3537
Sök

Bäst triming till en 740 gl

36 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
#1
jag har kollat runt lite på olika trimningar och tänkte lite på en vx3 kam med 531 topp som gör att min 740 gl går ifrån 116 hästar till 136.
men de flesta polare jag pratat med tycker de är en riktigt slö kam och borde kolla runt på nått annat istället.

så är det nån som vet en bra kam som gör att bilen går lite friskare men ändå inte slukar 3542353454 liter mer bensin när jag kör? och vill helst ha bottendrag istället för att behöva varva 4000 varv innan jag får ut nån effekt!


Forummoderator
26 341 Inlägg
21 februari 2012
#2
Ursäkta mig, men du får inte "automatiskt" 136 hästkrafter, från 116, bara för att du byter kamaxel och till en - förvisso - bättre topp.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

LTJD
192 Inlägg
21 februari 2012
#3
Alu vinge från Biltema och ta bort 2 ljuddämpare.

Flyger just nu:
SAAB 9000 AERO
SAAB SONETT III - 71
SAAB 900 CABRIOLET

36 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
#4
okej så hur ska fixa så att jag får det då?


Forummoderator
26 341 Inlägg
21 februari 2012
#5
same1414 skrev:
okej så hur ska fixa så att jag får det då?

Vems kommentar svarade du på..?

Edit: Finns ju liksom en citeringsknapp..
Senast redigerat av Mack (21 februari 2012)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

36 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
#6
den första smile


113 Inlägg
21 februari 2012
#7
bottendrag = BMW behöver jag skriva mer?

668 Inlägg
21 februari 2012
#8
sökfunktionen=bra sätt att få svar   Behöver jag skriva mer????


Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
22 februari 2012
#9
Tror snarare det är ca 130 hk med 531 topp och vx3 kam. Du lär inte märka skillnaden på bränsleförbrukningen.
16v 159hk.
Annars turbokonvertera, alltid mest effektökning för pengarna.


766 Inlägg
22 februari 2012
#10
Varför köper man en gl för de första om man ska trimma? Att köpa en 940ltt och chipa så får du samma hk för halva priset som enbart trimm skulle kosta till en sugmotor. Och bättre bränsleförbrukning vid normal körning

Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
22 februari 2012
#11
cpu1337 skrev:
Varför köper man en gl för de första om man ska trimma? Att köpa en 940ltt och chipa så får du samma hk för halva priset som enbart trimm skulle kosta till en sugmotor. Och bättre bränsleförbrukning vid normal körning

Det är sant det, men en GL är 4 gånger billigare och då kan man köpa en ltt motor så är det billigare i slutändan.


766 Inlägg
22 februari 2012
#12
strande skrev:
cpu1337 skrev:
Varför köper man en gl för de första om man ska trimma? Att köpa en 940ltt och chipa så får du samma hk för halva priset som enbart trimm skulle kosta till en sugmotor. Och bättre bränsleförbrukning vid normal körning

Det är sant det, men en GL är 4 gånger billigare och då kan man köpa en ltt motor så är det billigare i slutändan.

Du får ju en ltt som gått en bit för strax över 10.000. Även om man får ge 20 så kan de aldrig va värt att köpa en 740 gl för säg 8000 minst om de inte ska va en spränghäck. Sen motor och m90 låda säg 8000 om du har tur med kardan o balk, spakställ, boxar, turbo, downpipe. Sen massa jobb och reggbesiktning

Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
22 februari 2012
#13
cpu1337 skrev:
strande skrev:
cpu1337 skrev:
Varför köper man en gl för de första om man ska trimma? Att köpa en 940ltt och chipa så får du samma hk för halva priset som enbart trimm skulle kosta till en sugmotor. Och bättre bränsleförbrukning vid normal körning

Det är sant det, men en GL är 4 gånger billigare och då kan man köpa en ltt motor så är det billigare i slutändan.

