AKUT!! Mutter rundat i fälg, lösning?

JonasCarlsson86
12 mars 2012 · 302 Inlägg

Trä på ett kort rör o svetsa fast på muttern inne i röret. En svetsare som är stadig på handen krävs.

Eller borrmaskinen. Borra i mitten med ett borr lika stort som själva skruven. Borra så långt så attt muttern släpper. Skruven/Bulten går med största säkerhet att byta ut efteråt.

Att ge upp o kapa fälg går inte för sig.

Senast redigerat av JonasCarlsson86 (12 mars 2012)

PartilleMalm
12 mars 2012 · 318 Inlägg

Aerocombi skrev:
Varför kan du inte trä på ett rör o svetsa inuti det som nån sa?

Borde ju fungera att svetsa med pinne?

hellrejjser Bingolotto elller !
12 mars 2012 · 79 Inlägg

Ut och drifta ! Låt tre bultar sitta löst så fälgen kan flexa lite och sväng höger vänster fram och tillbaka i lagom hög hastighet..
Bromsa hårt också, få fälgen att röra sig alltså, så borde det bli lättare att lossa sen med hjälp av dom andra tipsen här..

Dango
12 mars 2012 · 62 Inlägg

Jag har en sånhär sats som har löst liknande problem för mig mer än 1gång.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … st-191268/

finns somsagt på biltema, står att man inte ska köra med mutterknack men gör det endå.

Volvo 940 turbo "A.K Racing" (1997)
Aerocombi Xenoholic
12 mars 2012 · 2 559 Inlägg

PartilleMalm skrev:

Aerocombi skrev:
Varför kan du inte trä på ett rör o svetsa inuti det som nån sa?

Borde ju fungera att svetsa med pinne?

Min tanke oxå. hmm

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Aerocombi Xenoholic
12 mars 2012 · 2 559 Inlägg

Dango skrev:
Jag har en sånhär sats som har löst liknande problem för mig mer än 1gång.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … st-191268/

finns somsagt på biltema, står att man inte ska köra med mutterknack men gör det endå.

Problemet är vad jag förstod att det finns så lite "utstick" på mutten så inget tar. hmm

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Dango
12 mars 2012 · 62 Inlägg

då är det förståss lite jobbigare, kollade bara på rubriken >.< att muttern va rundad. då är håller jag med dom andra, fram med pinnsvetsen och en tjock bult och bränn fast.

som dom har tagit upp i denna tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=126207

mvh

Volvo 940 turbo "A.K Racing" (1997)
Anderholm
12 mars 2012 · 613 Inlägg

Dango skrev:
då är det förståss lite jobbigare, kollade bara på rubriken >.< att muttern va rundad. då är håller jag med dom andra, fram med pinnsvetsen och en tjock bult och bränn fast.

som dom har tagit upp i denna tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=126207

mvh

prova tigerhylsa eller VÅLDA på en storlek mindre hylsa kan gå det har räddat mig några tillfällen

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
Ekblom_ Black Smoke Racer
12 mars 2012 · 73 Inlägg

har haft samma problem, slog på en 18 hylsa så fick ja loss de;)

Kulpahjul
12 mars 2012 · 205 Inlägg

Aerocombi skrev:
Varför kan du inte trä på ett rör o svetsa inuti det som nån sa?

Kommer inte åt, och har ej pinnsvets hmm

Trying is the first step towards failure
Dango
12 mars 2012 · 62 Inlägg

BmW_Tokig skrev:

Aerocombi skrev:
Varför kan du inte trä på ett rör o svetsa inuti det som nån sa?

Kommer inte åt, och har ej pinnsvets hmm

Är du rädd om fälgen som sitter på nu eller kan du tänka dig att skrota den ? isf får du ta fram vinkelharryn / mr tigersåg och börja kapa låter det som.

