3703
Sök

Troligen el-fel på 240 gl...

33 Inlägg
9 september 2006
Trådstartare
#1
Tjena!

Min 240 vill inte starta och jag tror att det är något slags elektroniskt fel.

Om ni har några ideér på vad det kan vara.

Är inte hundra procent säker på att det är elen, så om ni har nå andra tankar så skriv gärna de med smile

specs:
240 GL -88
B230F (insprut)

21 761 Inlägg
9 september 2006
#2
Kolla om det finns bränsle och gnista, det är i princip de två saker det handlar om. Det finns antagligen flera orsaker till att den inte startar, därför måste man utesluta någon av de två huvudsakerna först.

Säkringarna, kolla det också.
Senast redigerat av Drönirettab (9 september 2006)

1 129 Inlägg
9 september 2006
#3
Festlund skrev:
Tjena!

Min 240 vill inte starta och jag tror att det är något slags elektroniskt fel.

Om ni har några ideér på vad det kan vara.

Är inte hundra procent säker på att det är elen, så om ni har nå andra tankar så skriv gärna de med smile

specs:
240 GL -88
B230F (insprut)

Är lite svårt att förstå hur du menar.

Hur reagerar bilen?.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 september 2006
#4
Finns ju bara 1000 saker som KAN vara fel, börja som Drönirettab säger och kolla gnista och soppa, sen kan du gå vidare...


33 Inlägg
9 september 2006
Trådstartare
#5
jag har kollade igår och såg att kabeln från tändspolen till tändfördelaren var paj och bytte den, testade då samtidigt om det är nån gnista, det är Inte gnista från spolen hmm även fast tändmodulen och tändspolen är sprillans nya.

Bränsle finns det i den, men pumpen går inte när jag försöker starta.
Jag kröp under bilen och körde två sladdar direkt från batteriet till pumpen och den gick, så då köpte jag ett nytt relä och satt in men inte då heller byggde pumpen nå tryck. hmm
Senast redigerat av Festlund (9 september 2006)

21 761 Inlägg
9 september 2006
#6
Det går väl en röd kabel från den lilla plusplinten vid batteriet och in till pumprelät. På den kabeln sitter en säkring som brukar kunna oxidera och glappa, kolla den.
På min 86:a sitter säkringen mellan servooljebehållaren och vänster fjäderbenstorn, bredvid tändspolen.

Den kabeln ger huvudspänning till stift 30 på pumprelät och om relät inte får spänning så påverkar det också styrenheten för bränslet som i sin tur påverkar tändmodulen om jag nu har läst rätt i rephandbokens elschema.
Senast redigerat av Drönirettab (9 september 2006)


Sök