3428
Sök

Volvo s40 t4 hackar vid låga varv, svara ej på gasen.

724 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
#41
Jo tänkte på boxen men volvo sa nej pga att det inte finns några felkoder.


354 Inlägg
15 mars 2012
#42
volvo-racer skrev:
Update:

satt på nya tändkablar vilket inte hjälpte hmm pendlar i tomgång från 1000rpm - 0rpm typ dör och svar ej på gas:/
billig just nu...

Lite update:
har gjort rent i tändkabeln och nu verkar det ha försvunnit? har inte hackat nåt sedan dess...blir att köpa nya så det bli 100%

känns som det ligger där va!
sen nolla bilen, bort med minuspoolen i 1h

mvh bengt


724 Inlägg
15 mars 2012
Trådstartare
#43
rudarmy skrev:
volvo-racer skrev:
Update:

satt på nya tändkablar vilket inte hjälpte hmm pendlar i tomgång från 1000rpm - 0rpm typ dör och svar ej på gas:/
billig just nu...

Lite update:
har gjort rent i tändkabeln och nu verkar det ha försvunnit? har inte hackat nåt sedan dess...blir att köpa nya så det bli 100%

känns som det ligger där va!
sen nolla bilen, bort med minuspoolen i 1h

mvh bengt

men det hjälpte ju inte men nya kablar? men du nolla bilen..finns inga felkoder att ta bort..


Jävel
2 018 Inlägg
15 mars 2012
#44
Rucka lite i kontakten till tomgångsmotorn kanske, bara ett förslag.

You got to risk it, to get the biscuit :)

354 Inlägg
15 mars 2012
#45
satt på nya tändkablar vilket inte hjälpte  pendlar i tomgång från 1000rpm - 0rpm typ dör och svar ej på gas:/

citat torpis: typiskt tändproblem. du kan testa byta tändstift(bosch platina), tändspolar, vevaxelgivare, kamlägesgivare.

googlade ojämn tomgång s40..

mvh bengt


724 Inlägg
15 mars 2012
Trådstartare
#46
När jag tar bort kontakten till tomgångsmotorn så dör bilen så den funkar nog.

rudarmy: har bytt allt spolar, stift, kablar, soppafilter  samt kontakterna till spolarna då dom hade ärgat sönder.
tänkte om det va någon givare så borde den sätta felkod...lr har jag fel? dock sa volvo nåt om någon givare..


724 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
#47
Har pillat lite mera med bilen idag..
alla bulltar till Dp satt lösa hmm...hjälpte inte.
gav mig på tempgivaren på IC och kopplade ut den och då gick bilen bra utan hack osv..dock blev turbon lite röd wink
skrev förut att den va ny men kollade närmare på kvittot och det va nog motortempgivaren som va bytt.


STREETRACER
892 Inlägg
18 mars 2012
#48
Är motortempgivare detsamma som vattentempgivare? Sitter vid termostaten?

Bmc Crew

724 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#49
Sketstopp24v skrev:
Är motortempgivare detsamma som vattentempgivare? Sitter vid termostaten?

tror det om, för det är den som är bytt...och enl kvittot så kostade den 331kr vilket den gör på mekonomen så det borde va den..för den andra givaren hittar jag inte, så det blir att beställa ny från volvo.


STREETRACER
892 Inlägg
18 mars 2012
#50
Okej, och det är den som reglerar choke o sånt?

Ska beställa lite delar nu igen... så blir ny främre lambda, tomgångsmotor och en tempgivare. det ihop med nytt soppafilter borde ju ta mig lite närmare ett ryckfri bil wink

Har även märkt att den drar lite mkt soppa me... snittar 1.15L/milen. Borde ligga på ca 0.8 =/

Bmc Crew

724 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#51
min ligger också på 1.2 hmm dock är det mkt statskörning..
den räknar ut hur mkt luft som sugs in i motorn samt känner av temperatur förändringar vilket skickas till ECU:n..för mkt givar tycker jag på dessa bilar...850 e mkt lättare att pilla med känns det som.

hade du felkoder i bilen?...får hoppas det hjälper


One Man Clan
4 287 Inlägg
18 mars 2012
#52
ta å inte bara chansa å byt delar , mät upp dom med multimeter !

om bilen står å hackar mellan 0-1000rpm på tomgång låter de mer som Lmm.

ni kan även ha med i beräkningarna att soppapumparna är en katastrof på dessa bilar.

alla givare går ju att mäta upp! lmm, tempmätare,lambdasond osv osv.