Kapar du på insidan så borde det gå att rädda fälgen endå. bara be någon fräsa anläggningsytan plan igen och köra med spacer med det måttet som behövde planas, om du förstår min tanke.. svårt att förklara kanske.

Volvo 940 turbo "A.K Racing" (1997)
Kulpahjul
12 mars 2012 · 205 Inlägg

Dango skrev:

BmW_Tokig skrev:

Aerocombi skrev:
Varför kan du inte trä på ett rör o svetsa inuti det som nån sa?

Kommer inte åt, och har ej pinnsvets hmm

Är du rädd om fälgen som sitter på nu eller kan du tänka dig att skrota den ? isf får du ta fram vinkelharryn / mr tigersåg och börja kapa låter det som.

Kapar du på insidan så borde det gå att rädda fälgen endå. bara be någon fräsa anläggningsytan plan igen och köra med spacer med det måttet som behövde planas, om du förstår min tanke.. svårt att förklara kanske.

Vill helst inte mörda fälgen (a)

Meeen, provade vålda på en 18 hylsa men det är så j*vla lite av mutter skallen som sticker fram så det räckte inte, blir tokig på detta!!

Men, för höra runt efter en duktig svetsare så ska det väl lösa sig big_smile

Trying is the first step towards failure
Mercedesturbodiesel Sothora <3
12 mars 2012 · 1 201 Inlägg

finns ju "smala" långhylsor,, bara banka dit med släggan. Peace of cake

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Dango
12 mars 2012 · 62 Inlägg

problemet ligger ju i att muttern har "nötts" in i materialet på fälgen som jag förstått det. så man kommer liksom inte åt muttern. som när du drar en skruv förlångt in i en gipsskiva..

Volvo 940 turbo "A.K Racing" (1997)
Kulpahjul
13 mars 2012 · 205 Inlägg

Dango skrev:
problemet ligger ju i att muttern har "nötts" in i materialet på fälgen som jag förstått det. så man kommer liksom inte åt muttern. som när du drar en skruv förlångt in i en gipsskiva..

EXAKT!!

Trying is the first step towards failure
sonaxvax
13 mars 2012 · 490 Inlägg

kanske kan fungera med ett rör och svetsa från insidan i röret och fast på muttern/bulten (alltså "genom röret och bränna fast röret i muttern/Bulten) eller så blir det för trångt en som sagt en svetsare som är stadig på handen fixar det på en halvmiss!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.
Opel Calibra "Kalle" (1992)
Opel Kadett "KadetteN" (1983)
ISpeed
13 mars 2012 · 135 Inlägg

Borra ur den?

Du kommer ju få byta gängen då, men det är ju lätt smile

varför är alla så dryga?
VASARA
16 mars 2012 · 45 Inlägg

klart du kmr åt med en svets:S bara safta! hade samma fel på en kund bil fick ta en gammal hylsa, annars kan du alltid ta en hylsa som är en size mindre och slå dit där du känner att den skulle gå ner om den var större

och vadå nån annan har suttit på fälgarna wink? skyll på de , du har ju tagit loss dom för att lacka ..

Kulpahjul
16 mars 2012 · 205 Inlägg

VASARA skrev:
klart du kmr åt med en svets:S bara safta! hade samma fel på en kund bil fick ta en gammal hylsa, annars kan du alltid ta en hylsa som är en size mindre och slå dit där du känner att den skulle gå ner om den var större

och vadå nån annan har suttit på fälgarna wink? skyll på de , du har ju tagit loss dom för att lacka ..

menar att första personen i fråga valt fel muttrar, kan ju inte åka på skivorna å köpa nya så samma fick åka på igen..

Trying is the first step towards failure
KHRacing
16 mars 2012 ·

Man kan utan problem borra bort muttern. men det kan komma att skada gängan o bulten. men alla bultar finns att köpa lösa "typ" hos din lokala återförsäljare av ditt märke. det är heller ingen som helst fara med att köra med en mindre hjulbult.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang