gurenius skrev:
Jampa skrev:
Jag kör midbasen och mellanregistret på två separata steg delade med deras filtrer fast på samma lågnivå utgång. Men dom sitter så tätt så jag tror inte det gör så mycket vid dom frekvenserna. Då kanske man kan komma undan extra processorn, om man redan har en i stereon vill säga. Det borde kunna funka på diskant och mellan med beroende på placeringen. Bara en tanke.
Visst fungerar det men tänker man i dessa banor kanske man istället ska fundera på varför man vill ha så många högtalare?
Passiv delning för diskant och mellanregister är inte kul men kan vara nödvändigt ibland. Inget att rekommendera om man vill göra rätt från början. Det är inte roligt att ha köpt fina grejor och sen inse efter en provspelning att diskanten måste flyttas/ändra nivå/tidskompas - och så behöver man plötsligt byta huvudenhet, köpa processor, nytt steg och dra nya kablar. Jodå, jag har gjort misstaget själv.
Jag har svårt att tänka mig en lösning där mellanregister och midbas kan sitta så tätt ihop att det skulle fungera att spela dem med samma signal. Det lär bli en super-kompromiss nånstans (fas/tid eller låda) som man aldrig kan rätta till. Hur är ditt monterat?
Jag har bilder upplagda på min sida. Jag har en P88-RSII som huvudenhet, och anledningen till att jag har 3-vägs fram är för att mellanregistrerna som är DDA 5,25" ger den ljudåtergivning jag vill ha, de klarar av frekvenser upp till 20.000 hz och ett tag hade jag de som bredbandselement efter att originaldiskanterna i min E39:a gick sönder, vilket funkade överraskande bra men DDAT 28-diskanterna kunde spela ända ner till 2000 hz, så med dom på brädan så lyftes ljudbilden rejält för att inte tala om detaljerna i diskanten. Jag trodde aldrig det skulle göra så stor skillnad men så har dom ett frekvensomfång upp till 30.000 hz också. .
Midbasarna som är DDW6,5" gav punchen som saknades innan. De ska kunna spela upp till ca: 3.000 Hz men dom återger inte sång lika bra som DDA5,25" så därför behöll jag dom och delade av DDW6,5:orna till 500 Hz, inte så dåligt för en subbas ändå. Sedan jag skaffade midbasarna så har jag kunnat höja volymen såpass mycket att jag höjt delningen på diskanterna till 3.500 Hz för att vara på den säkra sidan, jag kör ändå med ett RF T400-2 steg till bara dom, fast dom verkar tåla hur mycket som helst.
Jag mätte idag avståndet till öronen där jag satt från alla element i framsystemet för att se de teoretiska fasförskutningarna. Måtten är med ett par centimeters noggrannhet: V-diskant 89 cm, V-mellan 89 cm, V-Midbasar 89 cm samt 99 cm. H-diskant 128 cm, H-mellan 134 cm, midbasar 134 cm samt 138 cm.
Vid 500 hz måste avstånden mellan två högtalare vara på 33 cm för att en utsläckning vid 180 graders fasfel ska kunna ske så jag klarar mig i det avseendet. Men detta är ju bara vid delningsfrekvensen, så det borde inte påverka så mycket. Man rör ju runt huvudet så alla vinklar och avstånd ändras lite hela tiden ändå. Jag tror att multipla högtalare på samma frekvenser kan ge upphov till ännu större problem, speciellt vid höga frekvenser då en centimeter vid 16.000 hz kan ge en teoretisk utsläckning, rätta mig om jag har fel. Jag tror dessutom att det mest är tidsförskutningen mellan höger och vänster kanal som ändrar ljudbilden mer radikalt, mellan mellanregistret och midbasen kan det ju bara bli fasfel vid delningsfrekvensen, sedan skiljs ljuden åt totalt och alla ljud i musiken är långt ifrån så synkade ändå så man märker nog inte så mycket. Dessa fasfel blir ännu mer marginella när högtalarna sitter tätt. Att röra huvudet några centimeter ger till exempel stora interferencer i diskantljuden som förmodligen kommer från studs på inredningen. Dessutom så blir det enorma fasförskutningar i passiva filter som varierar med brantheten vad jag har förstått. Jag har försökt att hålla antalet högtalare som spelar samma signal till så få som möjligt av denna anledning och effektuttaget från dessa så högt som möjligt i stället.
Hur som helst så blev jag väldigt nöjd med avståndsmätningen. Jag har sagt många gånger att bilen är som byggd för ljud men det kanske inte alltid stämmer med verkligheten, i alla fall inte gällande kupévolymen och den slamrande bakrutan. Men jag ska lägga upp mer bilder på min sida senare så ska ni få se vad jag menar:D
Dock så tror jag midbasarna hamnar lite i ofas ibland ser det ut som, men det beror säkert på osymmetri i dörren eller så är det omöjligt att synka två element exakt bl.a. p.g.a. de ibland oförutsägbara fysiska lagarna. Det var kanske det Thomas på DD menade gällande flera basar, fast vill man ha något stereoljud är man ju så illa tvungen:lol:
Sen att jag kunde kört VO-serien med större tum direkt är en annan sak men det hade krävt mycket mer arbete på dörrarna, men vi får väl se. Även om jag är väldigt nöjd som det är så kan jag inte låta bli att drömma, men det är ju halva nöjet:)) Jag ska börja med diverse mätningar snart som ska bli spännande.