4237
Sök

Billjudsbygge, vilka komponenter bör jag använda?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 mars 2012
#21
Noiseprojekt skrev:
gurenius skrev:
Noiseprojekt skrev:

Okej, har du nån rekommendation?

Jag hade definitivt övervägt Mosconis 6to8. Den är ny, jag har inte lyssnat på den än.

Okej, då ska jag kika lite på Mosconi! 
Tackar!! smile

Ligger förbaskat bra i pris..speciellt när man ser HUR den kan användas.
EQ o komp UTAN fasta värden (man kan själv skriva in EXAKT frekvens man vill påverka) är bara ett par exempel...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 523 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
#22
Lonefox skrev:
Ligger förbaskat bra i pris..speciellt när man ser HUR den kan användas.
EQ o komp UTAN fasta värden (man kan själv skriva in EXAKT frekvens man vill påverka) är bara ett par exempel...

Det låter inte fel faktiskt!
Ligger ju lite högre i pris än Bit One men Mosconi'n verkar vara mindre och smidigare!


1 727 Inlägg
2 mars 2012
#23
ChriZtoffer skrev:
H100 har väl bara front, rear, sub/center?

Så eller ren 3-väg.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

200 Inlägg
3 mars 2012
#24
gurenius skrev:
Jampa skrev:
Jag kör midbasen och mellanregistret på två separata steg delade med deras filtrer fast på samma lågnivå utgång. Men dom sitter så tätt så jag tror inte det gör så mycket vid dom frekvenserna. Då kanske man kan komma undan extra processorn, om man redan har en i stereon vill säga. Det borde kunna funka på diskant och mellan med beroende på placeringen. Bara en tanke.

Visst fungerar det men tänker man i dessa banor kanske man istället ska fundera på varför man vill ha så många högtalare?

Passiv delning för diskant och mellanregister är inte kul men kan vara nödvändigt ibland. Inget att rekommendera om man vill göra rätt från början. Det är inte roligt att ha köpt fina grejor och sen inse efter en provspelning att diskanten måste flyttas/ändra nivå/tidskompas - och så behöver man plötsligt byta huvudenhet, köpa processor, nytt steg och dra nya kablar. Jodå, jag har gjort misstaget själv. roll

Jag har svårt att tänka mig en lösning där mellanregister och midbas kan sitta så tätt ihop att det skulle fungera att spela dem med samma signal. Det lär bli en super-kompromiss nånstans (fas/tid eller låda) som man aldrig kan rätta till. Hur är ditt monterat?

Jag har bilder upplagda på min sida. Jag har en P88-RSII som huvudenhet, och anledningen till att jag har 3-vägs fram är för att mellanregistrerna som är DDA 5,25" ger den ljudåtergivning jag vill ha, de klarar av frekvenser upp till 20.000 hz och ett tag hade jag de som bredbandselement efter att originaldiskanterna i min E39:a gick sönder, vilket funkade överraskande bra men DDAT 28-diskanterna kunde spela ända ner till 2000 hz, så med dom på brädan så lyftes ljudbilden rejält för att inte tala om detaljerna i diskanten. Jag trodde aldrig det skulle göra så stor skillnad men så har dom ett frekvensomfång upp till 30.000 hz också. .

Midbasarna som är DDW6,5" gav punchen som saknades innan. De ska kunna spela upp till ca: 3.000 Hz men dom återger inte sång lika bra som DDA5,25" så därför behöll jag dom och delade av DDW6,5:orna till 500 Hz, inte så dåligt för en subbas ändå. Sedan jag skaffade midbasarna så har jag kunnat höja volymen såpass mycket att jag höjt delningen på diskanterna till 3.500 Hz för att vara på den säkra sidan, jag kör ändå med ett RF T400-2 steg till bara dom, fast dom verkar tåla hur mycket som helst.

