3207
Sök

850 t5 lambda blincka till

84 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
Hejsan tog ut 850n idag har stått crika 1 månad innan den blev körd sist har startat den ngn gång där imellan.  Idag näar jag kört den varv och skulle dra på blincka lambdan till och bilen hosta men dog inte, körde vidare och drog på iegn den här gången gick de hur bar som helst gick som ett spjut, hände ca 3 min senare igen att den lambdan lyste till och motorn hacka lite  men gick sedan hur fint som helst. vad är det som händer ?

Att tilllägga är att bilen är chippad och har öppen dump

583 Inlägg
2 mars 2012
"Lambdan" är så kallat styrelektronik lampan.

Du har säkerligen en felkod lagrad i bilens styrdator. Läs ut koden.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

84 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
jaja får väll göra de sjukt drygt med blinkoder bara sad

114 Inlägg
4 mars 2012
Hej volvomalle!

Det är vinter ( till en viss del iaf ) och bilen har stått stilla under en längre period, jag tror att det kan vara kondens som har kommit in i förbränningen eller bara varit i avgasröret. anledningen till att lambdan blinkar till är för att det är en "syre sensor" som man kan säga mäter syret, så man inte har för lite eller för mycket i bränsle / luft blandningen. smile

Kan även bero på vad herren skrev ovan! Jag har inte varit på en 850 men är rätt säker på att dem har OBD uttag och inte en liten dosa som volvo 940 t.ex. så det blir lite svårare då för att OBD datorer är dyra. men själva jobbet att radera felkoder tar inte ens 2minuter! Du nämner blinkkoder, dem är otroligt lätta att radera bort, man ska bara veta i vilket hål man sätter bläcket i. sen är det trycka 1gång, vänta så alla blinkkoder har visats och hålla 10sek släppa sen blinkar den till några gånger sen hålla igen 10sek. om jag inte missminner mig!

Mvh
mikkoThaman

Sök