Du får ju en ltt som gått en bit för strax över 10.000. Även om man får ge 20 så kan de aldrig va värt att köpa en 740 gl för säg 8000 minst om de inte ska va en spränghäck. Sen motor och m90 låda säg 8000 om du har tur med kardan o balk, spakställ, boxar, turbo, downpipe. Sen massa jobb och reggbesiktning

Ja jag tycker inte det är jobbigt med arbetet, men det är ju en smaksak. Men TS frågade om sätt att trimma hans bil och jag anser att byta till en ltt motor är ett bra sätt, man måste ju inte byta till m90 låda bara för det. Regbesiktning visst, men det är inte så jobbigt att köra in bilen och låta dom ändra papperen.


766 Inlägg
22 februari 2012
#14
strande skrev:
cpu1337 skrev:
strande skrev:

Det är sant det, men en GL är 4 gånger billigare och då kan man köpa en ltt motor så är det billigare i slutändan.

Du får ju en ltt som gått en bit för strax över 10.000. Även om man får ge 20 så kan de aldrig va värt att köpa en 740 gl för säg 8000 minst om de inte ska va en spränghäck. Sen motor och m90 låda säg 8000 om du har tur med kardan o balk, spakställ, boxar, turbo, downpipe. Sen massa jobb och reggbesiktning

Ja jag tycker inte det är jobbigt med arbetet, men det är ju en smaksak. Men TS frågade om sätt att trimma hans bil och jag anser att byta till en ltt motor är ett bra sätt, man måste ju inte byta till m90 låda bara för det. Regbesiktning visst, men det är inte så jobbigt att köra in bilen och låta dom ändra papperen.

Är det Bättre att skjuta m46/47or på löpandeband?

Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
22 februari 2012
#15
cpu1337 skrev:
strande skrev:
cpu1337 skrev:

Du får ju en ltt som gått en bit för strax över 10.000. Även om man får ge 20 så kan de aldrig va värt att köpa en 740 gl för säg 8000 minst om de inte ska va en spränghäck. Sen motor och m90 låda säg 8000 om du har tur med kardan o balk, spakställ, boxar, turbo, downpipe. Sen massa jobb och reggbesiktning

Ja jag tycker inte det är jobbigt med arbetet, men det är ju en smaksak. Men TS frågade om sätt att trimma hans bil och jag anser att byta till en ltt motor är ett bra sätt, man måste ju inte byta till m90 låda bara för det. Regbesiktning visst, men det är inte så jobbigt att köra in bilen och låta dom ändra papperen.

Är det Bättre att skjuta m46/47or på löpandeband?

Om man bara byter till en ltt motor utan att höja laddtryck och man kan växla som folk så knäcker man inte en m46/47.


766 Inlägg
22 februari 2012
#16
strande skrev:
cpu1337 skrev:
strande skrev:

Ja jag tycker inte det är jobbigt med arbetet, men det är ju en smaksak. Men TS frågade om sätt att trimma hans bil och jag anser att byta till en ltt motor är ett bra sätt, man måste ju inte byta till m90 låda bara för det. Regbesiktning visst, men det är inte så jobbigt att köra in bilen och låta dom ändra papperen.

Är det Bättre att skjuta m46/47or på löpandeband?

Om man bara byter till en ltt motor utan att höja laddtryck och man kan växla som folk så knäcker man inte en m46/47.

Så du anser att byta motor och reggbesikta för 5-8000 och sen inte kunna utnyttja dess enkla potential är bättre än att köpa en nyckel färdig bil för samma pengar?

Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
22 februari 2012
#17
cpu1337 skrev:
strande skrev:
cpu1337 skrev:

Är det Bättre att skjuta m46/47or på löpandeband?

Om man bara byter till en ltt motor utan att höja laddtryck och man kan växla som folk så knäcker man inte en m46/47.

Så du anser att byta motor och reggbesikta för 5-8000 och sen inte kunna utnyttja dess enkla potential är bättre än att köpa en nyckel färdig bil för samma pengar?

