2995
Sök

Ta lån på 60,000sek eller inte ta lån det är frågan

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
8 mars 2012
Mervolic skrev:
Smaken är som baken, men hur man än vrider och vänder på det så tjänar man aldrig på att ta ett lån.

Min åsikt är att lån är "sista utvägen" om inget annat alternativ finns. smile

Du menar bara billån hoppas jag? tongue

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

huh?
10 427 Inlägg
8 mars 2012
Mervolic skrev:
Smaken är som baken, men hur man än vrider och vänder på det så tjänar man aldrig på att ta ett lån.

Min åsikt är att lån är "sista utvägen" om inget annat alternativ finns. smile

Nope, på 60 000 kanske man tappar 8000kr i räntor på 4-5år (ca 150-200kr/månad).
Men det är som en piss i havet jämfört med driftskostnader och annat totalt sett.
Tom glädjen över att äga en bil borde väga upp de där pengarna (om man gjort ett någorlunda bra köp). smile

Yawn...
3 151 Inlägg
8 mars 2012
steifan skrev:
Nope, på 60 000 kanske man tappar 8000kr i räntor på 4-5år (ca 150-200kr/månad).
Men det är som en piss i havet jämfört med driftskostnader och annat totalt sett.
Tom glädjen över att äga en bil borde väga upp de där pengarna (om man gjort ett någorlunda bra köp). smile

Jo, så kan man ju se på saken. Men personligen har jag hellre 200kr extra varje månad om möjlighet till det finns... Men jag förstår vad du menar.

rickylicious skrev:

Nja, jag syftade på de flesta lån egentligen. Men bostadslån är ju svårt att undvika, om man inte vill bo i hyresrätt hela livet. Hehe. smile

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
8 mars 2012
Mervolic skrev:
steifan skrev:

Jo, så kan man ju se på saken. Men personligen har jag hellre 200kr extra varje månad om möjlighet till det finns... Men jag förstår vad du menar.

rickylicious skrev:

Nja, jag syftade på de flesta lån egentligen. Men bostadslån är ju svårt att undvika, om man inte vill bo i hyresrätt hela livet. Hehe. smile

Det är ju också en rolig syn på lån smile Kan lova att bilen du kör inte hade tillverkats om ingen en gång i tiden på något sätt tagit ett lån för att finansiera. wink

Det farliga är inte att låna pengar, utan vad du gör med pengarna. Att låna 100% av köpesumman på en bil (som sjunker som en sten i värde) är "farligt". Att spara ihop 20 000 och låna resterande 40 000 är betydligt mindre riskabelt.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Yawn...
3 151 Inlägg
8 mars 2012
rickylicious skrev:
Det är ju också en rolig syn på lån smile Kan lova att bilen du kör inte hade tillverkats om ingen en gång i tiden på något sätt tagit ett lån för att finansiera. wink

Det farliga är inte att låna pengar, utan vad du gör med pengarna. Att låna 100% av köpesumman på en bil (som sjunker som en sten i värde) är "farligt". Att spara ihop 20 000 och låna resterande 40 000 är betydligt mindre riskabelt.

Nej, nej, det vet jag. Men det gäller ju att man har "råd" att ha lånet. Även om något oväntat skulle ske (t ex långtidssjuk, arbetslöshet, etc).

Jag är kanske lite extrem åt andra hållet, men jag har hellre mer pengar att spendera varje månad än pengar som är uppbundna i räkningar. Sedan har jag heller aldrig känt något behov av att ha en bil jag inte kan spara ihop kontanter till.

Det är ju tur att alla tänker olika. wink

fälg fantast
1 086 Inlägg
8 mars 2012
spara pengar , jobba över och köp kontant, cash is king

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

Entreprenör
1 286 Inlägg
8 mars 2012
Mervolic skrev:

Mja. Här har du tyvärr fel.
Om man har 80 000 cash och ska köpa en bil för 80 000:- så är det i min värld fel att lägga dom 80 000 på bilen och sedan tro att man gjort en bra affär för att "cash is king".

Kredit is king - om man kan hantera det. Släng 60 000.- på lån och lägg 20 000:- för att safea lite. Resterande 60 000.- investerar du i fonder eller några ganska säkra aktier. Snittavkastningen för sådana investeringar i Sverige ligger på ca 11-12%.... Ett lån får du för ca 5% idag.
Dessutom är räntan på lånebeloppet delvis avdragsgill.

Detta ger att man faktiskt tjänar på att låna pengar till en bil idag jämfört med att köpa den cash. Ja om man har någorlunda läskunskaper och kan läsa sig till vad man bör investera i alltså.

