2569
Sök

525 tds e34 Trött och svårstartad

söggelslayer
34 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
#1
Hej har en:
525 tds e34 touring -96
Motorn kommer från en -94 gått 19000 mil
Bilen är svårstartad, går igång direkt men dör på en gång ca 1-9 ggr, antar att det är luft i bränslesystemet men har inte hittat något läckage, har provat att montera en "backventil" nån decimeter innan bränslefiltret men blev ej någon skillnad.

Den är även väligt slö har jag märkt, släpper knappt på snö, får nappa på kopplingen som en idiot för att det ska hända något, kan även tillägga att jag har en glapp kcr box som ger effekt när den känner för det. Men den var slö innan jag satte dit boxen också. En kompis 525 Td original går mycket bättre. Annars är det inge missljud från motorn och den går fint på tomgång.

Ägaren innan påstod att det läckte från en spridare, men jag tycker det ser tätt ut runt alla spridare, och inge diesel runt dom, men om det är en spridare som är kass, kan de då vara den som har utlöst de 2 problemen eller kan det vara pumpen?

Ge gärna tips om vad det kan va, all hjälp uppskattas då jag är ganska okunnig om bilar!! annars tror jag bilen slutar på skroten eller i delar! och det vill man ju inte sad

Tack på förhand MWH William

126 Inlägg
15 februari 2012
#2
Hej. Har haft två olika tds:ar. Tyvärr så är det nästan alltid injektionspumpen som ställer till de,alltså själva dieselpumpen fäst på motorn. Dom kan fela på flera olika sätt men vanligast är "slitet ställverk" Eller packningar som läker osv. I båda fallen kan de resultera i svårstartad motor,orolig tomgång,dåligt gassvar osv.

I ditt fall kanske jag hade börjat kolla alla bränsle ledningar så det inte är läckage,böj på slangarna för det är inte alltid sprickorna syns. Tryckrören.?läkande intercooler.?Magnetventilen som sitter på vänsterfjäderben.? Förpump i tanken..?(den kan var sönder fast den går!ta upp den ur tanken och kör den och inspektera läckor i själva förpumpen) Jag skulle rekommendera att du kopplar bort kcr boxen medan du felsöker så du först får den att gå bra original.

Nåväl det var väl endel idér iaf. Kan nämna att jag skickade in min pump i våras för bänkning och det gick lös på ca 4500 om ja minns rätt. Då hade jag fixat ett nytt ställverk själv.  Fick aldrig den att gå 100% igen så jag blev grymt less på den och gjorde mig av med den. Underbara bilar & motor när dom väl fungerar som dom ska.

Lycka till & hoppas du har mkt tålamod för de kommer du behöva:D


söggelslayer
34 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
#3
Shadow_line_ skrev:
Hej. Har haft två olika tds:ar. Tyvärr så är det nästan alltid injektionspumpen som ställer till de,alltså själva dieselpumpen fäst på motorn. Dom kan fela på flera olika sätt men vanligast är "slitet ställverk" Eller packningar som läker osv. I båda fallen kan de resultera i svårstartad motor,orolig tomgång,dåligt gassvar osv.

I ditt fall kanske jag hade börjat kolla alla bränsle ledningar så det inte är läckage,böj på slangarna för det är inte alltid sprickorna syns. Tryckrören.?läkande intercooler.?Magnetventilen som sitter på vänsterfjäderben.? Förpump i tanken..?(den kan var sönder fast den går!ta upp den ur tanken och kör den och inspektera läckor i själva förpumpen) Jag skulle rekommendera att du kopplar bort kcr boxen medan du felsöker så du först får den att gå bra original.

Nåväl det var väl endel idér iaf. Kan nämna att jag skickade in min pump i våras för bänkning och det gick lös på ca 4500 om ja minns rätt. Då hade jag fixat ett nytt ställverk själv.  Fick aldrig den att gå 100% igen så jag blev grymt less på den och gjorde mig av med den. Underbara bilar & motor när dom väl fungerar som dom ska.

Lycka till & hoppas du har mkt tålamod för de kommer du behöva:D

Tack för tipsen! smile drygt om det är pumpen som är skrot bara sad ska kolla alla bränsleledningar till helgen och hoppas på att hitta något. Och återigen tack för tipsen smile

Sothora <3
1 201 Inlägg
15 februari 2012
#4
hade jag vart du, hade jag satt backventilen mellan pump o filter ist! På såsätt kan du utesluta läckage i ledningar, är den fortfarande lika då du satt backventilen där äre bara renovera/byta pump.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

söggelslayer
34 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
#5
Mercedesturbodiesel skrev:
hade jag vart du, hade jag satt backventilen mellan pump o filter ist! På såsätt kan du utesluta läckage i ledningar, är den fortfarande lika då du satt backventilen där äre bara renovera/byta pump.

Jag hade satte den mellan pump och filter först, så det får nog bli en ny pump hmm tack för svar

162 Inlägg
19 januari 2013
#6
jag har exakt samma symptomer på min e34 tds, o felet på min är elektriska matarpumpen i tanken som är död..  ska prova montera en kopia på en bosch 044 pump precis i början på ledningen till motorn så får vi se om det löser sig, kan återkomma ifall det funkar ifall du inte hunnit köpa wn ny mek pump? smile

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!


Sök