3154
Sök

Etanolkonvertera, förlust eller vinst?

238 Inlägg
22 mars 2012
#61
HeavyBass skrev:
Richtenb skrev:
Just klämma på handtaget till pumpen är ju sanslöst irriterande. jag vet inte hur många gånger jag stört mig på det. ska man skicka i 70 liter E85 i tanken så blir det ju ett riktigt I lands problem


PWalliN skrev:
Körde min 940 LTT med höjt laddtryck och uppställt bränsletryck (med BTR), och ja, jag tyckte faktiskt bilen drog mindre?!?
Men som alla andra säger, svårstartat när de är kallt, dock så hoppa han igång på ca 4 sekunder när jag vart i fjällen sist, ca -25 grader.
Enda nackdelen är att man måste klämma på handtaget på E85 pumpen när man tankar.. Jobbigt när de är kallt.. haha!


I-lands problemet löst med lite silvertejp så de håller fast handtaget wink

haha, vafan, börja tejpa o skit på tappen, inte de första man tänker på i 15 miusgrader smile Ne, max 300 spänn i taget, sen e man fan trött o klämma handtag, haha!


1 365 Inlägg
22 mars 2012
#62
Det vore ju en syn....smile


HeavyBass skrev:
Richtenb skrev:
Just klämma på handtaget till pumpen är ju sanslöst irriterande. jag vet inte hur många gånger jag stört mig på det. ska man skicka i 70 liter E85 i tanken så blir det ju ett riktigt I lands problem


PWalliN skrev:
Körde min 940 LTT med höjt laddtryck och uppställt bränsletryck (med BTR), och ja, jag tyckte faktiskt bilen drog mindre?!?
Men som alla andra säger, svårstartat när de är kallt, dock så hoppa han igång på ca 4 sekunder när jag vart i fjällen sist, ca -25 grader.
Enda nackdelen är att man måste klämma på handtaget på E85 pumpen när man tankar.. Jobbigt när de är kallt.. haha!


I-lands problemet löst med lite silvertejp så de håller fast handtaget wink


Kniffarn
29 mars 2012
#63
Jag är galet sugen på att pröva att etanolkonvertera min 2.0:a, av just den anledningen att jag vill få ner soppa kostnaden lite. Och ja, jag tycker inte att jag är speciellt tung på foten nej.
Har någon prövat att konvertera en B4204? d.v.s. 2.0:an i s/v40 fas 1.
Bör man byta spridare eller klarar man sig med att byta btr?
smile

13 Inlägg
3 april 2012
#64
Tankar du Etanol får du tanka mycket oftare för det drar mer. men det är bevisat att tankar du v-power så tjänar du på det i längden tongue

ät gul snö, det kan va öl.

1 365 Inlägg
4 april 2012
#65
Räkna på det!. om du vet hur mycket orginalspridarna flödar samt ditt bränsletryck så är det absolut enklaste sättet att räkna på det. posta annars siffrorna så kan jag räkna fram om spridarna klarar E85


Kniffarn skrev:
Jag är galet sugen på att pröva att etanolkonvertera min 2.0:a, av just den anledningen att jag vill få ner soppa kostnaden lite. Och ja, jag tycker inte att jag är speciellt tung på foten nej.
Har någon prövat att konvertera en B4204? d.v.s. 2.0:an i s/v40 fas 1.
Bör man byta spridare eller klarar man sig med att byta btr?
smile


Kniffarn
4 april 2012
#66
Richtenb skrev:
Räkna på det!. om du vet hur mycket orginalspridarna flödar samt ditt bränsletryck så är det absolut enklaste sättet att räkna på det. posta annars siffrorna så kan jag räkna fram om spridarna klarar E85

Jag har inte riktigt dem kunskaper som krävs för att räkna på det, men du får gärna lära mig smile
Spridarna ska flöda 215 cc / min vid 3 bar, vilket är det reglerade bränsletrycket.

1 365 Inlägg
4 april 2012
#67
Men fy fan vilka skitspridare. De orkar ju knappt med orginal. Jag räknade på att du hade 160 hk, dvs en 2.0t 4 cylindrig motor, 0,55 i bfc eftersom du har turbo, 43,5 psi i bränsletryck som blir 3 bar. Dessutom vill vi sikta på att hålla spridarna under 80%

med denna setup körd på bensin.. observera på bensin skulle du behöva 291cc spridare max belastning 80%.

på e85 behöver du 387cc spridare.

Dina orginalspridare går nästan på 100% vid maxbelastning förutsatt att du har 160hk, om du har en annan motor så posta den infon


Kniffarn skrev:
Richtenb skrev:
Räkna på det!. om du vet hur mycket orginalspridarna flödar samt ditt bränsletryck så är det absolut enklaste sättet att räkna på det. posta annars siffrorna så kan jag räkna fram om spridarna klarar E85

Jag har inte riktigt dem kunskaper som krävs för att räkna på det, men du får gärna lära mig smile
Spridarna ska flöda 215 cc / min vid 3 bar, vilket är det reglerade bränsletrycket.


Kniffarn
4 april 2012
#68
Jag kanske skulle ha nämt att det är den tråkiga 2.0:an utan turbo på 137 hk smile

1 365 Inlägg
4 april 2012
#69
Ok det gjorde ju en hel del skillnad. då är orginalspridare bra för bensin. Tyvärr behöver du byta för E85

Minst 300cc behöver du


504 Inlägg
15 september 2012
#70
Vilken olja rekommenderas till en etanolkonverterad Volvo B230 som ligger på ca 250hk?

HÅRDROCK

13 Inlägg
15 september 2012
#71
ska la gå lika bra med vanlig 15-40 tongue

ät gul snö, det kan va öl.

504 Inlägg
16 september 2012
#72
lindberg_901 skrev:
ska la gå lika bra med vanlig 15-40 tongue

Och hur vet jag det då?

HÅRDROCK

1 758 Inlägg
16 september 2012
#73
PuppPutte skrev:
lindberg_901 skrev:
ska la gå lika bra med vanlig 15-40 tongue

Och hur vet jag det då?

Kör på den olja som tillverkaren rekommenderar, men med tätare bytesintervall.
Viskositeten avgörs inte av vilket bränsle du kör på, utan motorns konstruktion, t.ex. lagertoleranser.

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
16 september 2012
#74
lindberg_901 skrev:
ska la gå lika bra med vanlig 15-40 tongue

skitbra oljeval på vintern...
om man gillar att renovera motorer

skulle köra på en helsyntet typ 5w40 bra egenskaper för normalt bruk av en motor

ska man börja piska på banan kan man ändra valet lite men kör man blandat är det bättre att köra med en olja som har bra kallstartsegenskaper

Kör fort så hinner inget hända...

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
17 september 2012
#75
lindberg_901 skrev:
Tankar du Etanol får du tanka mycket oftare för det drar mer. men det är bevisat att tankar du v-power så tjänar du på det i längden tongue

På samma sätt som att det är bevisat att du tjänar på att tanka E85 i längden.

Tror heller knappast på största allvar att du får ner förbrukningen så pass att du spar in 1:50 - 2:00 kr per mil på V-power. Möjligen att vi börjar snacka några tiotals ören med en optimerad tändning smile



Sök