// Niklas Johansson

42 Inlägg
9 mars 2012
asså shit va händer? hade jag tur eller ? jag tog lån på 100 tusen, när jag får ut 13-14 tusen, fast anställd . efter jag bara hade jobbat 9 månader, jag tänkte inte på något annat än att jag har velat ha min bil sen jag va typ 15. har funkat hur bra som helst. det e bara att kolla vad en vanlig svensson spenderar pengarna på. snus , cigg , alkohol. skär ner på det istället. och köp typ eldorado mat(low class but who the fuck cares, i längden sparar du pengar) / sluta äta ute ett tag tills du har sparat upp en buffert vilket inte ens jag gjorde. men det funkade helt perfekt. 75 pannor på bil och resten på möbler till lägenheten jag hade fått 1 månad innan bilköpet. jag köttade på allt direkt. har redan sparat upp 7 pannor att ha som en buffert till bilen. mer kommer. men bara man villoch kan så går de. men spara till 20 låter som en bra ide. men jag tog inga råd, jag hade ett mål och de blev av.
Senast redigerat av Croozy (9 mars 2012)

Yawn...
3 151 Inlägg
9 mars 2012
NiKeMaN skrev:
Mervolic skrev:

Mja. Här har du tyvärr fel.
Om man har 80 000 cash och ska köpa en bil för 80 000:- så är det i min värld fel att lägga dom 80 000 på bilen och sedan tro att man gjort en bra affär för att "cash is king".

Kredit is king - om man kan hantera det. Släng 60 000.- på lån och lägg 20 000:- för att safea lite. Resterande 60 000.- investerar du i fonder eller några ganska säkra aktier. Snittavkastningen för sådana investeringar i Sverige ligger på ca 11-12%.... Ett lån får du för ca 5% idag.
Dessutom är räntan på lånebeloppet delvis avdragsgill.

Detta ger att man faktiskt tjänar på att låna pengar till en bil idag jämfört med att köpa den cash. Ja om man har någorlunda läskunskaper och kan läsa sig till vad man bör investera i alltså.

Jo, men det förutsätter som sagt att man är någorlunda insatt i ekonomivärlden, vilket de flesta inte är. Att bara ta ett lån och vara glad fungerar inte.

Sedan finns det ju ett visst "bara för att jag kan" i det hela. Jag ser en större glädje i att äga "hela bilen", så att säga. Men, som tidigare sagt, alla är olika och jag respekterar din åsikt. smile

979 Inlägg
9 mars 2012
Alltid delade åsikter om sånt här, jag själv skule aldrig ta lån på en bil. Men sen kan iaf jag tycka att om man nu promt ska ta lån så bör man lägga en kontant insats själv. Så en bil som kostar 60 000 så bör man kunna betala hälften av egen ficka. Ja ska bara dra ett exemel. Jag jobbade på ett företag för 2 månader sedan, alt gick skit bra. Vi tog in mer personal & utökade med fler kunder. Min arbets kollega tog ett lån på 70 k för att kunna resa till new york, han va borta i 3 veckor, när han kom hem så hade företaget gått så hårt i botten att halva företaget fick gå hem, hur löser man ett lån på en A-kassa? vad ja menar är bara att det kan gå jävligt fel väldigt fort. då e frågan, är det värt att bara för att man vill unna sig själv de där lilla extra som tex en bil lr en resa smile kanske bara jag som e lite försiktig av mig.

Hpc

Yawn...
3 151 Inlägg
9 mars 2012
AnderssonE30 skrev:
Alltid delade åsikter om sånt här, jag själv skule aldrig ta lån på en bil. Men sen kan iaf jag tycka att om man nu promt ska ta lån så bör man lägga en kontant insats själv. Så en bil som kostar 60 000 så bör man kunna betala hälften av egen ficka. Ja ska bara dra ett exemel. Jag jobbade på ett företag för 2 månader sedan, alt gick skit bra. Vi tog in mer personal & utökade med fler kunder. Min arbets kollega tog ett lån på 70 k för att kunna resa till new york, han va borta i 3 veckor, när han kom hem så hade företaget gått så hårt i botten att halva företaget fick gå hem, hur löser man ett lån på en A-kassa? vad ja menar är bara att det kan gå jävligt fel väldigt fort. då e frågan, är det värt att bara för att man vill unna sig själv de där lilla extra som tex en bil lr en resa smile kanske bara jag som e lite försiktig av mig.

