När jag tar bort kontakten till tomgångsmotorn så dör bilen så den funkar nog.
rudarmy: har bytt allt spolar, stift, kablar, soppafilter samt kontakterna till spolarna då dom hade ärgat sönder. tänkte om det va någon givare så borde den sätta felkod...lr har jag fel? dock sa volvo nåt om någon givare..
Har pillat lite mera med bilen idag.. alla bulltar till Dp satt lösa ...hjälpte inte. gav mig på tempgivaren på IC och kopplade ut den och då gick bilen bra utan hack osv..dock blev turbon lite röd skrev förut att den va ny men kollade närmare på kvittot och det va nog motortempgivaren som va bytt.
Är motortempgivare detsamma som vattentempgivare? Sitter vid termostaten?
tror det om, för det är den som är bytt...och enl kvittot så kostade den 331kr vilket den gör på mekonomen så det borde va den..för den andra givaren hittar jag inte, så det blir att beställa ny från volvo.
Ska beställa lite delar nu igen... så blir ny främre lambda, tomgångsmotor och en tempgivare. det ihop med nytt soppafilter borde ju ta mig lite närmare ett ryckfri bil
Har även märkt att den drar lite mkt soppa me... snittar 1.15L/milen. Borde ligga på ca 0.8 =/
min ligger också på 1.2 dock är det mkt statskörning.. den räknar ut hur mkt luft som sugs in i motorn samt känner av temperatur förändringar vilket skickas till ECU:n..för mkt givar tycker jag på dessa bilar...850 e mkt lättare att pilla med känns det som.
hade du felkoder i bilen?...får hoppas det hjälper
Om jag dra ut min lmm så dör bilen...och den är rätt ny min lmm.
hur mäter man givaren...sånt där är jag dålig på..
även att lmm är ny betyder inte de så mycke, köpt orginal ?
lmm går att voltmäta, har inte specen på dom nyare lmm som sitter på x40 dock. men man kan mäta upp att dom ska ge tex 1.40 volt vid 20 grader ( tex volvo 740 lmm) och på så sätt säga om dom är OK.
lambdamätare går också att voltmäta å då kollar man även snabbheten på den om den är frisk eller ej.
tempmätare går att resistansmäta och se om dom ger rätt ohm vid rätt temp.
min ligger också på 1.2 dock är det mkt statskörning.. den räknar ut hur mkt luft som sugs in i motorn samt känner av temperatur förändringar vilket skickas till ECU:n..för mkt givar tycker jag på dessa bilar...850 e mkt lättare att pilla med känns det som.
hade du felkoder i bilen?...får hoppas det hjälper
Okej, då blir det en sån givare då
Ja, jag hade bilen inlämnad förra veckan... låg tydligen en jäkla massa i minnet. Men den nollades, de körde en bit o vips så dök "främre lambda" upp. Sen hade dem kollat min tomgångsmotor o den vart tydligen rätt kass den me. ¨ Men felet jag beskriver tyder även på att "tempgivaren" är dålig..
Skulle börja med o byta lambda o tomgångsmotor iaf, sa verkstaden. Blev det inte bättre så va det bara o lämna in igen för o kolla om det dykt upp några nya/andra felkoder!
Så byter väl lite skit längs vägen o hoppas på det bästa
Om jag dra ut min lmm så dör bilen...och den är rätt ny min lmm.
hur mäter man givaren...sånt där är jag dålig på..
även att lmm är ny betyder inte de så mycke, köpt orginal ?
lmm går att voltmäta, har inte specen på dom nyare lmm som sitter på x40 dock. men man kan mäta upp att dom ska ge tex 1.40 volt vid 20 grader ( tex volvo 740 lmm) och på så sätt säga om dom är OK.
lambdamätare går också att voltmäta å då kollar man även snabbheten på den om den är frisk eller ej.
tempmätare går att resistansmäta och se om dom ger rätt ohm vid rätt temp.
japp den är ny från volvo och en lmm går OFTAST inte bara sönder utan anledning möjligen om man har öppet luftfilter som är tok inoljat eller så ligger filtret löst så det skakar/slår söder lmm vilket jag fick lära för många år sedan när jag lät filtret ligga löst i halva luftburken..
tycker om lambda är paj så borde lampan lysa...vilket den inte gör.
men som sagt nu när jag har dragit ut kontakten till tempgivaren så går den bättre utan hack så satsar på den.
har idag rengjort tomgångsmotorn..den va lite skitig samt ska bilen in till volva på fredag för att trycka soppasystemet...tror nog det är pumpen en fråga bara om nu pumpen skulle va paj kan man sätta in en lite värre då?
har idag rengjort tomgångsmotorn..den va lite skitig samt ska bilen in till volva på fredag för att trycka soppasystemet...tror nog det är pumpen en fråga bara om nu pumpen skulle va paj kan man sätta in en lite värre då?
väldigt vanligt att pumparna är kassa på dessa....
mäta soppatrycket kan du göra själver, är vanlig bilventil på fuelrejlen.
bara ha ett bilmunstycke några meter slang å en manometer på 0-5 bar på och ut å ta sig en sväng.
Ja de går å montera värre grejer, en ny orginalpump lär bara fela efter ett tag igen :p