Just klämma på handtaget till pumpen är ju sanslöst irriterande. jag vet inte hur många gånger jag stört mig på det. ska man skicka i 70 liter E85 i tanken så blir det ju ett riktigt I lands problem
PWalliN skrev:
Körde min 940 LTT med höjt laddtryck och uppställt bränsletryck (med BTR), och ja, jag tyckte faktiskt bilen drog mindre?!? Men som alla andra säger, svårstartat när de är kallt, dock så hoppa han igång på ca 4 sekunder när jag vart i fjällen sist, ca -25 grader. Enda nackdelen är att man måste klämma på handtaget på E85 pumpen när man tankar.. Jobbigt när de är kallt.. haha!
I-lands problemet löst med lite silvertejp så de håller fast handtaget
haha, vafan, börja tejpa o skit på tappen, inte de första man tänker på i 15 miusgrader Ne, max 300 spänn i taget, sen e man fan trött o klämma handtag, haha!
Just klämma på handtaget till pumpen är ju sanslöst irriterande. jag vet inte hur många gånger jag stört mig på det. ska man skicka i 70 liter E85 i tanken så blir det ju ett riktigt I lands problem
PWalliN skrev:
Körde min 940 LTT med höjt laddtryck och uppställt bränsletryck (med BTR), och ja, jag tyckte faktiskt bilen drog mindre?!? Men som alla andra säger, svårstartat när de är kallt, dock så hoppa han igång på ca 4 sekunder när jag vart i fjällen sist, ca -25 grader. Enda nackdelen är att man måste klämma på handtaget på E85 pumpen när man tankar.. Jobbigt när de är kallt.. haha!
I-lands problemet löst med lite silvertejp så de håller fast handtaget
Jag är galet sugen på att pröva att etanolkonvertera min 2.0:a, av just den anledningen att jag vill få ner soppa kostnaden lite. Och ja, jag tycker inte att jag är speciellt tung på foten nej. Har någon prövat att konvertera en B4204? d.v.s. 2.0:an i s/v40 fas 1. Bör man byta spridare eller klarar man sig med att byta btr?
Räkna på det!. om du vet hur mycket orginalspridarna flödar samt ditt bränsletryck så är det absolut enklaste sättet att räkna på det. posta annars siffrorna så kan jag räkna fram om spridarna klarar E85
Kniffarn skrev:
Jag är galet sugen på att pröva att etanolkonvertera min 2.0:a, av just den anledningen att jag vill få ner soppa kostnaden lite. Och ja, jag tycker inte att jag är speciellt tung på foten nej. Har någon prövat att konvertera en B4204? d.v.s. 2.0:an i s/v40 fas 1. Bör man byta spridare eller klarar man sig med att byta btr?
Räkna på det!. om du vet hur mycket orginalspridarna flödar samt ditt bränsletryck så är det absolut enklaste sättet att räkna på det. posta annars siffrorna så kan jag räkna fram om spridarna klarar E85
Jag har inte riktigt dem kunskaper som krävs för att räkna på det, men du får gärna lära mig Spridarna ska flöda 215 cc / min vid 3 bar, vilket är det reglerade bränsletrycket.
Men fy fan vilka skitspridare. De orkar ju knappt med orginal. Jag räknade på att du hade 160 hk, dvs en 2.0t 4 cylindrig motor, 0,55 i bfc eftersom du har turbo, 43,5 psi i bränsletryck som blir 3 bar. Dessutom vill vi sikta på att hålla spridarna under 80%
med denna setup körd på bensin.. observera på bensin skulle du behöva 291cc spridare max belastning 80%.
på e85 behöver du 387cc spridare.
Dina orginalspridare går nästan på 100% vid maxbelastning förutsatt att du har 160hk, om du har en annan motor så posta den infon
Kniffarn skrev:
Richtenb skrev:
Räkna på det!. om du vet hur mycket orginalspridarna flödar samt ditt bränsletryck så är det absolut enklaste sättet att räkna på det. posta annars siffrorna så kan jag räkna fram om spridarna klarar E85
Jag har inte riktigt dem kunskaper som krävs för att räkna på det, men du får gärna lära mig Spridarna ska flöda 215 cc / min vid 3 bar, vilket är det reglerade bränsletrycket.
Kör på den olja som tillverkaren rekommenderar, men med tätare bytesintervall. Viskositeten avgörs inte av vilket bränsle du kör på, utan motorns konstruktion, t.ex. lagertoleranser.
Tankar du Etanol får du tanka mycket oftare för det drar mer. men det är bevisat att tankar du v-power så tjänar du på det i längden
På samma sätt som att det är bevisat att du tjänar på att tanka E85 i längden.
Tror heller knappast på största allvar att du får ner förbrukningen så pass att du spar in 1:50 - 2:00 kr per mil på V-power. Möjligen att vi börjar snacka några tiotals ören med en optimerad tändning