Jag mätte idag avståndet till öronen där jag satt från alla element i framsystemet för att se de teoretiska fasförskutningarna. Måtten är med ett par centimeters noggrannhet: V-diskant 89 cm, V-mellan 89 cm, V-Midbasar 89 cm samt 99 cm. H-diskant 128 cm, H-mellan 134 cm, midbasar 134 cm samt 138 cm.

Vid 500 hz måste avstånden mellan två högtalare vara på 33 cm för att en utsläckning vid 180 graders fasfel ska kunna ske så jag klarar mig i det avseendet. Men detta är ju bara vid delningsfrekvensen, så det borde inte påverka så mycket. Man rör ju runt huvudet så alla vinklar och avstånd ändras lite hela tiden ändå. Jag tror att multipla högtalare på samma frekvenser kan ge upphov till ännu större problem, speciellt vid höga frekvenser då en centimeter vid 16.000 hz kan ge en teoretisk utsläckning, rätta mig om jag har fel. Jag tror dessutom att det mest är tidsförskutningen mellan höger och vänster kanal som ändrar ljudbilden mer radikalt, mellan mellanregistret och midbasen kan det ju bara bli fasfel vid delningsfrekvensen, sedan skiljs ljuden åt totalt och alla ljud i musiken är långt ifrån så synkade ändå så man märker nog inte så mycket. Dessa fasfel blir ännu mer marginella när högtalarna sitter tätt. Att röra huvudet några centimeter ger till exempel stora interferencer i diskantljuden som förmodligen kommer från studs på inredningen. Dessutom så blir det enorma fasförskutningar i passiva filter som varierar med brantheten vad jag har förstått. Jag har försökt att hålla antalet högtalare som spelar samma signal till så få som möjligt av denna anledning och effektuttaget från dessa så högt som möjligt i stället.

Hur som helst så blev jag väldigt nöjd med avståndsmätningen. Jag har sagt många gånger att bilen är som byggd för ljud men det kanske inte alltid stämmer med verkligheten, i alla fall inte gällande kupévolymen och den slamrande bakrutan. Men jag ska lägga upp mer bilder på min sida senare så ska ni få se vad jag menar:D

Dock så tror jag midbasarna hamnar lite i ofas ibland ser det ut som, men det beror säkert på osymmetri i dörren eller så är det omöjligt att synka två element exakt bl.a. p.g.a. de ibland oförutsägbara fysiska lagarna. Det var kanske det Thomas på DD menade gällande flera basar, fast vill man ha något stereoljud är man ju så illa tvungen:lol:

Sen att jag kunde kört VO-serien med större tum direkt är en annan sak men det hade krävt mycket mer arbete på dörrarna, men vi får väl se. Även om jag är väldigt nöjd som det är så kan jag inte låta bli att drömma, men det är ju halva nöjet:)) Jag ska börja med diverse mätningar snart som ska bli spännande.

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!

1 631 Inlägg
3 mars 2012
#25
Med risk för att låta som en besserwisser... Men jag tar risken. Din installation ska inte ses som inspiration till trådskaparen! Jag ser flera problem med den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/137/136128/136128-9dc996cea2d81cdf5c6c840164e0f405.jpg

- Mellanregister mitt på dörr ger ingen bra scenbild, framförallt blir höjd och bredd inte bra men även avstånd till scenen blir konstigt. Scenens "mått" och stabilitet är en mycket viktig parameter för bra totalupplevelse.
- Mellanregister spelar antingen i en för liten plastlåda (E39 original) - eller ut i dörren där det isåfall delar låda med middarna(?)
- Mellanregister i dörr och diskant på brädan ger stora upplevda fasfel oavsett om avståndet är lika
- Det är en intressant delning du valt mellan mid och mellanregister. Anledningen till detta gissar jag är att dina mellanregister inte kan spela som tänkt i den lilla lådan?

Ditt resonemang om utsläckning saknar relevans här. Det är inte en hel utsläckning man talar om vid fasfel. Att man "inte märker så mycket" kanske har att göra med lyssningsvana och krav på hur det ska låta?



