supraturbo skrev:
en liten sido fråga, då bör du ju haft ett väldigt dyrt boende som du säger man inte skall ha eller andra dyra utgifter
![smile](img/smilies/smile.png)
, för 1500:- bör ha kvar även på stämpling om man inte har barn /hus/dyra krediter/ man dragit på sig/
nu e ju stämpling en mkt låg ersättning ca 10000:- netto
nu vet inte jag trådskaparens sits, men man går inte in med inställning jag får sparken och kommer inte ha råd med 1500:- i månaden, känner man atrt det e tight med typ 1500:- extra i månaden när man ens funderar på att ta ett lån så skulle jag aldrig tagit lån, men att cash is king och sparande ger ägande är helt sant och absolut det bästa.
Så jag håller med dig på det mesta
men har man råd men inte vill spara 3 år till bilen så kör bara säger jag.
Vad du får när du stämplar beror ju på vad du gjorde innan. Jag hade jobbat cirka 9-10 månader och fick knappt 7000 kr i a-kassa. Hyra på 3400 kr, el 1000 kr, bredband 400 kr, osv... Det behöver inte vara ett dyrt boende för att det ska köra ihop sig. Man ska ha råd att äta också
![smile](img/smilies/smile.png)
Att gå från en lön på runt 22 efter skatt till knappt 7000 är inte så lätt som det låter. "Man lever som man tjänar" tyvärr. (Speciellt när man är ung och dum)
Har man dessutom provisionsbaserad lön så kan det ju skifta kraftigt från månad till månad, så jag tycker inte att det gör saken bättre när man funderar på att låna 100% av beloppet på en bil. Som säljare har man då i stället alla möjligheter att peppa sig själv till att göra en jävla kanonmånad, och vipps så kan han skrapa ihop dom där 20 000 för att slippa ta hela lånet.
Och som sagt så vet jag inget om trådskaparens sits, jag bara varnar lite för att allt inte är så enkelt som det låter:) Han kanske har jobbat konstant i 5 år (medlem i fack och a-kassa). Kanske har sparat undan pengar om det skulle krisa (det rekommenderas att ha ett halvårs "levnadskostnader" i sparande ifall det skiter sig). Han kanske bor jättebilligt och inte har en enda kredit eller något annat mer än hyran och maten han äter. Han kanske även har en fru/sambo som tjänar bra med pengar. Då har han säkert råd att ta ett lån som drar 1500 i månaden och ändå får pengar över om han skulle behöva leva på a-kassa. Då är det ju bara att köra på!
Men om trådskaparen vore så säker på sin situation så tror jag inte att denna tråden skulle finnas. Och just därför jag försöker varna lite. För jag vet själv hur enkelt det är att tro att man har råd med något som man ett år senare fortfarande betalar av även fast man sålt bilen, bara för att man var dum nog att låna 100% av beloppet.
Ta en titt på Lyxfällan. Det är lätt att sitta i tvsoffan och skratta åt vilka idioter det finns, men det är så otroligt lätt att själv hamna i kris. Och har du börjat gräva en ekonomisk grop så är det skitsvårt att ta sig ur. Speciellt om man är ung och inte har några direkta tillgångar (hus, fru, m.m).