4439
Sök

Hemmahögtalare (golv) vilka och var köpa?

2 035 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
Har just nu två JAMO 365 (äldre modell) Den ena funkar inte pga basen är kass och sen har jag två Centrum golvhögtalare med dubbla 10" basar.

Funderat på att byta ut basarna på jamohögtalarna eller kanske köpa helt nya element till centrumhögtalarna.

Har letat efter butiker som säljer högtalare men hittar inte så många. Det enda intressant jag hittar är ju Cerwin wega högtalare för ca 5000 och jag vet att dem presterar det ljudet jag vill ha.
Men vil ha lite alternativ att kolla på.
Ser mest högtalare med 8" are i men jag vill ha lite tryck utan att det ska kosta 12 13 tusen (tex DALI)

Letat beggat också och hittade några JBL med dubbla tior, men jag vill ju ha lite skillnad från mina nuvarande Centrumhögtalare,

Har en luxmanförstärkare på 70w.

Biljudsveteran sen 1984!

16 197 Inlägg
19 februari 2012
bosabengt skrev:
Har just nu två JAMO 365 (äldre modell) Den ena funkar inte pga basen är kass och sen har jag två Centrum golvhögtalare med dubbla 10" basar.

Funderat på att byta ut basarna på jamohögtalarna eller kanske köpa helt nya element till centrumhögtalarna.

Har letat efter butiker som säljer högtalare men hittar inte så många. Det enda intressant jag hittar är ju Cerwin wega högtalare för ca 5000 och jag vet att dem presterar det ljudet jag vill ha.
Ser mest högtalare med 8" are i men jag vill ha lite tryck utan att det ska kosta 12 13 tusen (tex DALI)

Letat beggat också och hittade några JBL med dubbla tior, men jag vill ju ha lite skillnad från mina nuvarande Centrumhögtalare,

fast stirra dig inte blind på storleken på elementen..

en 8" som slår 8mm flyttar typ lika mycke luft som en 12" som slår  4mm.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 035 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
evilaudio skrev:
bosabengt skrev:

fast stirra dig inte blind på storleken på elementen..

en 8" som slår 8mm flyttar typ lika mycke luft som en 12" som slår  4mm.

Jo visst det är sant. Men tror ändå att CW 12" presterar mer djupbas å dubbeltramp än DALI lector.

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
Vilka butiker säljer schyssta högtalare?

Hittar bara en massa dyrt. Å sen att hitta en högtalare med 10" 12" eller 15" element verkar vara omöjligt.

Har ju kollat på hifikluben som verkar vara dem enda med lite vettigt i vettiga prisklasser.

Kollade på en sida där priserna låg på runt 80 tusen typ. Och jag letar i segmentet 2000-10000:-

Biljudsveteran sen 1984!

2 024 Inlägg
19 februari 2012
fynda.se har en del, inte toklångt för dig att åka dit heller.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

2 035 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
Expoze skrev:

http://fynda.se/show_prod.php?prodid=4683

HIttade dessa som såg schyssta ut. Men dynavoice...bra, dåligt?

Biljudsveteran sen 1984!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
19 februari 2012
bosabengt skrev:
Expoze skrev:

har även sneglat på dem jag med. Dynavoice är schyssta grejor smile Åtminstonde det jag hört!

Ubåtsingenjör
7 327 Inlägg
19 februari 2012
snickra sj ? smile ljudia.se har endel element

köpte för ett antal år sen en högtalarbyggsats där med dubbla 15" ... med lite effekt rockar de på ganska bra

2 035 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
CHEEVA skrev:

köpte för ett antal år sen en högtalarbyggsats där med dubbla 15" ... med lite effekt rockar de på ganska bra

Har inte så mycket effekt att tillgå. Tänker du på MGR kiten? Är rädd för för mycket discostuk på ljudet och inget finlir typ.

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
Nitromast skrev:
bosabengt skrev:
Expoze skrev:

har även sneglat på dem jag med. Dynavoice är schyssta grejor smile Åtminstonde det jag hört!

Dynavoice låter ju coolt, men det är ju hyffsat billiga grejer men kanske är bra ändå.

Biljudsveteran sen 1984!