PS: Din installation skulle förmodligen låta betydligt bättre med diskanten monterad precis bredvid mellanregistret. Någon scenbild blir det ändå inte men frekvens/fas kommer fungera bättre.

PS2: Istället för att börja med "diverse mätningar" så är ett par bra öron ett bättre hjälpmedel

PS3: Kom ut och tävla nästa säsong - det finns klasser som funkar även för dem som inte har högtalare på brädan - du kommer få ut massor av det!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

200 Inlägg
3 mars 2012
#26
Det var inte menat som en inspiration men att ge hoppet för att man skulle slippa 4-vägs HE eller processor för varje kanal. Min installation var relativt enkel och praktisk i den bemärkelsen. Jag har varit förbi flera butiker som har sagt att det inte var ofta de hört ett sådant välljudande och kraftigt framsystem, och det var ju ett sånt ljud jag ville uppnå.

Mina diskanter är ännu inte fastsatta då jag experimenterar med olika placeringar. Sämst tycker jag om när diskanterna sitter på stolpen fram spelandes emot varandra. Näst sämst när de sitter långt nere vid mellanregistret.
Nu sitter dom på panelen snett uppåt längst åt dörren åt vardera sida. Då tycker jag att det blir en bra stereoseparation mm. förutom studset mot sidorutan men det har jag en idé för.
Jag tycker att man får ett otrevligt ljud när diskanter och mellanregister är på brädan nära rutan jag har alltid upplevt att det blir en hemsk resonans av det som jag inte tål, så skär det lätt i öronen tycker jag, i varje fall när man spelar högt.

Mellanregistrena sitter vid knähöjd lite vinklade i originallådan, och eftersom jag sitter lågt ner och lutat så kommer dom upp tillräckligt tycker jag.
Delningen är en kompromiss för att få maximalt tryck med minsta distorsion från alla högtalare. Det råkade bli samma delning som är vanligt i många hifihögtalare hemma. Jag var tvungen att höja delningen på mellan registret på slutsteget som är ett RF T600-2 börjar klippa annars p.g.a. superpositioner när ljudvågor från flera ljud går ihop och blir stora vid vissa punkter, detta kunde höras tydligt på sång t.ex. Sedan kunde jag höja mycket mer igen.
Jag kan lova att mellan och midbasar sitter i olika kammare och att en större låda till mellanregistret inte hade hjälpt till ett skvatt förutom att ta bort en del onödig resonans upp till 2-300 Hz. Redan då hade jag ett par tusen watt bas att försöka få till midbasen med från ett par 5,25", och även om de var hur grymma som helst så räcker det inte. Jag har blivit rekommenderad att ha 4st 6,5" midbasar i varje dörr till och med.

Så Psyclone kanske vore nåt men då har väl alla en massa högtalare och det vill jag slippa.
Jag har lyssnat varje dag i timmar på musik i bilen i 20 år men det är först nu jag börjar förstå vad jag ska leta efter så det har väl tagit sin tid men det blir ju så om man inte haft de rätta förutsättningarna. Att stå vid en vägg med 32 st EV18" basar för ena kanalen bara, kan göra så att man får lite andra krav:)), men jag har dock alltid uppskattat ett par fina hörlurar och sysslat med musik så en del lyssningsvana har jag hoppas jag.
Det vore dock kul att bli bedömd och höra på andras anläggningar faktiskt, oavsett typ av tävling och klass.

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!

1 523 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
#27
Jampa skrev:
Sämst tycker jag om när diskanterna sitter på stolpen fram spelandes emot varandra

Ställer du hemhögtalarna så dom spelar mot varandra också?

Du ska alltid försöka få konernas sammanstrålnings punkt riktad mot örat på båda sidor, även om punkten måste reflekteras i framrutan.

Kolla på ett spridningsdiagram så får du se...


1 727 Inlägg
3 mars 2012
#28
Jampa skrev:
Det var inte menat som en inspiration men att ge hoppet för att man skulle slippa 4-vägs HE eller processor för varje kanal.

