2971
Sök

Ratten sned efter hjulinställning...

467 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
#21
Jag tror inte det är däcken.

Men han som gjorde inställningen sa att det kan vara däcken. Men jag hade samma däck förra sommaren och då var ratten rak.

Jag fattar inte.. Ställer man ratten helt rak och gör inställningen därefter så blir det ju rakt.. Det ska ju vara spikrakt, inte tre millimeter sned ratt.. Fan va less jag blir på sånt jävla krångel hela tiden.

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

671 Inlägg
25 mars 2012
#22
Jag har slutat lämnA bilen på framvagnsinställningar i min stad, en av de större i mälardalen.
Gör det bättre själv med snören laser och IPOD plus egentillverkade adaptrar.

Ingen av framvagnsfirmorna klarar av o göra ett riktigt jobb ofta är folket där inte de mest vassa knivarna i lådan. Lämnade in den till en verkstad som skröt över sin utrustning, parabolantenner såg det ut som.
Skulle vara dyr vid inköp...
Detta var ett par år sedan och jag hade precis skaffat rörbärarmar.
Då vände jag mig till den firma vars ägare hade en en RUF Porsche som han byggt ihop med delar från en krockad RUF. Då borde man ha koll på läget .....
Jag sade att gör en kopia på vinklarna på vänstersidan till högersidan.....
Idioten klarade inte av det...

Sedan så har jag lämnat in bilen på de flesta av stadens firmor och alltid så har jag haft sne ratt.
Ursäkten har vart att de inte vill koppla ur Airbagen.
Har fått tillbaks bilen då styrväxeln inte varit centrerad o alla möjliga tok..

Nä pyssla själv o därefter ut o kör bilen känn efter..
Den ska vara lika lätt o styra åt båda håll
Vid tvära snabba rattrörelser ska den kännas likadan.
Om det är is eller grushögar ute ska den inte flyta i sidled
Kolla att ratten verkligen är i centrum och du har exakt lika många varv åt båda håll

slitna bussningar påverkar mkt
Senast redigerat av endorfinslaven (25 mars 2012)

6 638 Inlägg
25 mars 2012
#23
Antingen så kollade de inte om något glappade, tryckte ner dämparna (Bilen står något skumt efter man lyfter den helt och sänker ner den pga hjulvinkeln som blir) eller allmänt slarv under inställningen av maskinen före jobbet.

De/Dem

467 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
#24
Så ni tycker man ska åka dit och begära att han gör så ratten blir rak?

Grejen e att när jag ringde upp honom direkt när jag åkt därifrån o märkte att den ännu var sned, så sa han att det kunde vara däcken som inte är tillräckligt hög kvalite på tex. Jag tycker det låter konstigt. Förra sommaren hade jag samma däck utan sned ratt. Detta har blivit nu på senare tid.
Borde ju fan gå att få en rak ratt.. Fattar inte. Jag har goodrich däck. Inga värstingar men inte det sämsta heller.

Är det som han säger att det inte går o fixa? Eller ska jag åka o snacka med han igen?
Säger han att det inte går kommer jag åka till en annan firma o höra med dom om inte dom kan fixa det.
Det är sååå störigt med sne ratt alltså haha

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

438 Inlägg
25 mars 2012
#25
Bara att åka tillbaka och få dom att göra om det. Står inte ratten rakt så gör den inte det.
du ska inte behöva betala en spänn till dom för dom ska göra om det
Det är dom som slarvat och då ska dom stå för det oxå!

Mvh VAnd3rsson


467 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
#26
Ja man tycker ju det. Men han sa ju att han gjort rätt och att det kan bero på däcken. Vad kan man säga då liksom. Svårt o ifrågasätta en som jobbar med sådant liksom.. Men jag tycker ju att en rak ratt kan man väl begära iaf. Ska snacka med han imorn så får vi se.

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

klabbarpan
3 041 Inlägg
25 mars 2012
#27
Bara lämna tillbaka den. Lämnade tillbaka minv70 tre gånger.. Dem jag lämnade till är riktiga klåpare...


467 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
#28
Fick du tillbaka den med sne ratt 2 gånger menar du?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

klabbarpan
3 041 Inlägg
25 mars 2012
#29
Japp dem sa andra gången att mina däck började bli slitna, men slängde fram kvittot på att däcken var fyra dagar gammla. Dom bad mig vänta och tog in den igen:-)  vette fan hur dom tänkte, tillochmed färgen på slitbanan vart kvar...


2 182 Inlägg
25 mars 2012
#30
Viktigt å kolla innan man gör en framvagnsinställning
*Provkörning innan man sätter igång (På en fin "platt" väg)
*Kolla efter glapp i styrleder/spindelleder
*Kolla hur slitna däcken är, är däcken dåliga eller väldigt ojämt slitna på vardera sida så bör dem bytas (Det bästa är att göra en inställning med 4 nya däck)
*Kolla lufttryck i däcken
*Går det att göra fyrhjulsinställning på bilen? Om det går så ställer man in alla fyra.

