3873
Sök

Vilken turbo ska man välja? Mer effekt i Volvo S60 T5.

186 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
#1
Hejsan!

Ja, som tråden lyder så är jag ute efter en ny turbo till min S60 T5. Inte för att det är något fel på min men vill kräma ut lite mer effekt.

Sitter och funderar på antingen en KKK24(original i S60R) eller en 19T. Men vad är det för skillnad egentligen? Värmeutveckling? Laddtrycksskillnad? Priset skiljer ju ca 1500 mellan de båda.

mvh

/Rubrik redigerad. Bilmodell inkluderad. Mvh DS
Senast redigerat av Dieselsmurfen (3 april 2012)


8 250 Inlägg
3 april 2012
#2
K24'n är lite större, men tål inte höga laddtryck nå riktigt bra. Och har man ett mitsubishiaggregat på nu så kostar det en del pga dem saker som är bytas ut för att få k24'n att passa.


186 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
#3
Marlboroman skrev:
K24'n är lite större, men tål inte höga laddtryck nå riktigt bra. Och har man ett mitsubishiaggregat på nu så kostar det en del pga dem saker som är bytas ut för att få k24'n att passa.

Passar en 19T "utan problem"? Men är det så stor skillnad på min original och en K24?


8 250 Inlägg
3 april 2012
#4
Du bör ha ett 16T nu och då passar 19T direkt på plats utan några förändringar. Stor skillnad är ju en definitionsfråga, men 50hk+ minst går det att ta ut oavsett vilken av turbosarna du väljer. Hur mycket mer beror lite på bränsle och så.


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
3 april 2012
#5
Marlboroman skrev:
Du bör ha ett 16T nu och då passar 19T direkt på plats utan några förändringar. Stor skillnad är ju en definitionsfråga, men 50hk+ minst går det att ta ut oavsett vilken av turbosarna du väljer. Hur mycket mer beror lite på bränsle och så.

Passar även returen? smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

186 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
#6
Marlboroman skrev:
Du bör ha ett 16T nu och då passar 19T direkt på plats utan några förändringar. Stor skillnad är ju en definitionsfråga, men 50hk+ minst går det att ta ut oavsett vilken av turbosarna du väljer. Hur mycket mer beror lite på bränsle och så.

Jo, men det enda extra jag ska lägga på bilen är isåfall: 19T, R spridare, intercooler + 3" hela vägen.


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
3 april 2012
#7
Jottix skrev:
Marlboroman skrev:
Du bör ha ett 16T nu och då passar 19T direkt på plats utan några förändringar. Stor skillnad är ju en definitionsfråga, men 50hk+ minst går det att ta ut oavsett vilken av turbosarna du väljer. Hur mycket mer beror lite på bränsle och så.

Jo, men det enda extra jag ska lägga på bilen är isåfall: 19T, R spridare, intercooler + 3" hela vägen.

Det klarar du dig långt på smile

Runt 380hk bör du klara

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

904 Inlägg
3 april 2012
#8
Det går väl å preppa ett 19t med andra lager å sån men kanske har fel

AUTOTECH S60 power

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
3 april 2012
#9
Dansken- skrev:
Om du ändå ska byta spridare, är det lika bra att ta några lite större spridare, så du kan köra E85. Då får du ut lite mer effekt och kan tanka billigare. Just nu är Shell V-Power över 70% dyrare än E85. Där går åt 35-40% mer E85, men med den prisskillnad kommer det att gå billigare.

V-power är Shells dyra version av 98-oktan numera. Jämför istället med 98 från någon annan mack (16kr).

E85 ligger väl på runt 9,90. Drar ca 35% mer. Alltså runt 13.50kr/L i jämförelse. Serviceintervallen halveras. Där kan man lägga på 1kr/L om man kör med vettig olja. 14.50kr/L jämfört med 16kr/L.

Det blir mycket pengar ganska fort. Så jag håller med dig där om att det är värt den investeringen. Dock så innebär det inte bara spridare utan även pump väl ?

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

186 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
#10
Så ni menar att jag ska E85-konventera min bil? Det har väl negativa effekter på bilen har jag hört. fast jag har inte läst på det där så mycket.. smile

Vilka spridare har du tänkt dig då isåfall @Dansken- ?


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
4 april 2012
#11
Jottix skrev:
Så ni menar att jag ska E85-konventera min bil? Det har väl negativa effekter på bilen har jag hört. fast jag har inte läst på det där så mycket.. smile

Vilka spridare har du tänkt dig då isåfall @Dansken- ?

Mer slitage innebär att du får byta olja oftare. I slutändan kanske allt går jämnt ut men du får ju lite mer kusar av E85 smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

186 Inlägg
4 april 2012
Trådstartare
#12
F4S4N skrev:
Mer slitage innebär att du får byta olja oftare. I slutändan kanske allt går jämnt ut men du får ju lite mer kusar av E85 smile

I see. Men är utgifterna för konverteringen med då också? :p

Och låg och tänkte på detta innan idag oxå. Om man ska trimma bilen så ska man ju helst använda högoktanig bensin. 98ans. Men hur fungerar det med E85? Vad är det för slags "bensin" egentligen? Jag har noll koll på E85 eftersom jag aldrig kört någon sådan bil :p

mvh


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
4 april 2012
#13
Jottix skrev:
F4S4N skrev:
Mer slitage innebär att du får byta olja oftare. I slutändan kanske allt går jämnt ut men du får ju lite mer kusar av E85 smile