Jag håller med till hundra procent. Det är ungefär något sådant jag har försökt att få fram, fast med sämre ordval... Haha. tongue

13 Inlägg
9 mars 2012
AnderssonE30 skrev:

Är väl ändå skillnad att låna till en bil än en resa?
Bilen inbringar ju ett värde som finns kvar medans resan (upplevelsen) bara finns kvar i minnet.

Och sen har man väl lite koll på hur företaget och branschen man är verksam i rör sig?
Lite lån har inte skadat någon, orka leva som en råtta i flera år bara för att spara ihop till en bil som man kanske även använder till vardags?

Nej spara ihop kontantinsats och ta lån på resten om man är säker på sin arbetssituation och att man nu har råd med det.

Själv tröttnade jag på bilar som sjönk som stenar i värde så nu köpte jag mig en gammal jävel istället och tar mest ut när det är fint väder.

59 Inlägg
9 mars 2012
Här är min regel ta ALDRIG ett lån på något du vet att du skulle kunna spara ihop pengar till SJÄLVKLART rimliga summor. Min gräns är 100 000:- om jag vill ha en bil för 70 000 lev surt ett år eller skaffa 2jobb te.x ett vitt och ett svart. Sen finns det ju detaljer som om man har egen lägenhet eller bor hemma, lån o.s.v kanske alla inte har samma möjligheter men men... Vill man ha något så kämpa för det då lån är aldrig nått man tjänar på att skaffa.

979 Inlägg
9 mars 2012
suicidelincoln skrev:
AnderssonE30 skrev:

Är väl ändå skillnad att låna till en bil än en resa?
Bilen inbringar ju ett värde som finns kvar medans resan (upplevelsen) bara finns kvar i minnet.

Och sen har man väl lite koll på hur företaget och branschen man är verksam i rör sig?
Lite lån har inte skadat någon, orka leva som en råtta i flera år bara för att spara ihop till en bil som man kanske även använder till vardags?

Nej spara ihop kontantinsats och ta lån på resten om man är säker på sin arbetssituation och att man nu har råd med det.

Själv tröttnade jag på bilar som sjönk som stenar i värde så nu köpte jag mig en gammal jävel istället och tar mest ut när det är fint väder.

Jo det e klart det är skillnad, va mer ett exempel på hur fort saker & ting kan vända just när man tar ett lån.

Hpc

3 Inlägg
9 mars 2012
Jag har själv tagit lån några gånger till bilköp, första gången på 250,000:- som jag betalade tillbaks på 4 år istället för 5 satta på lånet (extra inbetalningar) och anser inte att det är några problem att ta lån till bil.

Men man måste vara medveten om riskerna, jag hade haft fast anställning i 5 år med bra inkomst (ca. 330,000/år) och låg hyra (4,000 med värme etc.).

Mina tips är att,
1. skaffa sig järnkoll på sin budget, ingen 2 minuters kalkyl utan spendera 20-50 timmar på att räkna och sammanfatta tidigare räkningar etc. minst ett år tillbaks, dela upp i kategorier, kolla vad du kan avstå - som sagt lägg mycket tid här.

2. Låna aldrig mer än 80% av totala bilvärdet, finns undantag på bilar som Ökar i värde, men då måste man vara Väldigt säker på att det blir så, då kan bilköpet anses som investering på längre tid (20-50 år) om man avstår från att köra många mil.

3. lägg Alltid 20% av bilens kostnad som en extra buffert, kostar bilen 200,000:- anser jag att man bör ha 40,000:- undansparat ifall något händer, olycka med självrisk eller andra reperationer som kan sticka iväg, uppgraderingar, reservdelar m.m.

4. Räkna på driftkostnaden! lägg med i kalkyl, försäkring, skatt, däck, service etc. och lägg på 10% på detta.

edit:
5. Om lånet kostar dig 4,000 och driften 2,000 i månaden (sammanlagt 6,000:-) sätt undan 7,500 till separat konto som sparande under en tid (helst 6 månader), om du klarar din budget utan att röra kontot så vet man att man klarar detta en längre period, även om man måste gå till tandläkaren som kostar 1,500:- extra en månad. du har då också per automatik lyckats spara ihop de 40% i insats och buffert med lite tur!

I ditt fall skulle jag undvika att ta lån, dels pga. att du inte har något fast jobb - alternativet som någon annan nämnde, spara ihop 20k och lån på resterande - men glöm Inte att spara ihop till en 20% buffert!
Senast redigerat av FakeThinkpad (9 mars 2012)

Yawn...
3 151 Inlägg
9 mars 2012
FakeThinkpad skrev:
...

Mycket bra tips för de som tittar på att låna. smile

Sök