3209
Sök

Besiktning etc

12 Inlägg
6 april 2012
Trådstartare
Hej igen,

Skrev en tidigare tråd om nedslag på handbromsen från besiktningen... Ska på efterkontroll.

Jag får inte använda min bil som vanligt nu tills felet är åtgärdat ?

Vad händer om jag blir stoppad ? Jag har trots allt körkortet på prov tills nästa juni hmm
jag vill liksom inte riskera lappen för en skitgrejj!

//Fredrik

A.Sörman
1 299 Inlägg
6 april 2012
du får ju köra i en månad med bilen.Allt står på ditt besiktnings papper

5 089 Inlägg
6 april 2012
Drunk skrev:

då kanske du ska läsa baksidan på besiktningspappret själv...

\Lindgren

Saab älskare!
4 597 Inlägg
6 april 2012
Du får inte använda bilen mer än nödvändigt tills den är besiktigad igen, och då är det en tolkningsfråga om snuten stoppar dig. Hävda att du skulle köpa reservdelar så kan dom inte göra något. Finns alltid kryphål, gäller att känna till dom wink

A.Sörman
1 299 Inlägg
6 april 2012
FLindgren skrev:
Drunk skrev:

då kanske du ska läsa baksidan på besiktningspappret själv...

ja jag har faktiskt ett i handen precis nu. Står att man får köra i en månad om bilen underkänts vid besiktning men inte mer än nödvändigt?

12 Inlägg
6 april 2012
Trådstartare
Anser bara att det är luddigt skrivet;

Har inte 'körförbud' så den inte får rulla 1 cm, men inte köra mer än nödvändigt för att få felet reparerat ?
Dvs, alltså ska jag inte ut för att fixa delar så får jag ej köra, hade en diskussion med min far tidgare idag, därav frågan... och speciellt nu när jag endast har kortet på prövotid.

Frilansare
27 Inlägg
6 april 2012
Det beror på vad dem har sagt på besiktningen ju! Dem kan ge dig en månad till att fixa bilen, har du inte fixat den och ombesiktat den blir det automatiskt körförbud efter en månad, eller den tid du har fått på dig. Om jag inte har helt fel för mig? Min kompis fick fel på spindellederna fram igår och han har en månad på sig att fixa, ps han kan köra bilen under denna tid!

"Oversteer is when you're having fun, and your friends in the car think they're going to die. Understeer is when you're friends in the car are having fun, and you think you're going to die." - Husky

12 Inlägg
6 april 2012
Trådstartare
Haha! Undrar om de går på det nu att jag ska köpa reservdelar en 'långfredag' ? allt är superstängt!

Kan iofs hävda att jag iaf ska fixa glödlampa till blinkersen som de vill att jag ska komma och visa upp.. :p

A.Sörman
1 299 Inlägg
6 april 2012
Men va ska hända ska polisen stanna dig å prova handbromsen ? har nämligen ombesiktning på precis samma fel nu. å Jag åker med bilen 7mil om dagen å har även blivit stoppad i kontroll.

12 Inlägg
6 april 2012
Trådstartare
Enligt transportstyrelsens webbsida (mina sidor) samt bilprovningen så finns inget körförbud, endast ett föreläggande om efterkontroll. Och ja, efter den 7/5 får jag körbud om det ej är åtgärdat.

Frilansare
27 Inlägg
6 april 2012
fredolf skrev:
Haha! Undrar om de går på det nu att jag ska köpa reservdelar en 'långfredag' ? allt är superstängt!

Kan iofs hävda att jag iaf ska fixa glödlampa till blinkersen som de vill att jag ska komma och visa upp.. :p

Hävda att du skulle ut och testa det du lagat ;)haha. eller att du ska fixa reservdelar hos en kompis:)?

"Oversteer is when you're having fun, and your friends in the car think they're going to die. Understeer is when you're friends in the car are having fun, and you think you're going to die." - Husky

12 Inlägg
6 april 2012
Trådstartare
okay! Är bara mest rädd om styrlappen, inget annat. Kan även erkänna att jag avskyr byråkratiskt mumbojumbo svenska i skrift och tal.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
6 april 2012
Ja eftersom du har efterkontrol får bilen ej brukas med än nödvändigt. Alltså en tolkningsfråga om vad som är nödvändigt

A.Sörman
1 299 Inlägg
6 april 2012
Luddigt är det men klart som fan att du ska få använda bilen.Annars hade du fått ett körförbud smile

12 Inlägg
6 april 2012
Trådstartare
Okay!

Tack för svaren på min dumma fråga! smile

Frilansare
27 Inlägg
6 april 2012
fredolf skrev:
Okay!

Tack för svaren på min dumma fråga! smile

Finns inga dumma frågor, finns bara dumma svar wink

1 319 Inlägg
6 april 2012
Nu struntar jag i vad lagen säger, men jag har blivit stoppad i din situation flera gånger av polisen och dom har alltid varit sjysta och själva förstått att det inte är trafikfarligt. Har alltid fått åka utan problem..

_----------'

832 Inlägg
6 april 2012
Även om du skulle torska så ryker inte lappen ändå utan det blir böter. 600kr var det förr iaf men det har säkert blivit dyrare nu som alla andra bötesbelopp.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 april 2012
Ska man paragrafryttare så får du bara använda bilen i samband med reparation, t.ex åka & handla grejor, provköra, åka till kompis med garage osv.
Så ja du kan få böter om du packar in familjen & åker till mormor 40 mil bort, men jag har aldrig hört att någon fått det.
Men du kan inte bli av med lappen.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
6 april 2012
Då tillägger jag ett par saker, dels blir man inte av med körkortet om man blir stoppad med en bil som måste ombesiktigas o sen så påverkar inte prövotiden att man blir av med kortet lättare, det ENDA prövotiden gör skillnad i är att om man blir av med kortet o har prövotid kvar så måste man göra ny uppskrivning och uppkörning. Man får inte tillbaka kortet "automatiskt" efter spärrperioden alltså. Att man skulle bli av med kortet lättare eller för minsta förseelse bara för man har prövotid stämmer inte.

Jag har blivit stoppad med min bil efter att ha fått 2:or på besiktningen, vill minnas att det var för p-broms och startspärr (automatlåda). Dom kollade bara upp vad jag hade fått för anmärkningar o konstaterade att det inte var nåt allvarligt. Sen var det bara att åka vidare.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Sök