile

Snabbvarvad ... du menar symaskin tongue

Arborrning ... (pust) ... är det kötid på såna arbeten eller kan man ligga lågt tills dess övriga motordelar anlänt tror du?

Grattis till ditt ägandes H-block då cool !!

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
#982
Peter_Eriksson skrev:
Det finns olika 92mm cylindrar, tunnväggiga och tjockväggiga, det verkar som ni har de tunnväggiga.

De tjockväggiga 92mm cylindrarna har samma yttermått som 94mm.

Enda skillnaden är nog att det inte håller lika länge.. på en busmotor kanske man kan leva med det..

Jo jag satt just och kollade upp detta med "thin" och "thick" på thesamba.com

Får väl tro att de håller för lite nöjeskörning åtminstone tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
#983
BULLIS87 skrev:
- - - de är en svart rand i lagerlägena! tyder på att dem e uppslagna och att de pissat ut olja! hmm - - -

F'låt en newbie - "uppslagna"?!

Menar du att lagren roterat runt med veven i lagerlägena, eller? Randen är ingen försänkning, utan en upphöjning - det är därför jag känner att jag måste fråga hmm

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
22 november 2012
#984
Uppslaget block innebär att lagret slås ut i blocket och veven flexar.

Tunnväggiga ska nog tåla inte alltför våldsam körning, ni ska väl inte varva överjävligt mkt.. varvstopp kan ju ändå vara på sin plats oavsett.

Jag vet inte riktigt hur det ser ut med kötid gällande ar-borrning. Men jag har själv två block som skall ar-borras så vi kan säkert slå oss ihop och få det gjort hyffsat snart.


170 Inlägg
22 november 2012
#985
-MATS- skrev:
BULLIS87 skrev:
-MATS- skrev:

Jag skrev nog det för några veckor sedan, men jag tror vi slipper det.

Ikväll ska blocken komma tillbaka bearbetade (jo - just nu postar jag faktiskt i realtid yikes ) så då slänger jag väl upp ett par bilder på resultatet cool

Arborra lär ni ska göra då de är en svart rand i lagerlägena! tyder på att dem e uppslagna och att de pissat ut olja! hmm 99 av 100 block måste Arborras,

sad

Du har säkert rätt ... men jag trodde att det var oljekanaler och att det skulle vara svart där yikes ?!

de e inte några oljekanaler där! blocket e uppslaget och måste Arborras! de läcker ut olja emellan vevlagren och blocket därför blir de en svart rand där! Stickan på Boxerville Arborrar, inte särskilt dyrt, ofta ha han block liggandes som han brukar sälja för en rimlig peng!


170 Inlägg
22 november 2012
#986
-MATS- skrev:
BULLIS87 skrev:
- - - de är en svart rand i lagerlägena! tyder på att dem e uppslagna och att de pissat ut olja! hmm - - -

F'låt en newbie - "uppslagna"?!

Menar du att lagren roterat runt med veven i lagerlägena, eller? Randen är ingen försänkning, utan en upphöjning - det är därför jag känner att jag måste fråga hmm

nej lagren roterar inte runt! de som händer när man varvar en orginal bubbla motor är att veven börjar flexa och då blir lagerlägena uppslagna, då håller de inte tätt mellan vevlagren och blocket! och när oljan ska tryckas in i vevaxeln så far en del ut emellan vevlagren och blocket iställe! syns på dem svarta ränderna och de blir en upphöjnad som du beskriver! de reaultetar i att man får dåligt oljetryck i motorn! oljetrycks lampan brukar flimmra på tomgång när motorn blivit varm! de går lixom inte att komma undan att alla bubbla motorer som man gör en seriös renovering av behöver Arborras och sätta i överdimensionerade lager! försökte förklara så gott jag kan smile


370 Inlägg
22 november 2012
#987
BULLIS87 skrev:
-MATS- skrev:
BULLIS87 skrev:
- - - de är en svart rand i lagerlägena! tyder på att dem e uppslagna och att de pissat ut olja! hmm - - -

F'låt en newbie - "uppslagna"?!

