Jag har själv tagit lån några gånger till bilköp, första gången på 250,000:- som jag betalade tillbaks på 4 år istället för 5 satta på lånet (extra inbetalningar) och anser inte att det är några problem att ta lån till bil.
Men man måste vara medveten om riskerna, jag hade haft fast anställning i 5 år med bra inkomst (ca. 330,000/år) och låg hyra (4,000 med värme etc.).
Mina tips är att,
1. skaffa sig järnkoll på sin budget, ingen 2 minuters kalkyl utan spendera 20-50 timmar på att räkna och sammanfatta tidigare räkningar etc. minst ett år tillbaks, dela upp i kategorier, kolla vad du kan avstå - som sagt lägg mycket tid här.
2. Låna aldrig mer än 80% av totala bilvärdet, finns undantag på bilar som Ökar i värde, men då måste man vara Väldigt säker på att det blir så, då kan bilköpet anses som investering på längre tid (20-50 år) om man avstår från att köra många mil.
3. lägg Alltid 20% av bilens kostnad som en extra buffert, kostar bilen 200,000:- anser jag att man bör ha 40,000:- undansparat ifall något händer, olycka med självrisk eller andra reperationer som kan sticka iväg, uppgraderingar, reservdelar m.m.
4. Räkna på driftkostnaden! lägg med i kalkyl, försäkring, skatt, däck, service etc. och lägg på 10% på detta.
edit:
5. Om lånet kostar dig 4,000 och driften 2,000 i månaden (sammanlagt 6,000:-) sätt undan 7,500 till separat konto som sparande under en tid (helst 6 månader), om du klarar din budget utan att röra kontot så vet man att man klarar detta en längre period, även om man måste gå till tandläkaren som kostar 1,500:- extra en månad. du har då också per automatik lyckats spara ihop de 40% i insats och buffert med lite tur!
I ditt fall skulle jag undvika att ta lån, dels pga. att du inte har något fast jobb - alternativet som någon annan nämnde, spara ihop 20k och lån på resterande - men glöm Inte att spara ihop till en 20% buffert!
Senast redigerat av FakeThinkpad (9 mars 2012)