Ubåtsingenjör
7 327 Inlägg
19 februari 2012
bosabengt skrev:
CHEEVA skrev:

Har inte så mycket effekt att tillgå. Tänker du på MGR kiten? Är rädd för för mycket discostuk på ljudet och inget finlir typ.

Japp tänkte på MGR kitten, vet ej hur dagens kitt är ( hört att de är sämre )... men det enda jag har att klaga på är att diskanten inte är riktigt så ren som jag vill ha den, men basarna spelar tajt och fint smile

Men visst de är absolut utav mer disco karaktär än finlir ... men det brukar ju cerwin vegas högtalare också vara, tycker mina är likvärdiga med cv s motsvarighet ( kommer ej ihåg namnet nu )

4 767 Inlägg
19 februari 2012
Jag har haft dynavoice-högtalare (M-65) och dom spelar sjukt bra för pengarna. smile Går inte att jämföra med tex Andersson från NetOnNet.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

251 Inlägg
19 februari 2012
Finns inte så mycket att fundera på!! Finns inget som ger mer bang for the buck än Dynavoice!!
Har lyssnat på flera modeller, M65-EX, M85-EX med flera och det är välbyggda och faktiskt riktigt
välljudande högtalare! De är dessutom väldigt lättdrivna.
De du länkade till har ju en känslighet på 93Db vilket är bra om du bara har 70W att tillgå!!

Är rätt säker på att du blir nöjd om du köper ett par Dynavoice!!

/TiGgR.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
19 februari 2012
Erick skrev:
Jag har haft dynavoice-högtalare (M-65) och dom spelar sjukt bra för pengarna. smile Går inte att jämföra med tex Andersson från NetOnNet.

Samt så är även den modellen av Dynavoices SJUKT populära! smile

4 074 Inlägg
20 februari 2012
jag har 3par Dynavoice Magic f6 och jag är fet nöjd...
http://fynda.se/show_prod.php?prodid=3505

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

2 035 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
BJonsson skrev:
jag har 3par Dynavoice Magic f6 och jag är fet nöjd...
http://fynda.se/show_prod.php?prodid=3505

Hehe tre par!! Förstärkare då?

Men ja nu funderar man ju mer å mer på dynavoice. Dem hade ju hyffsat pris iaf.

Hittade ett par beggade högtalare, det var 15" infinity as, riktigt fina, men dem var sålda tyvärr.
Annars hade jag nog varit intresserad i dem.

Biljudsveteran sen 1984!

Fri fart för ett fritt folk!
14 194 Inlägg
20 februari 2012
skulle utan tvekan köra på dynavoice

har deras f6 och dom preseterar RIKTIGT bra för det priset
har ett par infinity ref 61mk2 och vete tusan om inte f6 spelar bättre på alla sätt fast dom har mindre element

f6 och f6ex har fått sjukt bra omdömen i många tester och läser man testerna så verkar inte dom värre modellerna från dynavoice göra någon besviken

så jag skulle satsa på dom du länkade till utan att tveka om jag var bereddd att lägga den slanten på högtalare

Kör fort så hinner inget hända...

Voodoo
1 444 Inlägg
20 februari 2012
har sj  funderat på Dynavoice Dynamite 12

har ett par eltax frontar som jag byt ut elementen på  till dynavoice  grejer  vart då en rejäl skilland i basväg och mellan register klart ljud med ett bra tryck.

låderna de sitter i är inte enns optimalt  så därför  planerar jag på att köpa nya  och köra dessa  som garaget högtalare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/55/54849/54849-4c1b4e54323041317982ea799e0987b0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/55/54849/54849-099a9f9b5b74fc083d813d9707595f79.jpg

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1543708

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

75 Inlägg
20 februari 2012
Har hela Dynavoice challenger (m-65) serien plus en Definition sub till hemmabion. Kan bara hålla med, att dom spelar sjukt bra för det pris man betalar för dom.
Senast redigerat av MitZu (20 februari 2012)

695 Inlägg
20 februari 2012
Först testade jag Dynavoice challenger-M65, bytte sedan till dubbla dynavoice F6 och en xtz 99 w12.18 sub, och jag är mer än nöjd. XTZ har fått riktigt bra kritik för några av deras subbar, rekommenderas varmt att kika på. Fast nu va de juh bara golvare du eftersökte iof, och då tycker jag som andra här, ge Dynavoice en chans..big_smile

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

Sök