3456
Sök

Mystiskt problem med slutsteg

101 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
#1
Halloj alla galningar.

Har ett väldigt mystiskt problem med mitt slutsteg. Börjar förklara hur de är kopplat osv.

+ på batteri, till steget
Jord på batteri, till steget
Remote från stereo till steget, allt har bra kontakt och uppmätt

Steget startar, när bilen är avstängd, men så fort bilen går igång, så dör steget. Kan vrida alla tändningslägen, steget funkar, men precis när bilen går igång, så dör steget. Stänger jag av bilen så går de igång igen. Allt är uppmätt för eventuellt spänningsfall, men 14.7V på steget med bilen är igång ska vara fullt tillräckligt :p

Har kört den här kopplingen sen jag köpte bilen, och de har funkat galant, fast med ett annat steg som senare gick sönder pga av okänd anledning(?) Sitter annat steg, annan bas i nu. Har även testat att tvinga igång steget genom att bygla remoten mellan pluspol och remote på steget när bilen är igång, men de funkar inte heller. När bilen är igång, så är steget dött!


Mvh Jimmy


21 761 Inlägg
4 mars 2012
#2
Blir det även samma sak om du först startar bilen och sedan slår på stereon?
Lyser det någon protectionlampa?
Vad heter steget (mer än Zachry)?

101 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Blir det även samma sak om du först startar bilen och sedan slår på stereon?
Lyser det någon protectionlampa?
Vad heter steget (mer än Zachry)?

Japp de blir samma sak. Steget har några år på nacken och letat och letat efter en diod, men hittar inget som lyser på steget. Vet dock inte modellnamnet, men är ett 4kanaligt, så borde inte va så svårt att leta upp. 4 kanaligt med LP på kanal 3/4

EDIT, där har vi de http://www.tradera.com/zachry-4100-4-ka … _148770272

Med andra ord ett 4100 smile
Senast redigerat av vovlo_duett121 (4 mars 2012)


21 761 Inlägg
4 mars 2012
#4
Den blå loggan ska väl lysa när steget är igång antar jag, slocknar i så fall den när steget stänger av sig?

14,7 V är ju mycket bra spänning, den biten ska inte vara några problem. Jag får nästan känslan av att steget "tycker" att spänningen blir för hög trots att den inte är det, skulle nog vara bra att mata steget med ett spänningsaggregat (utan att spela musik) och se vad som händer om spänningen höjs successivt från tex 13 V upp till 14,7 V. hmm
Senast redigerat av Drönirettab (4 mars 2012)

101 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Den blå loggan ska väl lysa när steget är igång antar jag, slocknar i så fall den när steget stänger av sig?

14,7 V är ju mycket bra spänning, den biten ska inte vara några problem. Jag får nästan känslan av att steget "tycker" att spänningen blir för hög trots att den inte är det, skulle nog vara bra att mata steget med ett spänningsaggregat (utan att spela musik) och se vad som händer om spänningen höjs successivt från tex 13 V. hmm

Loggan lyser inte. Kan hända lampan dit har gett med sig med åren, men precis som du är inne på känns de som att steget kanske tycker de blir för mycke, fast de absolut inte är de! När bilen är avstängd så ligger de på ca 13.2V när de hoppar igång.

Du tror som jag, att de är steget som de är fel på, och inte något annat i bilen? Ska göra ett sista test och dra jorden till karossen istället för batteriet innan jag ger mig in på lite mer avancerad felsökning.


21 761 Inlägg
4 mars 2012
#6
Jo, jag misstänker fel på steget.

Eftersom steget inte ville starta fastän det slogs på efter att motorn startats så borde man kunna utesluta två saker, dels underspänning (tex svagt batteri som ger väldigt låg spänning vid start) och dels överspänning (eventuell spänningstopp precis när motorn går igång). Då tycker jag att steget är nästa felkälla. smile

101 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
Jo, jag misstänker fel på steget.

Eftersom steget inte ville starta fastän det slogs på efter att motorn startats så borde man kunna utesluta två saker, dels underspänning (tex svagt batteri som ger väldigt låg spänning vid start) och dels överspänning (eventuell spänningstopp precis när motorn går igång). Då tycker jag att steget är nästa felkälla. smile

Ja jag tycker de med, men isf, vad är fel på steget? :s Eftersom de funkar när bilen är avstängd


21 761 Inlägg
4 mars 2012
#8
Ingen aning om vad som skulle kunna vara fel i steget, men sammanfattar man det du har skrivit så lutar det åt steget som jag ser det. En sån där test med externt spänningsaggregat hade varit bra, då kan man nog definitivt säga om det är steget eller bilen. smile

101 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
#9
Då delar vi samma uppfattning smile Batteriladdare borde väl fungera? Dock så finns ju de ju ingen spänningsregulator på en sån. Ska se vad jag kan skrapa fram smile Kan ju testa någon polares steg i bilen också smile


21 761 Inlägg
4 mars 2012
#10
Meningen med externt spänningsaggregat är just att kunna variera spänningen, det brukar inte gå att göra med batteriladdare. Att prova ett annat steg i din bil är förstås bra, även att prova ditt steg i en annan bil. smile

101 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
#11
Har testat med ett annat steg i bilen nu, och de funka galant. Så steget var de som de var fel på, men hur de är möjligt att göra som de steget gör, vet jag inte?



Sök