3432
Sök

Vem får betala skatten?

853 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
Hej.

Sålde en avställd bil samma månad som skatten skulle in, alltså nu i feb.
På ägarbytet kryssades i att den skulle ställas på.

Vem åker på skatten?

26 Inlägg
20 februari 2012
om jag inte mins helt fel så är det säljaren som får betala skatten iom att rutan för påställning kryssades i

853 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
e30_robin skrev:
om jag inte mins helt fel så är det säljaren som får betala skatten iom att rutan för påställning kryssades i

Hoppas du skojjar?

1600 spänn...

EDIT: Kom precis fram till transportstyrelsen där han konstaterade att den nya ägaren åker på skatten.
Puuuuuu, vilket tur jag har.
Senast redigerat av Johanness (20 februari 2012)

26 Inlägg
20 februari 2012
jag kan ha fel, men som jag skrev så tror jag att det blir så eftersom rutan påställning kryssades i. köpte en bil för ett tag sen och han som sålde den ville inte kryssa i den rutan för då fick han står för skatten sa han, så jag fick själv ställa på den när ägarbytet var gjort

1 915 Inlägg
20 februari 2012
Om påställningen är på samma datum som köparen blir registrerad ägare så är det köparen som betalar skatten.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

2 982 Inlägg
20 februari 2012
Johanness skrev:
Hej.

Vem åker på skatten?

DU punkt slut

853 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
Rock-Star skrev:
Johanness skrev:
Hej.

Vem åker på skatten?

DU punkt slut

Som jag skrev i min edit, pratade precis med transport styrelsen. Han sa att det blir den som köpte min bil som åker på skatten. smile Jag tror inte han har fel.

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
20 februari 2012
Det är köparen som får skatten

6 631 Inlägg
20 februari 2012
Varför ska man betala skatten på en bil man sålt avställd. Och köparen vill ställa på den?

De/Dem

1 327 Inlägg
20 februari 2012
Malheus skrev:
Varför ska man betala skatten på en bil man sålt avställd. Och köparen vill ställa på den?

Varför ska man betala skatt på en bil som man säljer samma månad som skatten ska betalas in?

Åkte på det när jag sålde iväg en bil. Köparen prutade ner lite pga att skatten skulle betalas och efter några dagar fick jag räkningen eftersom jag stått som ägare på den bilen i början av månaden.

Forummoderator
17 996 Inlägg
20 februari 2012
Aero T16 skrev:
Malheus skrev:

Varför ska man betala skatt på en bil som man säljer samma månad som skatten ska betalas in?

Åkte på det när jag sålde iväg en bil. Köparen prutade ner lite pga att skatten skulle betalas och efter några dagar fick jag räkningen eftersom jag stått som ägare på den bilen i början av månaden.

Det är en annan sak. Den som är ägare till bilen när skattemånaden kommer ska betala skatten. Säljer man en avställd bil åker köparen på det.

Undantag: Om man skickar med den blåa delen av regpappren och köparen använder sig utav "din" behörighetskod för att ställa på bilen via telefon/internet så åker säljaren på skatten eftersom det då är "säljaren" som ställer på bilen. Skicka aldrig med det!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

104 Inlägg
20 februari 2012
stort sett alla bilar som kunder köper på bilfirma är ju avställda bilar som påställes när någon köper dom, ägarbyte och påställning sker samma dag, inte betalar firmorna skatten, det blir köparen som står för det, annat om bilen inte är avställd.

v70 awd 2,5t -07
855R -97

Forummoderator
17 996 Inlägg
20 februari 2012
bytoken skrev:
stort sett alla bilar som kunder köper på bilfirma är ju avställda bilar som påställes när någon köper dom, ägarbyte och påställning sker samma dag, inte betalar firmorna skatten, det blir köparen som står för det, annat om bilen inte är avställd.

Det är riktigt fast som handlare så har vi direkt uppkoppling till bilregistet och kan byta ägare samt ställa på och försäkra bilen på kunden i samma ögonblick som man trycker på "skicka" på sidan. Då åker kunden iväg i en fullt laglig bil 2 minuter senare. Lite krångligare vid privatförsäljning blir det ju.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sothora <3
1 201 Inlägg
20 februari 2012
Vem ska betala?

