28 mars 2012
Trådstartare
Hej!
Har haft strul med ABS:en av och till ett längre tag nu. Har säkert haft problemet i 3 år snart, men inte besvärats av det då lampan ej signalerat vid besiktningen.
Det lustiga är att vid - grader så är i regel lampan släckt. Vid +grader så signalerar ABS lampan oftast att ngt är fel.
Masade nu mig till sist till Volvo för att läsa ut felkoder, och dom hittade en hel del. Drygt 20 felkoder, gamla och nya, periodiska och permanenta. Alla givare hade ett antal felkoder, vill även minnas att ABS styrningen hade en felkod likaså.
Verkstadschefen som verkade väldigt kunnig rekommenderade mig att kolla upp en skarv som finns under säkringslådan, en skarv som tydligen bara gjordes på 96:ans modell. Denna skulle lödas, och som jag fattade det kunde detta vara anledningen till mitt problem.
Försökte nu på eftermiddagen få loss säkringslådan men utan resultat. Tog bort svarta täcklocket som satt med 4 st torx, sedan körde det ihop sig. Själva bottenplattan vägrar lossna. Lossade de 3st torxskruvarna jag hittade, men icke... Misstänker att man måste ha någon form av specialverktyg för att lossa ngn sorts clips jag tycker mig se.
Skulle behöva lite hjälp på traven, hur skulle ni ha gått till väga, eller är jag helt ute och cyklar med det jag gör? Har hört att boxen kan behöva lödas om också?
Nämnvärt är kanske också att ABS lampan ofta tänds med ett knarrande när man bromsar in och åker över en trottoarkant eller grop i vägen.
Bilen är en Volvo 855 -96
Tacksam för alla typer av tips!
Mvh Björn