ska vi försöka igen?
om startmotorn drar runt motorn med normal fart kan du nog utesluta att det är fel på den.
har du kollat jordpunkten vid batteriet?
mitsubishi brukar köra med väldigt klena jordkablar och dom har väl inte varit världsmästare i rostskydd.
från batteriet går det en jordkabel till motorn och en till karossen, om den till karossen (där styrboxen sitter) inte har riktig kontakt hittar jorden en annan väg (typ genom avgassystem/gaswire/drivaxlar) som inte är optimal men som ändå kan få saker att fungera hjälpligt om man har tur.
för att dra runt startmotorn går det en massa ström och om du inte har riktig jord till styrboxen fungerar den inte som den ska eftersom den då inte har den strömmatningen den behöver (men om du rullstartar den lyckas den få det som behövs för att driva tändning/soppa eftersom du då inte använder startmotorn)
mitsubishis styrboxar brukade kunna brinna bara av att du vred på starten innan "check engine" lampan hade slocknat så om du kör med dålig jord är det ännu större risk att det händer.
så, börja med att skruva lös och puttsa upp kontaktytorna till karossjorden så du är säker på att du har bra kontakt (helt gratis och väldigt lätt att göra)
hjälper inte det skulle jag nog försöka hitta en likadan styrbox på en skrot eller liknande och fråga om jag kunde få testa den för att se om den var orsaken till problemen.