. . . fortsättning:I kväll ska vi passa in dörrarna
:
De gängade blecken där dörrgångjärnen fästs i överkant har fallit ur läge eftersom vi vänt och vridit på karossen så pass många gånger. För att kunna komma åt att skjuta dessa tillbaka in i rätt läge måste gångjärnen till bagagehuven demonteras.
Andreas passar in en rostfri och strippad guldfärgad dörr som vi inköpt.
Istället för originalets stjärnskruvskallar monterar vi dörrarna med insexbult
På förarsidan sitter dörren mycket bra, men …
… dörren passar desto sämre på passagerarsidan
. Inte ens när vi hänger på originaldörren till vår kaross får vi springan mot A-stolpen rätt vid ventilationsrutan
Dörren skrapar i dropplisten … kan det bero på bulan vi riktade i området tidigare? Är det själva stolpen som är sned?
Hmm, dörren sitter väldigt tätt mot instrumentbrädan också …
Märkligt. Man använder
inte shims på dessa dörrar. Vi talar visserligen om en massproducerad bil – men den är tysk, och då är den konstruerad och är tänkt att ha kvalitet tillräckligt att passa klockrent i många långa år
!
Vi får nog tänka över saken lite. Kanske vi lånar en Porto-Power, vi får se
Under tiden får vi väl sätta tänderna i något annat på Bubblan
Fortsättning följer . . .