3312
Sök

Volvo 740-88 som handbromsen inte vill ta på

391 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
hej. har en volvo 740-88 gle. som inte handbromsen vill ta på har provat spänna den i bilen men den tar bara litegran på vänster sida men inte på höger. har haft in den och bytt på höger sida men den är för slapp och vill inte ta. kan det vara bromsbakarna ?

460 Inlägg
22 februari 2012
volvo240_77 skrev:
hej. har en volvo 740-88 gle. som inte handbromsen vill ta på har provat spänna den i bilen men den tar bara litegran på vänster sida men inte på höger. har haft in den och bytt på höger sida men den är för slapp och vill inte ta. kan det vara bromsbakarna ?

det kan det vara, bara att du plockar loss skivan och kikar, inte svårt på 740 precis! smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

95 Inlägg
22 februari 2012
Är vajerfästet på bakaxeln helt?

391 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
jo det är helt men den vill inte ta fast än jag har bytt vajer:(

okej är det svårt att kolla bromsbakarna på en 740? hur tar man lös bromsbakarna?

95 Inlägg
23 februari 2012
volvo240_77 skrev:

okej är det svårt att kolla bromsbakarna på en 740? hur tar man lös bromsbakarna?

Ta av hjulet, lossa oket o skivan så ser du ganska fort om nåt e kass. Där vajern går in sitter en grej som gör att det tar på båda backarna, dom brukar kärva..

460 Inlägg
23 februari 2012
jannesracing skrev:
volvo240_77 skrev:

Ta av hjulet, lossa oket o skivan så ser du ganska fort om nåt e kass. Där vajern går in sitter en grej som gör att det tar på båda backarna, dom brukar kärva..

helt rätt, är bara att lossa den, slipa lite på ytan och smörja, så funkar det ett tag till smile

391 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
okej. jag har gjort det men allt verkar vara helt okej men hur får man ditt fjädrarna på bromsbakarna sen?

460 Inlägg
23 februari 2012
volvo240_77 skrev:
okej. jag har gjort det men allt verkar vara helt okej men hur får man ditt fjädrarna på bromsbakarna sen?

sätt backarna runt, sen tar du en vanlig skruvmejsel och drar fjädern så den sitter i hålet smile

Better than God \o/
1 883 Inlägg
23 februari 2012
volvo240_77 skrev:

Se så alla leder rör sig. Precis där wire går in sitter det en led som brukar rosta fast (inringad), allt måste röra sig lätt.

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ1sRv9G028AE_tg8pgxmohBynLJ4c6c7F0q_qJGO6A85F3j1CjAhTt4r7w

Bromsbackarna monteras lämpligen på samma vis de satt. wink

Glöm INTE att spänna upp backarna igen när skivan är på, görs med skruvmejsel genom att skruva på den "taggiga rullen" (no36) tills man känner att de börjar ligga emot.
Senast redigerat av MrTurbo (23 februari 2012)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

95 Inlägg
23 februari 2012
MrTurbo skrev:
volvo240_77 skrev:

Se så alla leder rör sig. Precis där wire går in sitter det en led som brukar rosta fast (inringad), allt måste röra sig lätt.

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 … CjAhTt4r7w

Glöm INTE att spänna upp backarna igen när skivan är på, görs med skruvmejsel genom att skruva på den "taggiga rullen" (no36) tills man känner att de börjar ligga emot.

Finns ingen sån man kan spänna inne i trumman på 740. Inte dom jag skruvat med i alla fall..

460 Inlägg
23 februari 2012
jannesracing skrev:
MrTurbo skrev:
volvo240_77 skrev:

Finns ingen sån man kan spänna inne i trumman på 740. Inte dom jag skruvat med i alla fall..

kom väl först på 850 iomed framhjulsdriften ? smile

766 Inlägg
23 februari 2012
Köp handbroms backarna på volvo INTE biltema för biltemas backar är för korta så handbromsen kommer ta dåligt eller inte alls

95 Inlägg
23 februari 2012
GasGlad1337 skrev:
jannesracing skrev:
MrTurbo skrev:

kom väl först på 850 iomed framhjulsdriften ? smile

Ja jag tror det var runt där, För det finns inte på dom sista 940ar heller vad jag vet smile

391 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
okej ska försöka sen men jag förstår inte hur man ska sätta fjädrarna och bromsvajern.

460 Inlägg
25 februari 2012
volvo240_77 skrev:
okej ska försöka sen men jag förstår inte hur man ska sätta fjädrarna och bromsvajern.

vajern sätter du i själva "spännaren"(den som ofta kärvar). fjädrarna ska ju dra backarna in mot navet när man släpper handbromsen om du förstår hur jag menar smile

391 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
okej då förstår jag ska försöka lite senare idag smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
26 februari 2012
man kan använda 850/x70 ställskruv

har faktist sätt 740 med ställskruven till handbromsen oxå
men aldrig på en 940

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
26 februari 2012
volvo240_77 skrev:
vad är ställskruv?

nr36 på bilden smile

sitter på vissa 740 har du ingen sån råder jag dig till att byta ut plattjärnet som sitter där till en som går att ställa

sitter orginal på 850x70 och passar utmärkt på 740/940

men har du biltema backar så kan du ta dom och kasta dom åt helvete för dom är betdligt mycket smalare än orginal och mycket sämre

så köp isånt fall orginal backar eller från något bättre reservdels ställe där grejerna har rätt mått
Senast redigerat av Growe (26 februari 2012)

Kör fort så hinner inget hända...

391 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
men vad är det för skillnad på original bromsbackar och biltemas? jag tror jag har biltemas men dom verkar inte passa:(

Sök