724 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#53
Om jag dra ut min lmm så dör bilen...och den är rätt ny min lmm.

hur mäter man givaren...sånt där är jag dålig på.. hmm


One Man Clan
4 287 Inlägg
18 mars 2012
#54
volvo-racer skrev:
Om jag dra ut min lmm så dör bilen...och den är rätt ny min lmm.

hur mäter man givaren...sånt där är jag dålig på.. hmm

även att lmm är ny betyder inte de så mycke, köpt orginal ?

lmm  går att voltmäta, har inte specen på dom nyare lmm som sitter på x40 dock.
men man kan mäta upp att dom ska ge tex 1.40 volt vid 20 grader ( tex volvo 740 lmm) och på så sätt säga om dom är OK.

lambdamätare går också att voltmäta å då kollar man även snabbheten på den om den är frisk eller ej.

tempmätare går att resistansmäta och se om dom ger rätt ohm vid rätt temp.


STREETRACER
892 Inlägg
18 mars 2012
#55
volvo-racer skrev:
min ligger också på 1.2 hmm dock är det mkt statskörning..
den räknar ut hur mkt luft som sugs in i motorn samt känner av temperatur förändringar vilket skickas till ECU:n..för mkt givar tycker jag på dessa bilar...850 e mkt lättare att pilla med känns det som.

hade du felkoder i bilen?...får hoppas det hjälper

Okej, då blir det en sån givare då wink

Ja, jag hade bilen inlämnad förra veckan... låg tydligen en jäkla massa i minnet. Men den nollades, de körde en bit o vips så dök "främre lambda" upp. Sen hade dem kollat min tomgångsmotor o den vart tydligen rätt kass den me. ¨
Men felet jag beskriver tyder även på att "tempgivaren" är dålig.. 

Skulle börja med o byta lambda o tomgångsmotor iaf, sa verkstaden. Blev det inte bättre så va det bara o lämna in igen för o kolla om det dykt upp några nya/andra felkoder!

Så byter väl lite skit längs vägen o hoppas på det bästa wink

Soppafilter, termostat stå även på listan..

Bmc Crew

724 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#56
Xuri skrev:
volvo-racer skrev:
Om jag dra ut min lmm så dör bilen...och den är rätt ny min lmm.

hur mäter man givaren...sånt där är jag dålig på.. hmm

även att lmm är ny betyder inte de så mycke, köpt orginal ?

lmm  går att voltmäta, har inte specen på dom nyare lmm som sitter på x40 dock.
men man kan mäta upp att dom ska ge tex 1.40 volt vid 20 grader ( tex volvo 740 lmm) och på så sätt säga om dom är OK.

lambdamätare går också att voltmäta å då kollar man även snabbheten på den om den är frisk eller ej.

tempmätare går att resistansmäta och se om dom ger rätt ohm vid rätt temp.

japp den är ny från volvo och en lmm går OFTAST inte bara sönder utan anledning möjligen om man har öppet luftfilter som är tok inoljat eller så ligger filtret löst så det skakar/slår söder lmm vilket jag fick lära för många år sedan när jag lät filtret ligga löst i halva luftburken..

tycker om lambda är paj så borde lampan lysa...vilket den inte gör.

men som sagt nu när jag har dragit ut kontakten till tempgivaren så går den bättre utan hack så satsar på den.


724 Inlägg
19 mars 2012
Trådstartare
#57
Lite update smile

trots att givaren är från kopplad så har bilen börjat gå dåligt igen hmm JAG GER UPP SNART!!


724 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
#58
har idag rengjort tomgångsmotorn..den va lite skitig
samt ska bilen in till volva på fredag för att trycka soppasystemet...tror nog det är pumpen
en fråga bara om nu pumpen skulle va paj kan man sätta in en lite värre då?


One Man Clan
4 287 Inlägg
20 mars 2012
#59
volvo-racer skrev:
har idag rengjort tomgångsmotorn..den va lite skitig
samt ska bilen in till volva på fredag för att trycka soppasystemet...tror nog det är pumpen
en fråga bara om nu pumpen skulle va paj kan man sätta in en lite värre då?

väldigt vanligt att pumparna är kassa på dessa....


mäta soppatrycket kan du göra själver, är vanlig bilventil på fuelrejlen.

bara ha ett bilmunstycke några meter slang å en manometer på 0-5 bar på och ut å ta sig en sväng.

Ja de går å montera värre grejer, en ny orginalpump lär bara fela efter ett tag igen :p


724 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
#60
tackar...ska kolla på någon bosch pump lr liknade om det nu är den.



Sök