2913
Sök

Ta i tu med rosten på bakluckan, hur gå till väga?

Trummis
404 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
#1
Tjenare.

Har en BMW E39 med några rostfläckar på bakluckan som ni kan se om ni går in på bilprofilen.

Jag är ingen lackerare på långa vägar, och kan inte så mycket om bilvård just nu. Men jag vet att man egentligen borde slipa och spackla, men det känner jag mig väldigt osäker på.

Kort men enkelt - hur tycker ni jag ska göra för att komma undan billigast och enklast? Alternativet är väl att antingen lämna in det till en lackerare som får spackla och sen lackera över rosten. Negativa med det här är att jag vet inte hur mycket det kommer kosta, och är man en fattig student som jag så måste jag försöka spara in på pengarna.
Andra alternativet är att jag gör det själv. Har till att börjat med slipat bort ytrosten med borrmaskin+sliptrissa, och sen fyllt i med rostfärg. Vad är nästa steg i så fall? Ska jag köpa grundfärg+lack och bara måla över? Eller ska jag köpa något spackelkit, och försöka spackla själv? Är som sagt väldigt osäker angående spackling.

Det här måste inte bli i toppklass helt perfekt, men ändå rätt snyggt. Har inget emot att man ser färgskadan om man går fram och kollar noggrant, men att bakluckan ser bra ut i helhet.

Hoppas ni förstår mitt problem! Kan fixa några närbilder på angripna områdena om det behövs!

Tack på förhand.

* Studerande *
563 Inlägg
26 februari 2012
#2
Hej!


Personligen skulle man ha slipat (maskin alt. papper beroende på rostskada), lagt på primer & sen lagt på färglack/klarlack.

(Själv inhandlade man primer, färglack & klarlack från Schmiedmann.se. Allt BMW-orginal produkter. Du får/hittar även exakt samma färgnyans/kod).


Är det större rostangrepp så borde man punktblästra och lägga på en rostskyddande grundfärg (hade undvikit spackel).



Din bild/fordon

http://i40.tinypic.com/2a5hco.png
Senast redigerat av Ljepone (26 februari 2012)


1 319 Inlägg
26 februari 2012
#3
Ljepone skrev:
Hej!


Personligen skulle man ha slipat (maskin alt. papper beroende på rostskada), lagt på primer & sen lagt på färglack/klarlack.

(Själv inhandlade man primer, färglack & klarlack från Schmiedmann.se. Allt BMW-orginal produkter. Du får/hittar även exakt samma färgnyans/kod).


Är det större rostangrepp så borde man punktblästra och lägga på en rostskyddande grundfärg (hade undvikit spackel).



Din bild/fordon

http://i40.tinypic.com/2a5hco.png

Själv tycker jag det ser ut som rostskadan kommit från insidan och gått ut,lite svårt att se pga dålig bild..

Vilket innebär att slipar du på detta så blir det hål,= få tag på en bättre lucka..

Varför ska man undvika spackel Ljepone? det kommer ju bli ojämt som satan och se skit ut om han inte spacklar..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

Trummis
404 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
#4
Ljepone skrev:
Hej!


Personligen skulle man ha slipat (maskin alt. papper beroende på rostskada), lagt på primer & sen lagt på färglack/klarlack.

(Själv inhandlade man primer, färglack & klarlack från Schmiedmann.se. Allt BMW-orginal produkter. Du får/hittar även exakt samma färgnyans/kod).


Är det större rostangrepp så borde man punktblästra och lägga på en rostskyddande grundfärg (hade undvikit spackel).



Din bild/fordon

http://i40.tinypic.com/2a5hco.png

Tack för svaret! Känner nu att min bild inte var så bra. Ska fixa några bra bilder imorgon så att ni kan se mer exakt hur det ser ut.

De verkar inte ha min färg på Schmiedmann, så det får nog bli att antingen köpa från BMW här i Göteborg, eller beställa hem något sånt här eller liknande.

Vet inte hur primer ser ut eller vad jag ska söka på, så en länk där skulle uppskattas smile Är färglack/klarlack samma sak? Har ju redan slipat bort en del av rosten, och haft på rostskyddande färg. Skulle jag då kunna ha klarlack rakt på den? Eller måste jag köpa primer?

