it_mutt skrev:
antesacc skrev:
Jojo, tjänar nån krona per liter gör man.. Minst 1.5 krona per liter iallafall, vissa bilar kan man ju snåla o bara öka bränslemängden med 10% o den går finfint men då äre inte rekommenderat o köra fullgas då den går så snålt
Per mil får jag anta att du menar
Men ja, visst, det går att spara någon krona, MEN, man får ju inte heller glömma vad själva konverteringen kostar
Däremot kan man säkerligen spara någon slant på att köra ex.vis 50/50, men, det förutsätter ju att förbrukningen inte stiger mer mer än 33% typ
säg att den kostar runt 500kr att konvetera med btr kanske aningen dyrare men ibland billigare att byta spridare
beronde på bilmodell osv
tjänar man 1kr och 50öre per mil så på 100mil har man sparat 150kr 1000mil 1500kr
det förutsätter att bilen drar ungefär 30%mer över lag
min vento gick på litern med e85 konvertering enligt fabriks datan ska den dra 0.9 om jag minns rätt
så förbrukningen ökade inte med 30% mycket spelar in hur mycket mer bränsle det går åt
det hänger på hur mycket orginalboxarna testar gränserna
törs man dessutom öka tändningen öka kompet så behöver man mindre bränsle för att köra motorn så bränslesnålt som möjligt
så man tjänar in bränsleförbrukningen om man pillar på lite
om man jämför med hur motorn var i orginalskick
mer effekt är aldrig fel heller fick en märkbart dock ej speciellt frän effektökning på min vento när jag e85 konvetera den
enda jag gjorde var att montera en btr som jag fick helt gratis av en polare och sen stallde jag in btr på e85 och höjde soppatryckt tills lambda värdet hamnade bra och kollade att den klarade regelar allt bra och sen körde jag problem fritt den tiden jag ägde bilen
tanten pendlade med bilen 6mil om dagen och den var aldrig över 1liter milen mellan tankningarna