2898
Sök

Ratten sned efter hjulinställning...

467 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
#1
Tjaba.

Bytte nyligen till sommardäck. Märkte då att bilen drog lite höger när ratten står rakt. Inte mycket men det märks.
Åkte då och gjorde en hjulinställning hos en firma som har bra rykte. När jag fick tillbaka bilen hade han ställt in den korrekt. Fick papper och allt, men ratten är fortfarande lite sned, fast åt andra hållet. Rör sig iofs bara om några millimeter, men det stör mig.

Killen som ställde in allt sa att det kan bero på däcken eller något sådant. Han rådde mig att skifta fram och bak för att se om det försvinner. Hade samma däck förra sommaren utan problem.

Ska det vara så svårt att få ratten helt rak vid en hjulinställning? Ska skifta däcken imorn, men om det inte hjälper då? Ska man bara acceptera en lite sned ratt då eller går det att fixa så den blir helt rak?

Stavning
Senast redigerat av Hoffmeister2 (24 mars 2012)

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

1 171 Inlägg
23 mars 2012
#2
Den kanske spårar. Ligger och drar åt ena eller andra hållet när det är spår i vägbanan beroende på vilken kant av spåren man kör på.


Pim_Pim
23 mars 2012
#3
Kan du inte flytta ratten ett splines lr nått ?

680 Inlägg
23 mars 2012
#4
ratten skall inte sitta snett efter hjulinställing bara och åka tillbaks och säga att dom gör om gör rätt,,vi lämnar aldrig en ratt sne, klagar kunden gör man bara om den


467 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
#5
Ok..

Men han mena på att det kan vara däcken. Jag har Goodrich G-grip. Inga speciellt dåliga däck vad jag förstått.
Alltså, det borde ju inte spela roll vilka däck man har. När ratten är rak i bilen så ska ju även bilen gå rakt? Visst, det rör sig om ett par millimetrar. Inte mycket men det är tillräckligt tycker jag.. Ska väl inte va nå konstigheter att få ratten rak?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

680 Inlägg
23 mars 2012
#6
nä skall inte vara några problem å få ratten rak be dom göra om å ställ ratten rak,,Goodrich är enligt mig inga super däck,de kan var så att skifta 'KAN räcka, har hänt att de är fel på däcken...


1 045 Inlägg
23 mars 2012
#7
däcken kan vara olika nött och då blir det snett,, som sagt pröva byt däck fram bak,, funkar itne det åk tillbaka.


680 Inlägg
23 mars 2012
#8
att däcken är olika slitna tror jag inte har något med de och göra,hans ratt är ju sne,tror inte bilen drar om han släpper ratten???


1 045 Inlägg
23 mars 2012
#9
jag hade på bmw ett nytt däck ett äldre,, då stog ratten snett,, när jag bytte plats stog ratten rakt,, så att dom är olika nött kan göra ratten sned.


680 Inlägg
23 mars 2012
#10
ok har jag aldrig varit med om ( gör hjulinställingar på jobbet) men funkar de så


467 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
#11
Om jag släpper ratten går bilen rakt. Först drog den höger, men efter inställningen så går den rakt. Innan inställningen var ratten lite sned åt höger, Efter inställningen är den lika sned åt vänster. Stääler jag ratten helt rakt så drar den lite åt ena hållet.

Däcken har rullat en halv sommar bara så dom borde vara helt ok. Körde halva förra sommarn med dom utan att ratten stod snett. Körde nu hela vintern med vinterdäcken utan att ratten e sned. Det var nu när sommardäcken åkte på som jag noterade detta..
Det är några millimeter bara, men för mig är det jävligt störigt!

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

680 Inlägg
23 mars 2012
#12
om den går rakt när du släpper ratten har dom bra fått ratten sne, inget fel på något annan då


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
23 mars 2012
#13
inte så att du slagit i nått med vinterdäcken som i sin tur gör att när de kommer på helt ok däck så blir allt fel ?

kan ju räcka med glida in i en lätt iskant för och få de där störande milimeterna men att de inte märktes direkt för att vinterdäcken va olika nötta?