Jag har varit förbi flera butiker som har sagt att det inte var ofta de hört ett sådant välljudande och kraftigt framsystem,

och det var ju ett sånt ljud jag ville uppnå.

Det behövs DSP på varje kanal om man ska tävla i SQ som "Noiseprojekt" siktar på.

Hoppas du kommer förbi mig någon gång(nyfiken)
Då kan du även få lyssna på en uppsättning som liknar din(dock inte samma fabrikat),
både med och utan DSP.

Huvudsaken är att du är nöjd!

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

1 727 Inlägg
3 mars 2012
#29
gurenius skrev:
Jag hade definitivt övervägt Mosconis 6to8. Den är ny, jag har inte lyssnat på den än.

Snart är den här för test. wink

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

1 523 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
#30
Horsyhorse skrev:
Jampa skrev:
Det var inte menat som en inspiration men att ge hoppet för att man skulle slippa 4-vägs HE eller processor för varje kanal.

Jag har varit förbi flera butiker som har sagt att det inte var ofta de hört ett sådant välljudande och kraftigt framsystem,

och det var ju ett sånt ljud jag ville uppnå.

Det behövs DSP på varje kanal om man ska tävla i SQ som "Noiseprojekt" siktar på.

Hoppas du kommer förbi mig någon gång(nyfiken)
Då kan du även få lyssna på en uppsättning som liknar din(dock inte samma fabrikat),
både med och utan DSP.

Huvudsaken är att du är nöjd!

Pierre

Pierre, lägg inte ner för mycket energi det där geniet! smile


Som det ser ut nu så siktar jag på ett 3 vägs aktivt delat framsystem
Med P88an och en processor, kikar ju som sagt på Mosconi och Bit One

Problemet är ju som vanligt att pengarna ska fram nånstans ifrån till kablar, batterier, steg etc..
//Danne


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 mars 2012
#31
Noiseprojekt skrev:
Jampa skrev:
Sämst tycker jag om när diskanterna sitter på stolpen fram spelandes emot varandra

Ställer du hemhögtalarna så dom spelar mot varandra också?

Du ska alltid försöka få konernas sammanstrålnings punkt riktad mot örat på båda sidor, även om punkten måste reflekteras i framrutan.

Kolla på ett spridningsdiagram så får du se...

Gör du så med tex. Focals diskanter med inverterade domar så får du se vad som händer wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 523 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
#32
Lonefox skrev:
Noiseprojekt skrev:
Jampa skrev:
Sämst tycker jag om när diskanterna sitter på stolpen fram spelandes emot varandra

Ställer du hemhögtalarna så dom spelar mot varandra också?

Du ska alltid försöka få konernas sammanstrålnings punkt riktad mot örat på båda sidor, även om punkten måste reflekteras i framrutan.

Kolla på ett spridningsdiagram så får du se...

Gör du så med tex. Focals diskanter med inverterade domar så får du se vad som händer wink

Nu snackar du gojja! wink
inverterad dome?
Låter intressant!! smile


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 mars 2012
#33
http://www.pood.audiofookus.ee/img/p/792-976-large.jpg

TNK-diskanten som återfinns i K2 Power-serien. Samma diskant i tvåvägssystemen, men en lite annan version (annan FS o lite så) i trevägssystemet.

K2P 130KR som för örigt är ett förbannat trevligt kit:
http://www.sextonsdirect.co.uk/prodimages/fronprod130%20KRgiant.jpg
(Jag kan rekomendera 5l slutet till dessa mellanregister....ett satans klipp i övre midbasen då de drevs av ett LRx 5.1 på klass AB-kanalerna, runda slängar 175 specade rms-watt....använde nog inte så mkt mer än 75-80W som mest)

Dessa diskanter blir lätt rätt vassa helt on-axis.....
Detta gäller även BE-diskanterna....
Spridingen på dem är sådan att de funkar riktigt bra riktade rakt emot varandra i tex. a-stolparna en dryg dm ovanför i-brädan. Det GÅR ju att labba bort med EQ....men ändå....
Senast redigerat av Lonefox (4 mars 2012)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 523 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
#34
Okej, det är ett vänt membran alltså!
Borde inte den bli mer riktningskänslig än en vanlig?

