3284
Sök

Mazda 626 v6 -96 tomgångsproblem

10 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
Hej!

har en mazda 626 V6 -96 som inte beter sig som den ska!

Problemet: När motorn är kall ligger tomgången på 2000varv/minut
men den går som den ska, inte rycker eller nåt.

När temperaturen har gått upp lite grann ligger den på ca 1500varv och går som den ska.

Sedan när motorn är varm ligger tomgången och "bluddrar" på 600-750varv/minut och den rycker vid lite gaspådrag/låga varv.
Den dör också lättare om jag bromsar samtidigt. Idag så gasade jag fullt på tvåan på en parkering och när jag kom upp i 40 så bromsade jag och frikopplade varpå bilen "försökte" hålla uppe varvet men tillslut bluddrade på väldigt lågt varv och dog. samtidigt som den dog så lyste batterilampan och oljelampan?
Sedan när jag skulle starta den direkt efter med bromsen nere så gick det inte, släppte jag bromsen så lät det som att den ville gå igång och om jag sedan gasade lite lätt så började den tända och gå igång. men direkt när den gick igång och jag släppte gasen så dog den!

HJÄLP MIG BLIR TOKIG!

har bytt: fördelarlock, tändstift, rotor och insugspackning

Tack på Förhand!
/Andreas och Anjelina
Senast redigerat av anje (28 mars 2012)

146 Inlägg
29 mars 2012
Skulle kanske kunna vara någon givare till bromsarna (ABS-givare som är kass) om den dör när du bromsar

45 Inlägg
29 mars 2012
anje skrev:
samtidigt som den dog så lyste batterilampan och oljelampan?

Det är för att generatorn inte laddar och bilen inte har något oljetryck när motorn inte går.

10 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
Det skulle inte kunna vara batteriet som är kasst? Som inte tar emot laddning ordentligt?

10 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
har testat gå loss med startgasen men inte hittat nåt speciellt.
När man stänger av motorn så hörs ett starkt pysljud och hela luftfiltret skakar till. tyder på tjuvluft någonstans?

161 Inlägg
30 mars 2012
när bytte du olja och filter,tändstift senast?

High Speed Low Drive!

10 Inlägg
30 mars 2012
Trådstartare
Har bytt både olja, filter och tändstift för mindre än 3 månader sen

10 Inlägg
30 mars 2012
Trådstartare
såg att det nästan var tomt i reservbehållaren för kylarvätska, är fullt i expansionskärlet vid motorn, ska fylla på i reservbehållaren men detta kan inte påverka tomgången nåt? om det är lite kylarvätska i den behållaren....

Sök