Den som är registrerad som ägare till fordonet vid ingången av betalningsmånaden (se tabellen ovan) är skyldig att betala skatten. Exempel: Skatten för ett fordon ska betalas i februari. Den som är ägare till fordonet när februari månad infaller, det vill säga natten mellan 31 januari och 1 februari, är skyldig att betala skatten. Om fordonet säljs någon gång under den första dagen i februari, är säljaren ändå skyldig att betala skatten.

Ett inbetalningskort skickas ut senast den 12 i betalningsmånaden. Fordonsägaren har ett ansvar att se till att fordonsskatten blir betald i tid. Det gäller även om inbetalningskortet inte skulle nå fram. Om inbetalningskortet inte kommit fram senast en vecka före sista bokföringsdag, ska den betalningsskyldige kontakta Transportstyrelsen.

Om fordonsskatt påförs i samband med att ett fordon ställs på, är den person som var registrerad ägare vid påställningstillfället skyldig att betala skatten.
Skattskyldighet

källa : http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/For … -av-skatt/
Senast redigerat av Mercedesturbodiesel (20 februari 2012)

Bildemonterare samt egen verkstad. !

832 Inlägg
20 februari 2012
Ägarbyte och påställning vid samma tillfälle

Ska du som säljare i samband med ett ägarbyte även ställa på ett fordon? Då är det viktigt att du tänker på i vilken ordning du gör dina anmälningar till oss, om du vill att den nya ägaren ska bli den skattskyldige.

Du kan inte begära påställning från ett datum bakåt i tiden. Det kan du däremot göra med ett ägarbyte. Påställningen gäller från och med den dag vi registrerar din anmälan. I normalfallet är det den dag som anmälan kommer in till oss eller det datum framåt i tiden som du anger i din anmälan. Det är alltså viktigt att du ser till att ägarbytet sker före påställningen eller att datumet för ägarbytet blir detsamma som datumet för påställningen.

Om du anmäler påställning via någon av våra självservicetjänster, är det alltid den som är registrerad ägare vid den tidpunkten som blir debiterad skatt. Transportstyrelsen gör då ett automatiskt skattebeslut. Om det sedan kommer en anmälan till oss om ägarbyte där det framgår att fordonet bytte ägare samma dag som påställningen anmäldes, har skatten redan debiterats. Om den som blivit debiterad skatt vill att nya ägaren ska vara skattskyldig, måste den som fått skattedebiteringen kontakta Skatteverket och begära att skatten omdebiteras.

Om du anmäler påställningen direkt på registreringsbeviset i samband med ägarbytet blir den nya ägaren skattskyldig.

Källa: http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/For … kyldighet/

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

832 Inlägg
20 februari 2012
Mercedesturbodiesel skrev:
Vem ska betala?

Den som är registrerad som ägare till fordonet vid ingången av betalningsmånaden (se tabellen ovan) är skyldig att betala skatten. Exempel: Skatten för ett fordon ska betalas i februari. Den som är ägare till fordonet när februari månad infaller, det vill säga natten mellan 31 januari och 1 februari, är skyldig att betala skatten. Om fordonet säljs någon gång under den första dagen i februari, är säljaren ändå skyldig att betala skatten.

Ett inbetalningskort skickas ut senast den 12 i betalningsmånaden. Fordonsägaren har ett ansvar att se till att fordonsskatten blir betald i tid. Det gäller även om inbetalningskortet inte skulle nå fram. Om inbetalningskortet inte kommit fram senast en vecka före sista bokföringsdag, ska den betalningsskyldige kontakta Transportstyrelsen.

Om fordonsskatt påförs i samband med att ett fordon ställs på, är den person som var registrerad ägare vid påställningstillfället skyldig att betala skatten.
Skattskyldighet

källa : http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/For … -av-skatt/

Det där gäller om fordonet är påställt vid ägarbyte.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Sök