I see. Men är utgifterna för konverteringen med då också? :p

Och låg och tänkte på detta innan idag oxå. Om man ska trimma bilen så ska man ju helst använda högoktanig bensin. 98ans. Men hur fungerar det med E85? Vad är det för slags "bensin" egentligen? Jag har noll koll på E85 eftersom jag aldrig kört någon sådan bil :p

mvh

Du bör ALLTID köra med minst 98 när du trimmar. Kostnaden för konverteringen är inte mer än vad det kostar att mappa för bensin. Du ska ju ändå mappa den smile Hör med autotech så ger dom dig ett bra förslag på en bra mapp!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

624 Inlägg
4 april 2012
#14
oavsett vad så skall du inte trimma bilen här på garaget... vänd dig istället direkt till förslagsvis autotech.
de jkan garanterat guida dig rätt!
din bil verkar ju i nuläget ändå vara orginal så att smacka dit en ny turbo rakt av känns lite oseriöst..?

who´s the man?

186 Inlägg
4 april 2012
Trådstartare
#15
Dansken- skrev:
Det är inte så mycket konvertering nödvändig på en nyare Volvo. Verkar som att Volvo har gjort ett bra jobb från början.
Det kunde t.ex vara Siemens svarta 630cc.
Hör med AutoTech i Trollhättan, för de har gjort många Volvobilar med E85.

Hm, okej. Så det blir mer värt att konvertera till E85?

guwib skrev:
oavsett vad så skall du inte trimma bilen här på garaget... vänd dig istället direkt till förslagsvis autotech.
de jkan garanterat guida dig rätt!
din bil verkar ju i nuläget ändå vara orginal så att smacka dit en ny turbo rakt av känns lite oseriöst..?

Fattar väl jag med. Jag söker tips om du inte förstått det. I slutändan kommer man vända sig till några som håller på med detta, självklart! Men måste väl veta lite vad jag har att göra med. Eftersom jag inte är jättekunnig inom området...

På vilket sätt ska det vara oseriöst med ny turbo?


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
4 april 2012
#16
Jottix skrev:
Fattar väl jag med. Jag söker tips om du inte förstått det. I slutändan kommer man vända sig till några som håller på med detta, självklart! Men måste väl veta lite vad jag har att göra med. Eftersom jag inte är jättekunnig inom området...

På vilket sätt ska det vara oseriöst med ny turbo?

Det undrar jag också. Vad är oseriöst med det?

Hela tråden går ju ut på att han ville ha reda på vilken turbo han ska välja vid en prestanda-uppgradering. Fast det kanske är oseriöst att vilja trimma sin bil över huvud taget, vad vet jag. Får nog ta och ladda in original-programvaran igen...suck hmm

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
4 april 2012
#17
F4S4N skrev:
Jottix skrev:
Fattar väl jag med. Jag söker tips om du inte förstått det. I slutändan kommer man vända sig till några som håller på med detta, självklart! Men måste väl veta lite vad jag har att göra med. Eftersom jag inte är jättekunnig inom området...

På vilket sätt ska det vara oseriöst med ny turbo?

Det undrar jag också. Vad är oseriöst med det?

Hela tråden går ju ut på att han ville ha reda på vilken turbo han ska välja vid en prestanda-uppgradering. Fast det kanske är oseriöst att vilja trimma sin bil över huvud taget, vad vet jag. Får nog ta och ladda in original-programvaran igen...suck hmm

Han menade nog att endast smacka på en större snurra utan andra ändringar.
Det är ju aningen oseriöst...

Autotech

186 Inlägg
5 april 2012
Trådstartare
#18
Busgrabb skrev:
Han menade nog att endast smacka på en större snurra utan andra ändringar.
Det är ju aningen oseriöst...

Jag har redan sagt att jag ska installera ny intercooler, nya spridare, ny turbo och har införskaffat mig 3" hela vägen.
Gäller ju att läsa de föregående kommentarerna också..


A.Sörman
1 299 Inlägg
5 april 2012
#19
19t
630 cc spridare
intercooler
filter
3tum
Där är väll den vanligaste setupen till t5 är väll även den som Autotech kör?

Ifall med dom grejerna å självklart mapp/chippning  så blir bilen riktigt trevlig
Senast redigerat av Drunk (5 april 2012)


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
5 april 2012
#20
Busgrabb skrev:
F4S4N skrev:
Jottix skrev:
Fattar väl jag med. Jag söker tips om du inte förstått det. I slutändan kommer man vända sig till några som håller på med detta, självklart! Men måste väl veta lite vad jag har att göra med. Eftersom jag inte är jättekunnig inom området...

På vilket sätt ska det vara oseriöst med ny turbo?

Det undrar jag också. Vad är oseriöst med det?

Hela tråden går ju ut på att han ville ha reda på vilken turbo han ska välja vid en prestanda-uppgradering. Fast det kanske är oseriöst att vilja trimma sin bil över huvud taget, vad vet jag. Får nog ta och ladda in original-programvaran igen...suck hmm

Han menade nog att endast smacka på en större snurra utan andra ändringar.
Det är ju aningen oseriöst...

Men hela tråden har ju handlat om vad som krävs för att få mer effekt i en S60 och vilken av snurrorna han ska välja. Det har ju diskuterats mappning, avgas- och bränslesystem tidigare i tråden smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!


Sök