Varför inte bygga rätt från början o rikta diskanterna...?


200 Inlägg
4 mars 2012
#35
Horsyhorse skrev:
Jampa skrev:
Det var inte menat som en inspiration men att ge hoppet för att man skulle slippa 4-vägs HE eller processor för varje kanal.

Jag har varit förbi flera butiker som har sagt att det inte var ofta de hört ett sådant välljudande och kraftigt framsystem,

och det var ju ett sånt ljud jag ville uppnå.

Det behövs DSP på varje kanal om man ska tävla i SQ som "Noiseprojekt" siktar på.

Hoppas du kommer förbi mig någon gång(nyfiken)
Då kan du även få lyssna på en uppsättning som liknar din(dock inte samma fabrikat),
både med och utan DSP.

Huvudsaken är att du är nöjd!

Pierre

Jag förstår.

Det vore kul att träffas och lyssna lite:). Jag skickar ett PM.

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!

200 Inlägg
4 mars 2012
#36
Noiseprojekt skrev:
Jampa skrev:
Sämst tycker jag om när diskanterna sitter på stolpen fram spelandes emot varandra

Ställer du hemhögtalarna så dom spelar mot varandra också?

Du ska alltid försöka få konernas sammanstrålnings punkt riktad mot örat på båda sidor, även om punkten måste reflekteras i framrutan.

Kolla på ett spridningsdiagram så får du se...

Jag har högtalarna riktade parallellt framåt hemma som diskanterna i bilen nästan. Det är dock en del eller "rätt många" som tycker att det funkar att ha diskanterna riktade emot varandra. Men alla har olika smak.

Riktning mot öronen är åter igen en smakfråga. Här så tyckte jag inte att fördelarna uppvägde tillräckligt när även passagerarna är värda lite ljud. Jag tycker man dessutom förlorar en del separation genom att det kanske sammanstrålas för mycket på så sätt. Det vore dock kul att testa med en inverterad dome-diskant för att studsa mot rutan med. Dock så tycker jag att det blir en viss megafonförstärkning med mellanregister mot rutan som med alla diskanter jag provat med. Bra för effektivitet men sämre för den högre resonansen och/eller dubbelsignalen som blir från ruta och element samtidigt fast i ofas tyckte jag beroende på avstånd mellan element och rutan. Jag har dessutom läst att man ska undvika att ha diskanter placerade i hörn vilket jag kan hålla med om, men det kanske funkar bra i vissa fall.

Ett program kan ge bra riktlinjer. Men det ger även lite hjärna och inte minst öron som Gurre sade. Lycka till med bygget!
Senast redigerat av Jampa (4 mars 2012)

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!

1 631 Inlägg
5 mars 2012
#37
Jampa skrev:
Det var inte menat som en inspiration men att ge hoppet för att man skulle slippa 4-vägs HE eller processor för varje kanal.

Det finns ingen poäng med att slippa annat än att tillfälligt spara några kronor.

Jampa skrev:
Jag tycker att man får ett otrevligt ljud när diskanter och mellanregister är på brädan nära rutan jag har alltid upplevt att det blir en hemsk resonans av det som jag inte tål, så skär det lätt i öronen tycker jag, i varje fall när man spelar högt.

Du saknar förmodligen referenser på hur bra bilar kan låta. De allra bästa bilarna jag hört på Europa-nivå har haft elementen monterade på brädan. En hemsk resonans ska naturligtvis inte vara där.

Jampa skrev:
Jag var tvungen att höja delningen på mellan registret på slutsteget som är ett RF T600-2 börjar klippa annars p.g.a. superpositioner när ljudvågor från flera ljud går ihop och blir stora vid vissa punkter, detta kunde höras tydligt på sång t.ex.