Menar du att lagren roterat runt med veven i lagerlägena, eller? Randen är ingen försänkning, utan en upphöjning - det är därför jag känner att jag måste fråga hmm

nej lagren roterar inte runt! de som händer när man varvar en orginal bubbla motor är att veven börjar flexa och då blir lagerlägena uppslagna, då håller de inte tätt mellan vevlagren och blocket! och när oljan ska tryckas in i vevaxeln så far en del ut emellan vevlagren och blocket iställe! syns på dem svarta ränderna och de blir en upphöjnad som du beskriver! de reaultetar i att man får dåligt oljetryck i motorn! oljetrycks lampan brukar flimmra på tomgång när motorn blivit varm! de går lixom inte att komma undan att alla bubbla motorer som man gör en seriös renovering av behöver Arborras och sätta i överdimensionerade lager! försökte förklara så gott jag kan smile

min motor kommer inte behövas Arborras smile

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193

170 Inlägg
23 november 2012
#988
Brohmee skrev:
BULLIS87 skrev:
-MATS- skrev:

F'låt en newbie - "uppslagna"?!

Menar du att lagren roterat runt med veven i lagerlägena, eller? Randen är ingen försänkning, utan en upphöjning - det är därför jag känner att jag måste fråga hmm

nej lagren roterar inte runt! de som händer när man varvar en orginal bubbla motor är att veven börjar flexa och då blir lagerlägena uppslagna, då håller de inte tätt mellan vevlagren och blocket! och när oljan ska tryckas in i vevaxeln så far en del ut emellan vevlagren och blocket iställe! syns på dem svarta ränderna och de blir en upphöjnad som du beskriver! de reaultetar i att man får dåligt oljetryck i motorn! oljetrycks lampan brukar flimmra på tomgång när motorn blivit varm! de går lixom inte att komma undan att alla bubbla motorer som man gör en seriös renovering av behöver Arborras och sätta i överdimensionerade lager! försökte förklara så gott jag kan smile

min motor kommer inte behövas Arborras smile

ha du rivit och tittat? finns industri motorer som bara gått ett par timmar och ha blivit uppslagna! men du kan ju haft en jävla tur oxå wink


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
23 november 2012
Trådstartare
#989
Peter_Eriksson skrev:
Uppslaget block innebär att lagret slås ut i blocket och veven flexar.

Tunnväggiga ska nog tåla inte alltför våldsam körning, ni ska väl inte varva överjävligt mkt.. varvstopp kan ju ändå vara på sin plats oavsett.

Jag vet inte riktigt hur det ser ut med kötid gällande ar-borrning. Men jag har själv två block som skall ar-borras så vi kan säkert slå oss ihop och få det gjort hyffsat snart.

Tack för upplysningen smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
23 november 2012
Trådstartare
#990
BULLIS87 skrev:
nej lagren roterar inte runt! de som händer när man varvar en orginal bubbla motor är att veven börjar flexa och då blir lagerlägena uppslagna, då håller de inte tätt mellan vevlagren och blocket! och när oljan ska tryckas in i vevaxeln så far en del ut emellan vevlagren och blocket iställe! syns på dem svarta ränderna och de blir en upphöjnad som du beskriver! de reaultetar i att man får dåligt oljetryck i motorn! oljetrycks lampan brukar flimmra på tomgång när motorn blivit varm! de går lixom inte att komma undan att alla bubbla motorer som man gör en seriös renovering av behöver Arborras och sätta i överdimensionerade lager! försökte förklara så gott jag kan smile

Bra förklaring - jag tror att jag förstått nu smile

Ingen vidare lyckad konstruktion med obalanserad vev verkar det som ...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
23 november 2012
Trådstartare
#991
BULLIS87 skrev:
Brohmee skrev:
min motor kommer inte behövas Arborras smile

ha du rivit och tittat? finns industri motorer som bara gått ett par timmar och ha blivit uppslagna! men du kan ju haft en jävla tur oxå wink

En del av dessa industrimotorer har faktiskt "tuffat på" i ganska maklig takt - så Brohmee kan mycket väl ha en ok motor.

Men slutsatsen måste ju bli som skrevs ovan att 99 av 100 block måste arborras tack vare sin (korkade ?) konstruktion.

På min 60:a med utbytes 1300-motor i standardutförande blinkar det ibland till i oljetryckslampan - säkert en indikation att även denna motor har uppslagna lager hmm

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

128 Inlägg
23 november 2012
#992
lol
smet skrev:
Volvson skrev:
smet skrev:

Haha nej jag har inte tänkt flytta över den då jag också vet att det skulle se mycket underligt ut! smile

Jag snabbläste kommentarerna och jag må säga att det känns skönt att du inte ska flytta över oval rutan till din 68:a,,,,pjuh cool
Håller fullständigt med Mats roll

Oroa er inte, det kommer inte ända!cool


170 Inlägg
23 november 2012
#993
-MATS- skrev:
BULLIS87 skrev:
Brohmee skrev:
min motor kommer inte behövas Arborras smile

ha du rivit och tittat? finns industri motorer som bara gått ett par timmar och ha blivit uppslagna! men du kan ju haft en jävla tur oxå wink

En del av dessa industrimotorer har faktiskt "tuffat på" i ganska maklig takt - så Brohmee kan mycket väl ha en ok motor.