467 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
#14
Ja ni. D e nog inget fel eftersom den går rakt, men då står ratten snett... Vad det än är så borde d ju bli bra när han mätte upp allt. Jag menar, man ställer väl ratten rakt o sen mäte up hjulen liksom.. hur kan det då bli en sned ratt.. fattar inte det.
Ska skifta hjulen på båda sidor imorn o se. Återkommer då. Blir d ingen skillnad får jag åka o prata med han. Kan ju inte vara att man får gilla läget bara..? Måste ju fan gå att få en ratt helt rak..? Den var ju det förra åretnär samma däck satt på

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

680 Inlägg
23 mars 2012
#15
man lossar styrlederna och cammben om man skall justera den med sen låster man ratten och gör justeringarna och sen låser allt,kan hända att ratten blir lite sne ,men de märker man ju sj när om man gör som vi,provkör både innan och efter, ibland hittar man lite klapp på vissa ställen men då gör man ju inte hjulinställingen utan gör den efter dom byt de som är glapp


467 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
#16
Ok.

Har bytt skiftat däck fram o bak nu. Inte ett piss skillnad. Fan det är sånt här som kan störa mig så in i ****.
Om vi säger att ratten är sned nån millimeter. Inte mycket men det märks absolut. Ska man acceptera det tycker ni? Eller är det spikrak ratt som gäller?

Det borde inte vara några direkta glapp. Har bytt länkarmar fram. Dom var lite dåliga. Men i övrigt ska det inte vara något..

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

Fri fart för ett fritt folk!
14 206 Inlägg
24 mars 2012
#17
demk skrev:
man lossar styrlederna och cammben om man skall justera den med sen låster man ratten och gör justeringarna och sen låser allt,kan hända att ratten blir lite sne ,men de märker man ju sj när om man gör som vi,provkör både innan och efter, ibland hittar man lite klapp på vissa ställen men då gör man ju inte hjulinställingen utan gör den efter dom byt de som är glapp

dom mesta firmorna provkör tyvärr inte bilen efter inställningen.
och då märker dom inte sånt

förstår inte ens hur man kan ställa en framvagn och inte provköra

tolleranserna man kan hålla sig inom är relativt stora och ligger man nära gränserna så finns jhu alltid en risk att bilen inte uppför sig speciellt bra

det är då man vill hitta dom där gamla gubbarna som hållt på i 30år med framvagns inställningar dom som känner direkt om det inte är bra
och dessutom vet vad som är problemet

Kör fort så hinner inget hända...

680 Inlägg
24 mars 2012
#18
Growe skrev:
demk skrev:
man lossar styrlederna och cammben om man skall justera den med sen låster man ratten och gör justeringarna och sen låser allt,kan hända att ratten blir lite sne ,men de märker man ju sj när om man gör som vi,provkör både innan och efter, ibland hittar man lite klapp på vissa ställen men då gör man ju inte hjulinställingen utan gör den efter dom byt de som är glapp

dom mesta firmorna provkör tyvärr inte bilen efter inställningen.
och då märker dom inte sånt

förstår inte ens hur man kan ställa en framvagn och inte provköra

tolleranserna man kan hålla sig inom är relativt stora och ligger man nära gränserna så finns jhu alltid en risk att bilen inte uppför sig speciellt bra

det är då man vill hitta dom där gamla gubbarna som hållt på i 30år med framvagns inställningar dom som känner direkt om det inte är bra
och dessutom vet vad som är problemet

fattar inte vf inte alla gör de provkör efter man kör ju ändå ut bilen bara ta en sväng,vi provkör efter då märker man ju fort om de känns bra och ratten är rak,är ju inte så svårt,åk tillbaks å säg du inte är nöjd


1 319 Inlägg
24 mars 2012
#19
På min Fiat jag hade förut drog den höger som fan med vinterdäcken på. Spikrakt med sommardäck... Så att det kan vara däcken är inga konstigheter.

_----------'

680 Inlägg
24 mars 2012
#20
sleepyoh skrev:
På min Fiat jag hade förut drog den höger som fan med vinterdäcken på. Spikrakt med sommardäck... Så att det kan vara däcken är inga konstigheter.

sant men oftast försvinner de om man skifta fram och bak,brukar inte vara vajsing på alla däcken



Sök