Punktblästra lät väldigt avancerat och farligt, kanske inte något som jag som är så okunnig ska ge mig på tongue

Men som sagt, fixar bättre bilder imorgon. Den som du såg där ger ingen bra bild av läget.

Tack för svaret!

Trummis
404 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
#5
Volvofarfar skrev:
Ljepone skrev:
Hej!


Personligen skulle man ha slipat (maskin alt. papper beroende på rostskada), lagt på primer & sen lagt på färglack/klarlack.

(Själv inhandlade man primer, färglack & klarlack från Schmiedmann.se. Allt BMW-orginal produkter. Du får/hittar även exakt samma färgnyans/kod).


Är det större rostangrepp så borde man punktblästra och lägga på en rostskyddande grundfärg (hade undvikit spackel).



Din bild/fordon

http://i40.tinypic.com/2a5hco.png

Själv tycker jag det ser ut som rostskadan kommit från insidan och gått ut,lite svårt att se pga dålig bild..

Vilket innebär att slipar du på detta så blir det hål,= få tag på en bättre lucka..

Varför ska man undvika spackel Ljepone? det kommer ju bli ojämt som satan och se skit ut om han inte spacklar..

Jag vet, väldigt dålig bild. Tycker ni kan avvakta med "utredning" tills jag fixat bilder imorgon! tongue

Trummis
404 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
#6
Tjenare! Här kommer jag med massa bilder! http://imgur.com/a/IqFV3

Bild 1 misstänker jag att det räcker att bara måla
Bild 2 antar jag att man kommer behöva slipa eller något
Bild 3 tror jag också det räcker bara med att måla
Bild 4 räcker det nog också bara att måla

Alltså, det ni ser på bild 4 är värst drabbad. Alla andra ställen är platta och raka, förutom bild 4.

Kolla på bilderna och säg vad ni tror!

* Studerande *
563 Inlägg
27 februari 2012
#7
Se där, nu blev det oerhört bättre smile (Tråkigt dock ang, rosten).

Det "ser trots inte så farligt ut" är min första tanke, men det kan dock finnas en hel del rost/djup som ligger under "ytrosten" (detta ser man tydligt när man väl börjar slipa/blästra). 

Nu vet jag inte hur/vad du tänkt göra exakt eller "bära" dig åt. Men med tanke på det man ser på bilderna, så hade jag börjat slipa ner området (om du ej tänker blästra, så funkar en excenterslip/dremel eller någon grov fil) om du vill köra för hand så använd sandpapper & känn dig fram med handen/fingrarna.  Ett tips är att "knacka" sig fram med fingrarna.


Om du nu bestämmer dig för att spackla, så spackla efter att du lagt en rostskyddsprimer och rengjort ordentligt med ex: T-röd/sprit och därefter spackel (Om det icke fäster så har du lagt på för mkt spackel eller så är spacklet/underarbetet dåligt, finns även risk att de nöts bort & rosten kommer tillbaks).


Men jag rekommenderar rostskyddsprimer (valfri). 1K Multi-Grundierfüller Grau & Sprayfärg samt klarlack (BmW Orginal).


* Studerande *
563 Inlägg
27 februari 2012
#8
RearWheelDrive skrev:
Naikon skrev:
Tjenare! Här kommer jag med massa bilder! http://imgur.com/a/IqFV3

Bild 1 misstänker jag att det räcker att bara måla
Bild 2 antar jag att man kommer behöva slipa eller något
Bild 3 tror jag också det räcker bara med att måla
Bild 4 räcker det nog också bara att måla

Alltså, det ni ser på bild 4 är värst drabbad. Alla andra ställen är platta och raka, förutom bild 4.

Kolla på bilderna och säg vad ni tror!

Jag skulle försöka hitta en beganad lucka ist.

Men om du ska fixa detta så slipa tills det är helt rent. annars kommer det tillbaka efter ett par månader.
Visst om du vill lära dig så är det bra object!

Tycker själv att byta baklucka kan bli biligare, då färgen kan va dyr + allt du behöver.

Ett annat alternativ, absolut!

En begagnad baklucka & övriga reserv& orginaldelar hittar du hos bildelsbasen.se eller laga.se.



Sök