Men slutsatsen måste ju bli som skrevs ovan att 99 av 100 block måste arborras tack vare sin (korkade ?) konstruktion.

På min 60:a med utbytes 1300-motor i standardutförande blinkar det ibland till i oljetryckslampan - säkert en indikation att även denna motor har uppslagna lager hmm

ja man vet ju inte fören man öppnat och tittat! ja de nog så på din andra oxå! men i med tjockare olja och kör till de rasar bara wink


370 Inlägg
23 november 2012
#994
-MATS- skrev:
BULLIS87 skrev:
Brohmee skrev:
min motor kommer inte behövas Arborras smile

ha du rivit och tittat? finns industri motorer som bara gått ett par timmar och ha blivit uppslagna! men du kan ju haft en jävla tur oxå wink

En del av dessa industrimotorer har faktiskt "tuffat på" i ganska maklig takt - så Brohmee kan mycket väl ha en ok motor.

Men slutsatsen måste ju bli som skrevs ovan att 99 av 100 block måste arborras tack vare sin (korkade ?) konstruktion.

På min 60:a med utbytes 1300-motor i standardutförande blinkar det ibland till i oljetryckslampan - säkert en indikation att även denna motor har uppslagna lager hmm

jag har inte haft isär nån utav motorerna smile besiktningsmotorn kommer jag aldrig öppna smile men den jag ska trimma har gått 12,26 timmar sedan slutet på 50 talet början av 60 big_smile  på en ca 3000 rpm konstant så jag hoppas på det bästa annars får jag lösa det smile

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193

170 Inlägg
23 november 2012
#995
Brohmee skrev:
-MATS- skrev:
BULLIS87 skrev:

ha du rivit och tittat? finns industri motorer som bara gått ett par timmar och ha blivit uppslagna! men du kan ju haft en jävla tur oxå wink

En del av dessa industrimotorer har faktiskt "tuffat på" i ganska maklig takt - så Brohmee kan mycket väl ha en ok motor.

Men slutsatsen måste ju bli som skrevs ovan att 99 av 100 block måste arborras tack vare sin (korkade ?) konstruktion.

På min 60:a med utbytes 1300-motor i standardutförande blinkar det ibland till i oljetryckslampan - säkert en indikation att även denna motor har uppslagna lager hmm

jag har inte haft isär nån utav motorerna smile besiktningsmotorn kommer jag aldrig öppna smile men den jag ska trimma har gått 12,26 timmar sedan slutet på 50 talet början av 60 big_smile  på en ca 3000 rpm konstant så jag hoppas på det bästa annars får jag lösa det smile

hur kan du då vara säker att den inte behöver arborras om du inte ens tittat efter? finns som sagt mpnga som gått som industri motor ett litet tag bara som ha varit uppslagna, men men du märker va som behövs när du tittat efter smile


198 Inlägg
24 november 2012
#996
Det är nästan regel på arborrning då det kvittar om du har en kant eller inte, lagren kan fortfarande vara uppslagna, även om du inte känner av det när du drar fingret över lagerbanan..Annars fint bygge, helfräckt med kompressor!!!

Mvh Gabbe

MVH Gabbe
Permanent fartblind

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
24 november 2012
Trådstartare
#997
ahG16 skrev:
Det är nästan regel på arborrning då det kvittar om du har en kant eller inte, lagren kan fortfarande vara uppslagna, även om du inte känner av det när du drar fingret över lagerbanan..Annars fint bygge, helfräckt med kompressor!!!

Mvh Gabbe

Jo, vi har till slut insett att detta med arborrning är nödvändigt hmm Tack för kommentaren big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

370 Inlägg
24 november 2012
#998
arborra måste väll gå att göra i en cnc fräs va? smile

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
24 november 2012
#999
Nej, det behövs ingen cnc-fräs för att ar-borra. Det räcker med ett borrverk. Känner en som just tagit hem ett sånt från usa, så jag har 3 block hemma som ska ar-borras inom kort smile


Självlärd
3 083 Inlägg
24 november 2012
#1000
Nu är tråden uppe i 1000 inlägg. Snart borde bilen vara färdig wink.

Väntar med spänning på nästa uppdatering smile

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.


Sök