Har gjort många fyrhjulsinställningar och ibland så har man haft för bråttom å glömt å kontrollera något, det är bara att göra om å göra rätt då.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

467 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
#31
spindellederna är ett år gamla, länkarmarna e bytta nyligen, fjäderbenslagringarna e nya, däcken är en halv sommar gamla.

Borde inte vara några problem..

Jaja får snacka med han imorn o se vad han säger. Som sagt så är det bara några millimeter det handlar om, men det syns ju. Många kanske tycker det är löjligt, men vafan en ratt ska ju vara rak. inte 3 mm sned

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

680 Inlägg
25 mars 2012
#32
Niklas1987 skrev:
Viktigt å kolla innan man gör en framvagnsinställning
*Provkörning innan man sätter igång (På en fin "platt" väg)
*Kolla efter glapp i styrleder/spindelleder
*Kolla hur slitna däcken är, är däcken dåliga eller väldigt ojämt slitna på vardera sida så bör dem bytas (Det bästa är att göra en inställning med 4 nya däck)
*Kolla lufttryck i däcken
*Går det att göra fyrhjulsinställning på bilen? Om det går så ställer man in alla fyra.

Har gjort många fyrhjulsinställningar och ibland så har man haft för bråttom å glömt å kontrollera något, det är bara att göra om å göra rätt då.

stämmer fint de du säger ,verkar som verkstäder som oxå gör hjulinställi8ng inte är lika noga som vi som bara har hjulinställinmgar och säljer däck och fälgar ?


467 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
#33
Grejen e att denna kille är en framvagnsspecialist så det borde ju bli bra...

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

6 638 Inlägg
25 mars 2012
#34
En specialist kan göra fel, men sen att vägra erkänna det är värre.

De/Dem

467 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
#35
Jo. Men att säga att det beror på däcken, när jag ändå kört en halv sommar tidigare utan problem e lite konstigt.. Asså ställer man ratten rakt och sen ställer in hjulen efter det kan det inte bli fel ju.. Eller?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

680 Inlägg
25 mars 2012
#36
Hoffmeister2 skrev:
Jo. Men att säga att det beror på däcken, när jag ändå kört en halv sommar tidigare utan problem e lite konstigt.. Asså ställer man ratten rakt och sen ställer in hjulen efter det kan det inte bli fel ju.. Eller?

nu tjatar du ,,snacka med han,dessa frågor har redan besvaras=)


467 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
#37
Ja vet! Ska kolla me han imorn så får vi se!

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

6 638 Inlägg
25 mars 2012
#38
Hoffmeister2 skrev:
Jo. Men att säga att det beror på däcken, när jag ändå kört en halv sommar tidigare utan problem e lite konstigt.. Asså ställer man ratten rakt och sen ställer in hjulen efter det kan det inte bli fel ju.. Eller?

Maskinen på mitt jobb fungerar såhär:

Monterar verktygen/sensorerna på vardera hjul. Hissar upp ena sidan och kalibrerar dem (Låser verktygen sen)
Gungar ner fjädringen och låser bromsarna. Vrider så ena hjulvinkeln blir ca 10 grader. sen några grader extra för det yttre hjulen.

Balanserar bakvagnen sedan ska man ställa ratten RAK (Rekommenderas vattenpass ifall man ser illa, hehe.. )
Därav ställer framvagnen.

Ända som skulle sabba med hjulen är ifall du skulle ha olika profiler på däcken.

De/Dem

* Voff voff *
10 672 Inlägg
25 mars 2012
#39
Jag säger inte att det är så i det här fallet, men jag har varit med om att däck påverkat på detta vis...

Ställde in allt som det skulle vara med några skitdäck på, så ut och körde och allt var frid och fröjd. Slängde på andra hjul och vips blev ratten sned under körning. Ställde in bilen med nya(!) hjulen på och allt var frid och fröjd igen. Blev dock för nyfiken på hur allt hängde ihop så jag satte dit dom gamla hjulen igen bara för att testa och vips var ratten sned igen...

Har frågat runt bland olika däcknissar om detta och det enhälliga svaret är att det kan bli så om man ställer in framvagnen med snedslitna däck på. Att man, som någon skrev, ibland inte får 100%igt resultat med snedslitna däck. Och att om hjulen står åt h-vete fel kan även förhållandevis nya däck vara snett slitna, bara att det inte syns så bra när det mycket mönster kvar.

Om det sen stämmer eller om alla oberoende av varandra hittat på samma historia får ni själva avgöra... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

467 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
#40
Ska lämna in bilen igen. Han skulle göra sitt bästa sa han! Men det verkar vara så att man kanske får leva med lite sned ratt ibland. Man kan göra hjulinställningen så man "lurar maskinen" tydligen så ratten blir rak. Men då blir inte framvagnen helt 100. Jaja vi får se. Återkommer med resultatet om någon i framtiden läser denna tråd och har samma problem!

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.


Sök