Jag har planer på att lägga ut ca 70 000 kommande året på min 940 fast jag får en evo 4 för dom pengarna, besvarar det din fråga? Jag skulle gjort det utan att tveka om jag trivts med en 740, men jag tycker att 940 är bättre än 740 så jag lägger mina pengar på det istället. Jag gillar att bygga om och trimma, det är helt och hållet individuellt och jag skriver bara vad jag tycker är värt att göra. Nog om detta, detta är inte en diskussionstråd där vi ska tjafsa om vad som är mest värt och inte, vi nöjer oss med att du har din åsikt och jag har min åsikt så kan TS få ha sin tråd till ändamålet den var tänkt till smile


766 Inlägg
22 februari 2012
#18
strande skrev:
cpu1337 skrev:
strande skrev:

Om man bara byter till en ltt motor utan att höja laddtryck och man kan växla som folk så knäcker man inte en m46/47.

Så du anser att byta motor och reggbesikta för 5-8000 och sen inte kunna utnyttja dess enkla potential är bättre än att köpa en nyckel färdig bil för samma pengar?

Jag har planer på att lägga ut ca 70 000 kommande året på min 940 fast jag får en evo 4 för dom pengarna, besvarar det din fråga? Jag skulle gjort det utan att tveka om jag trivts med en 740, men jag tycker att 940 är bättre än 740 så jag lägger mina pengar på det istället. Jag gillar att bygga om och trimma, det är helt och hållet individuellt och jag skriver bara vad jag tycker är värt att göra. Nog om detta, detta är inte en diskussionstråd där vi ska tjafsa om vad som är mest värt och inte, vi nöjer oss med att du har din åsikt och jag har min åsikt så kan TS få ha sin tråd till ändamålet den var tänkt till smile

Har nyligen laggt 30.000 på min 940 i enbart motor så de va inte de ja argumentera om. Blir bara trött på att de kommer 10 trådar dagligen om 740gl som de ska bytas kamaxel i och köras 8or på strippen med och ta mindre bränsle än en lupo

Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
22 februari 2012
#19
cpu1337 skrev:
strande skrev:
cpu1337 skrev:

Så du anser att byta motor och reggbesikta för 5-8000 och sen inte kunna utnyttja dess enkla potential är bättre än att köpa en nyckel färdig bil för samma pengar?

Jag har planer på att lägga ut ca 70 000 kommande året på min 940 fast jag får en evo 4 för dom pengarna, besvarar det din fråga? Jag skulle gjort det utan att tveka om jag trivts med en 740, men jag tycker att 940 är bättre än 740 så jag lägger mina pengar på det istället. Jag gillar att bygga om och trimma, det är helt och hållet individuellt och jag skriver bara vad jag tycker är värt att göra. Nog om detta, detta är inte en diskussionstråd där vi ska tjafsa om vad som är mest värt och inte, vi nöjer oss med att du har din åsikt och jag har min åsikt så kan TS få ha sin tråd till ändamålet den var tänkt till smile

Har nyligen laggt 30.000 på min 940 i enbart motor så de va inte de ja argumentera om. Blir bara trött på att de kommer 10 trådar dagligen om 740gl som de ska bytas kamaxel i och köras 8or på strippen med och ta mindre bränsle än en lupo

Förstår vad du menar, men dom flesta fixar inte det där med sökfunktionen eller så skiter dom i det.

Och same1414, jag säger bara en sak till, ska du trimma 740 och trivs med den, sök runt på forumet så lär du hitta en hel del saker du kan göra, men det kommer förmodligen bli kostsamt och det kommer att jävlas och har du inte tålamod eller kunskaper så är det bara lägga ner, har du däremot kunskaper och tålamod så är det ju bara köra! big_smile


36 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#20
blir nog att spara ihop till en b230ft motor så har jag alla mina problem lösta haha smile



Sök