Say what???

Jampa skrev:
Så Psyclone kanske vore nåt men då har väl alla en massa högtalare och det vill jag slippa.

Jag hade inget annat än SQ i tankarna. Det är SQ denna tråden handlar om. Finns SQ-klasser för dig med, tror du hade haft nytta av det.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

200 Inlägg
5 mars 2012
#38
gurenius skrev:
Jampa skrev:
Det var inte menat som en inspiration men att ge hoppet för att man skulle slippa 4-vägs HE eller processor för varje kanal.

Det finns ingen poäng med att slippa annat än att tillfälligt spara några kronor.

Jampa skrev:
Jag tycker att man får ett otrevligt ljud när diskanter och mellanregister är på brädan nära rutan jag har alltid upplevt att det blir en hemsk resonans av det som jag inte tål, så skär det lätt i öronen tycker jag, i varje fall när man spelar högt.

Du saknar förmodligen referenser på hur bra bilar kan låta. De allra bästa bilarna jag hört på Europa-nivå har haft elementen monterade på brädan. En hemsk resonans ska naturligtvis inte vara där.

Jampa skrev:
Jag var tvungen att höja delningen på mellan registret på slutsteget som är ett RF T600-2 börjar klippa annars p.g.a. superpositioner när ljudvågor från flera ljud går ihop och blir stora vid vissa punkter, detta kunde höras tydligt på sång t.ex.

Say what???

Jampa skrev:
Så Psyclone kanske vore nåt men då har väl alla en massa högtalare och det vill jag slippa.

Jag hade inget annat än SQ i tankarna. Det är SQ denna tråden handlar om. Finns SQ-klasser för dig med, tror du hade haft nytta av det.

Jag tyckte bara att man fick så pass stora fasförskutningar i andra sammanhang så jag trodde kanske att det inte skulle göra så mycket att delar kanaler för midbas och mellan om de sitter tätt. Men jag tackar för ditt pedagogiska sätt att lägga ut bilder och dissa min installation fast jag bara ville hjälpa till på en punkt, och när jag sen svarar på din fråga eller kritik om min setup och delning, då verkar det på dina kommentarer som om du själv hade haft samma bil och utrustning, och när jag sedan själv kritiserar på något då verkar inte finnas någon relevans i nåt jag säger. Jag kanske inbildat mig vad jag hört i min bil och jag antar att max poäng på en fysiktenta på KTH inte räcker för att försöka sig på SQ men man kan lära sig någonting om ljudvågor ändå oavsett vad de må kallas.

Klart att det finns bilar som vissa principer passar på men det var inte dom jag kritiserade. Nästa gång du vill hjälpa någon så försök att inte vara så negativ, då blir det lätt så här och det är bara slöseri med tid, och du hade verkligen inte behövt lägga in det sista inlägget och fortsätta nöta på detta då jag tror folk redan fattar.
Du sade redan att jag skulle ha stor nytta med SQ-tävlingar.
Senast redigerat av Jampa (5 mars 2012)

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!

1 631 Inlägg
16 mars 2012
#39
Ber om ursäkt att du uppfattat mig som negativ. Första gången jag hör det på 1500 inlägg men någon gång ska vara den första. Sorry.

Att du får mothugg måste du räkna med när du presenterar förslag som strider mot etablerade principer. Du använder själv din egen bil som referens så därför kommenterade jag din installation och gav tips på förbättring.

Gång på gång ser vi på Garaget tips som i all välmening tyvärr inte hjälper trådskaparen. Detta var precis ett sånt.


PS: Jo, jag har själv en BMW E39, därför blev jag extra intresserad av din installation.
PS2: Din fysiktenta är säkert värdefull.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 523 Inlägg
16 mars 2012
Trådstartare
#40
Kan poängtera att Gurenius är en av dom första jag lyssnar på.

Vet att han varit med i gamet länge och har sett hans byggen, så jag litar på hans omdöme och rekommendationer!

//Danne



Sök