4046
Sök

Rengöring av motor till att se ut om ny?!!

44 Inlägg
8 september 2006
Trådstartare
Tja, ska ha min MR2 inne under vintern, vill få fram det blanka i motorn så den skiner som ny, hur ska jag göra, vad använder man sig av för verktyg för att ex komma åt i trånga utrymmen? Är ingen yrkeskunnig mekaniker för att plocka ut o plocka isär den!

/ Help!

Ta du genvägen så väntar jag där framme på dig!!

98 Inlägg
3 november 2006
Det tycks inte finnas många som håller rent under huven här, med tanke på när tråden är skapad och inget svar ännu.. Jag tänkte jag skulle låna tråden lite.. Så finns det nån som har något tips angående putsning och polering av slangar, kåpor, motorn, kylarn, och alla andra små plast/alluminium prylar under huven?
Tex verktyg, rengöringsmedel osv.. Så billigt som möjligt naturligtvis!

:D Mazda Driver :D

Gorgilus addictus
4 762 Inlägg
3 november 2006
tnygord skrev:
Det tycks inte finnas många som håller rent under huven här, med tanke på när tråden är skapad och inget svar ännu.. Jag tänkte jag skulle låna tråden lite.. Så finns det nån som har något tips angående putsning och polering av slangar, kåpor, motorn, kylarn, och alla andra små plast/alluminium prylar under huven?
Tex verktyg, rengöringsmedel osv.. Så billigt som möjligt naturligtvis!

Autosol och poler trassel...de brukar funka fin fint på te x slangar och sånt. smile

Allt för den där jävla hatten!

5 710 Inlägg
3 november 2006
Att plocka isär delarna som skall putsas typ upp generator, isug osv  är nästan ett krav.
Slangar och plastdetaljer kan man ta på plats.
En motortvätt med oljelösande medel kan vara en bra start att börja med.

Ståldetajer putsar man av med vinkelslip/borrmaskin och mjuk trissa alternativt stålborsttrissa och  lackar när smuts/rost är avlägsnat.

Aluminumdetaljer slipas till jämn yta med vinkelslip och mjuk trissa om det är gjutna detaljer.
Man fortsätter slipa med maskin och slippapper alternativt för hand och stegar sig ned i kornstorlekarna. (typ 600-800-1000-2000)
Man avslutar med torrvax och stationär polermaskin för ett toppresultat alternativt "lumptrissa" och autosol med borrmaskin. "Slutputsa" förhand går det oxo men är det minst glänsand alternativet.
Är det släta aluminumdetaljer kan man hoppa över grovslip steget.

Plast/gummidetajer
Gör rent med trasa och rengöringsmedel.
Putsa med plast/gummi glans.

Lycka till!

MVH Jonas
..............

12 086 Inlägg
3 november 2006
Börja med att ösa avfettning över allt, låt verka nån kvart och sen spruta med högtryck. Skydda fördelaren, alt rengöra/torka den efteråt. Och undvik att verkligen trycka in vatten på olämpliga ställen. Gjorde detta på mazdan och den vart skapligt mkt fräshare.. aludetaljer vart renare och glänsigare bara av tvätten.

130 Inlägg
3 november 2006
Som första steg i en motorrengöring brukar jag pensla låda och block (ej målade detaljer) med helt vanlig diesel.... låt sitta några minuter och spola av med så varmt vatten du bara kan frambringa. Även tjocka lager av olja och asfalt rinner bort utan problem. Oftast behövs bara lite finlir efteråt. Koncentrera dig på en bit i taget.
Tilläggas bör ju att jag gör detta över en grop med oljeavskiljare. Dvs inget man bör göra i garageinfarten.

Sök