3488
Sök

Hur kopplar jag Dimljus lagligt?

30 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
hejsan, vill nämligen motera ditt LED dimljus till en Volvo v50. det är DRL (day running light) LED dimljus. hur kan jag koppla in dem så lagligt som möjligt? min tanke är ju att koppla dem till P-ljus/position ljus, alltså att dem är igång så länge parkering ljuset är på. Skulle det funka? och hur skulle det klara bilprövningen? big_smile

210 Inlägg
18 februari 2012
har fått för mej att dessa är godkända för att "ersätta" halvljuset, sen om de gäller när man eftermonterar eller bara när det sitter original (som på nyare audi och merca t.ex) vet ja inte.

Skulle de va ok att eftermontera så ska dom ju lysa istället för halvljuset, och sen finns de säkert regler på hur högt och hur långt in på bilen dom får sitta (:

Nån som är bättre påläst kan ju fylla i alt. rätta mej totalt smile

1 Inlägg
18 februari 2012
Kollade med bilprovningen förut och detta fick jag till svar. du behöver bara ha varsel ljus på dagtid t.ex dimljus. dom får inte blända och inte användas i kombination med halvljus samt att höjden måste vara högre än jag tror det var 35cm till centrum. nattetid måste du ha godkända halvljus. men dom kan användas tillsammans med hel ljus. det är det jag kommer ihåg iaf.

30 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
tackar grabbar !! men dem kommer dock vara eftermonterade och dem kommer som sagt kopplas till parkering/position ljus. påverkar det något?

140 Inlägg
18 februari 2012
volvo-v-50 skrev:
tackar grabbar !! men dem kommer dock vara eftermonterade och dem kommer som sagt kopplas till parkering/position ljus. påverkar det något?

Om du kopplar dom till P-ljusen så lyser dom också hela tiden. bättre om du kopplar dom till orginal dimljuskablar isåfall..

Allt som rör bilen, och lite till.

925 Inlägg
18 februari 2012
Jag har kopplat drl på min och montera dom på orginal dimljus... Klarar besiktning maila om du vill ha info om hur jag gjorde... Ska lägga in bild nu på mina

Feel The Difference

30 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
S70-T5 skrev:
volvo-v-50 skrev:

Om du kopplar dom till P-ljusen så lyser dom också hela tiden. bättre om du kopplar dom till orginal dimljuskablar isåfall..

saken är att V50in saknar fram dimljus från hela början sad kolla gärna in mina bilder så förstår ni vad det är jag menar big_smile

30 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
Legwind skrev:
Jag har kopplat drl på min och montera dom på orginal dimljus... Klarar besiktning maila om du vill ha info om hur jag gjorde... Ska lägga in bild nu på mina

jo men då hade din bil redan dimljus från början vilket min inte hade?. SJUKT sexig S40 du har föresten smile

1 125 Inlägg
18 februari 2012
Men det brukar vara fördragit för dimljus i kabelhärvan,det är ju bara att koppla in

30 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
fadret skrev:
Men det brukar vara fördragit för dimljus i kabelhärvan,det är ju bara att koppla in

asså yikes jag har faktiskt inte öppnat där o kollat än, kommer bli sjukt nice och mycket enklare om det verkligen är så=D  TACK SÅ MYCKET för tipset !

1 125 Inlägg
18 februari 2012
volvo-v-50 skrev:
fadret skrev:

asså yikes jag har faktiskt inte öppnat där o kollat än, kommer bli sjukt nice och mycket enklare om det verkligen är så=D  TACK SÅ MYCKET för tipset !

Glömde skriva att du får mont ett par relä också men det är bara plugga in i reläboxen,man fixar det på ca 1 tim

1 125 Inlägg
19 februari 2012
http://accessories.volvocars.com/Access … /V50,_2007

Hade lite fel,du behöver inga relä men måste byta knappsats
Senast redigerat av fadret (19 februari 2012)

140 Inlägg
19 februari 2012
fadret skrev:

precis, tror det är fördraget redan.

Allt som rör bilen, och lite till.

1 213 Inlägg
20 februari 2012
volvo-v-50 skrev:
saken är att V50in saknar fram dimljus från hela början sad kolla gärna in mina bilder så förstår ni vad det är jag menar big_smile

Märkligt att din bil inte har dimljus som standard. yikes

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

30 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
jo det tycker jag faktiskt oxå ! sad

1 125 Inlägg
20 februari 2012
Men är ju inget märkvärdigt att koppla in.
http://accessories.volvocars.com/Access … /V50,_2007

30 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
ne inte nu när ni har förklarat, vilket jag tackar för <3, väntar bara på galler som jag beställt sedan är det o börja ! big_smile

925 Inlägg
25 februari 2012
haha jag har galler liggandes med dimljus hemma wink

Feel The Difference

Sök