2248
Sök

Lackat lite, ytan blev som sandpapper ?

lastbilsmekaniker
67 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
#1
som rubriken lyder har jag lackat lite i nederkant av dörrarna men ytan blev som ett sandpapper? någon som vet vad jag gör för fel så att jag inte gör om samma fel igen ?

bara kör för satan kan ju inte mer än gå åt helvete!

2 140 Inlägg
14 mars 2012
#2
vad har du slipat med för papper?
förberedelser med tvätt av yta osv..

man vill gärna veta hur du gjort innan man kan se vad som gick snett smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

lastbilsmekaniker
67 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
#3
slipade först med 80, sen 120, sen 240 , sen 400 sen avslutade jag med 800 våtslip, torkade rent med tinner sen klippduk.

bara kör för satan kan ju inte mer än gå åt helvete!

1 827 Inlägg
14 mars 2012
#4
Så kan det ibland bli om det inte lagts klarlack på rätt sätt... Lägger man inte tillräckligt så kan ytan bli sträv.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

lastbilsmekaniker
67 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
#5
blev så innan ens klarlacken kommit på. först blev grundlacken som ett 80 kornigt sandpapper så jag fick slipa det, sen blev den vanliga lacken nästan likadan. inte riktigt lika grovt men.

bara kör för satan kan ju inte mer än gå åt helvete!

2 140 Inlägg
14 mars 2012
#6
masterr skrev:
slipade först med 80, sen 120, sen 240 , sen 400 sen avslutade jag med 800 våtslip, torkade rent med tinner sen klippduk.

riktigt säker på att du fick bort ALLA repor från 80-120 papperet?

annars som eisenhut säger så lägger man inte lacken på rätt sätt så blir det helt enkelt inte bra smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

lastbilsmekaniker
67 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
#7
lite fundersam för har lackat andra sidan med och den blev kanon. men där la jag visserligen ett lager sprayspackel för var ojämnt efter att det varit mkt mer rost på den sidan. men tyckte inte denna sidan var så farlig så skippade sprayspacklet här.

bara kör för satan kan ju inte mer än gå åt helvete!

3 182 Inlägg
14 mars 2012
#8
du måste torka med silicon borttagare innan lackering eller va det heter. och börja inte med 80 börja med 400.

7 392 Inlägg
14 mars 2012
#9
äligt talat så börjar man inte med 80 och 120,, det är på tok för groft,, jag brukar börja med 240, sen gå upp till 400, 600 å ev 800,, men oftast ger jag mig vid 600 wink

OM man har mkt sliprepor så lägger man på en sk slipgrund, det är en tjockare grundfärg som agerar lite spackel för att täcka sliprepor å mindre skador,, den slipar man med 400 å 600 papper
Senast redigerat av granadadr (14 mars 2012)


lastbilsmekaniker
67 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
#10
okej pratade med ett ställe som säljer färg här i tingsryd å va de som sa jag skulle börja med det. tyckte med det lät jävligt grovt men man litar ju alltid på att de kan sin grej. dom trodde till och med det räckte jag gick till 400 men jag tyckte det blev för grovt så gick till 800

bara kör för satan kan ju inte mer än gå åt helvete!

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
14 mars 2012
#11
Vart befann du dig och bilen när du lackerade? Tror inte det hänger med att du slipat fel, eller jo det har du visserligen gjort då du börjat med för grovt papper, men ytan bör ändå bli skaplig.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

lastbilsmekaniker
67 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
#12
jo jag märkte ju att det var fel. men ja man litar ju på att ett företag som säljer färg ska kunna det. så man litar ju på dem. jag är i ett vanligt villagarage bara. men ena sidan blev ju helt ok

bara kör för satan kan ju inte mer än gå åt helvete!

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
14 mars 2012
#13
masterr skrev:
jo jag märkte ju att det var fel. men ja man litar ju på att ett företag som säljer färg ska kunna det. så man litar ju på dem. jag är i ett vanligt villagarage bara. men ena sidan blev ju helt ok

Vet att man inte kan lacka om det är för kallt, idag var det skapligt kyligt ute, tänkte om du lackade andra sidan vid ett varmare tillfälle? Eller det kanske du med gjorde idag?

Mycket färg kvar i burken när du lackade sidan som blev dålig?

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

lastbilsmekaniker
67 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
#14
lackade det för någon dag sedan men det var samma dag. och lackar med spruta. har ca: 20 grader i garaget

bara kör för satan kan ju inte mer än gå åt helvete!

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
14 mars 2012
#15
masterr skrev:
lackade det för någon dag sedan men det var samma dag.

lolrollwink
masterr skrev:
och lackar med spruta. har ca: 20 grader i garaget

Jaha, har ingen större efarenhet av det! Men kan garantera att det inte hänger på förhandsarbetet även om det var tokigt. Våtslipa när det med 800p våtslip och avsluta med 1200p sedan lägg ett nytt lager vetja! smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

lastbilsmekaniker
67 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
#16
ända skillnaden var att jag lade sprayspackel på andra sidan. men det borde ändå inte bli som ett sandpapper ju? möjligen att det syns någon sliprepa men detta fattar jag inte yikes

bara kör för satan kan ju inte mer än gå åt helvete!

lastbilsmekaniker
67 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
#17
Driftkungen skrev:
masterr skrev:
lackade det för någon dag sedan men det var samma dag.

lolrollwink
masterr skrev:
och lackar med spruta. har ca: 20 grader i garaget

Jaha, har ingen större efarenhet av det! Men kan garantera att det inte hänger på förhandsarbetet även om det var tokigt. Våtslipa när det med 800p våtslip och avsluta med 1200p sedan lägg ett nytt lager vetja! smile

jo tänkte nått sånt.

bara kör för satan kan ju inte mer än gå åt helvete!

Avstängd
1 714 Inlägg
17 mars 2012
#18
Finns en anledning varför lackering kostar så mycket,
och varför man helst ska lämna in på firma.

Nog för att dem inte alltid är så extremt duktiga på lackfirmor heller men oftast iaf.


Servicetekniker
160 Inlägg
17 mars 2012
#19
Det kan inte va så att färgen inte e kompatibel med din originalfärg. Däremot funkade den på grundfärgen du la på? Eller använde du "rätt" färg?

OG9-3 2.0T Sport Edition

42 Inlägg
17 mars 2012
#20
det låter lite som att det är sprutdamm, blandar du färgen själv? vad spär du ut färgen med? vilken typ av färg?

enklast är ju att våtslipa det och lägga på ett lager till sen lack på.


Sök